2021-05-30, 19:04
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Inte Kyrklund så ett nytt citat.

”Vet ni att det kanske svåraste för en människa är att vara hundraprocentigt uppriktig.
Det upptäcker jag nu när jag skriver ner mina tankar, och ändå vet jag ju att detta inte kommer att läsas av någon, vill det inte heller - det är kanske därför jag kan vara så uppriktig.
Men ändå som jag sa tidigare så måste jag ha ett auditorium framför mig.”

Bonus ledtråd:
Även skulptör som har en svaghet för statyer av män i helfigur.
Representerad på flera platser kring Sveriges framsida.
Känner ej igen citaten, men med ledtråden skulptör gissar jag på Eino Hanski.
Citera
2021-05-30, 20:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Känner ej igen citaten, men med ledtråden skulptör gissar jag på Eino Hanski.

Grattis du får överta stafettpinnen.
Det är citat från hans bok "Onda själar"
Sen statyerna som är mest kända står kring Göteborg bl.a statyn av Evert Taube.
Citera
2021-05-31, 05:59
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Grattis du får överta stafettpinnen.
Det är citat från hans bok "Onda själar"
Sen statyerna som är mest kända står kring Göteborg bl.a statyn av Evert Taube.
Tack. Nytt citat:
Citat:
Innan Swedenborg fick de här våldsamma drömmarna som nästan liknar angrepp av främmande makter var han intresserad av förhållandet mellan köttet och själen, materien och anden, i likhet med många samtida filosofer, som till exempel Descartes. Swedenborg kom till frågeställningen inte från filosofin utan från biologin. När han reste från Stockholm till Ystad och vidare till Stralsund och Groningen var det för att samla in material till ett stort verk han arbetade med, med titeln Regnum Animale, eller själens rike, där planen var att han skulle undersöka själen ur en anatomisk synvinkel.
Drömmarna överväldigande honom, men han fortsatte ändå arbetet med verket om själens materialitet, till dess han en dag på våren 1745 satt ensam på en taverna i London och plötsligt fick syn på en man i ett hörn av rummet. Mannen sa: Ät inte för mycket, och Swedenborg blev rädd och skyndade sig ut. Samma natt visade sig mannen i en dröm, det var Gud, han ville att Swedenborg skulle teckna ned Bibelns sanna betydelse och hans liv förändrades naturligtvis för alltid.
Citera
2021-05-31, 08:38
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tack. Nytt citat:
Självaste Balzac skrev om Swedenborg men det här verkar vara mer nutida.
Gissar på Brunner.
Citera
2021-05-31, 08:46
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Tack. Nytt citat:

: Citat och
Innan Swedenborg fick de här våldsamma drömmarna som nästan liknar angrepp av främmande makter var han intresserad av förhållandet mellan köttet och själen, materien och anden, i likhet med många samtida filosofer, som till exempel Descartes. Swedenborg kom till frågeställningen inte från filosofin utan från biologin. När han reste från Stockholm till Ystad och vidare till Stralsund och Groningen var det för att samla in material till ett stort verk han arbetade med, med titeln Regnum Animale, eller själens rike, där planen var att han skulle undersöka själen ur en anatomisk synvinkel.
Drömmarna överväldigande honom, men han fortsatte ändå arbetet med verket om själens materialitet, till dess han en dag på våren 1745 satt ensam på en taverna i London och plötsligt fick syn på en man i ett hörn av rummet. Mannen sa: Ät inte för mycket, och Swedenborg blev rädd och skyndade sig ut. Samma natt visade sig mannen i en dröm, det var Gud, han ville att Swedenborg skulle teckna ned Bibelns sanna betydelse och hans liv förändrades naturligtvis för alltid.

Har för mig det är en biografi som heter "Darra"
Kommer bara inte ihåg författaren!?
Citera
2021-05-31, 09:12
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Självaste Balzac skrev om Swedenborg men det här verkar vara mer nutida.
Gissar på Brunner.

