2021-05-30, 14:07
Bannlyst
En vän till mig hörde av sig i PM och den personens tankar om denna händelse är exakt