Citat:
Har för mig det är en biografi som heter "Darra"
Kommer bara inte ihåg författaren!?
Nutida är det, men ej Ernst Brunner som skrev Darra.
Citat:
En cykel är ett mekaniskt fortskaffningsmedel som består av en ram med två hjul som är förbundna med pedaler via en kedja. Konstruktionen är så enkel och ger så stor effekt att det egentligen är konstigt att den inte blev uppfunnen förrän på artonhundratalet. Leonardo da Vinci som ritade prototyper till flygplan och ubåtar och tanks, varför kom han inte på cykeln? Eller Emanuel Swedenborg som också ritade en flygmaskin och som var besatt av mekaniska uppfinningar? Det geniala ligger i överföringen av kraften från pedalerna till kedjan och ut i hjulen, där varje led liksom förstärker den så att vilken människa som helst, också ett barn, kan uppnå en avsevärd fart utan att använda mer kraft än vad som krävs för att gå, och på det viset öka sin rörelseradie avsevärt. Och kanske var det just det enkla med den här uppfinningen, och dess folkliga och demokratiska potential, som gjorde att ingen av de stora mekaniska tänkarna kom på den. De tänkte stort - upp i skyn, ut i världsrymden, ned under vattnet - och cykeln är liten.
Citera
2021-05-31, 09:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Nutida är det, men ej Ernst Brunner som skrev Darra.

Vänta nu lite......
Det finns en David.
Dunder, Dunet eller Duner som skrivit flera böcker om Swedenborg.
Citera
2021-05-31, 10:55
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Vänta nu lite......
Det finns en David.
Dunder, Dunet eller Duner som skrivit flera böcker om Swedenborg.
Ej en biografi. En mer mångfasetterad bok där reflektionerna kring Swedenborg och annat ingår som delar av helheten.
Citat:
I slutet av juli och början av augusti är det fjärilar i trädgården. De är aldrig många och att se en känns om inte oerhört så i alla fall speciellt - ungefär som att se regnbågen. Den minsta flickan springer efter fjärilarna, antagligen för att deras fladdrande rörelser är tydliga och lockande och ljudlösa utan tillstymmelse till hot. Skönheten de äger, som gör att anblicken av dem för mig känns som en liten begivenhet, är ingenting hon förhåller sig till, vad jag kan förstå. Men det hon tycker om med dem, att de utstrålar något ofarligt, hänger ju ihop med skönheten; det är på grund av sin försvarslöshet mot rovdjur, som är total, som många fjärilsarter har utvecklat mönstren på vingarna.
Citera
2021-05-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ej en biografi. En mer mångfasetterad bok där reflektionerna kring Swedenborg och annat ingår som delar av helheten.

Det här sista får en ju att tänka på Fredrik Sjöberg, så jag gissar på honom.
Citera
2021-05-31, 11:36
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det här sista får en ju att tänka på Fredrik Sjöberg, så jag gissar på honom.
Ej han. Författare med världsrykte.
Citat:
I dag sov jag till halv åtta och hann precis med en kopp kaffe och en cigarett här inne innan jag skjutsade dina syskon till skolan, i ännu en solbelyst och stilla morgon över åkrarna, medan din mamma körde dig i barnvagnen till dagis innan hon åkte till Ystad med bussen och därefter till Malmö med tåget. När jag kom tillbaka skrev jag en text om lekplatser och skickade den till min redaktör. Han ringde bara ett par minuter senare. Vi pratade lite om de sista texterna och lite om boken som helhet.
Citera
2021-05-31, 11:39
Medlem
magpests avatar
Citat:

Eyvind Johnson?
Citera
2021-05-31, 11:40
Medlem
Citat:

Österlen och världsrykte gör det ju lätt. Björn Ranelid. Ingen författare har någonsin haft ett sådant världsrykte som han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in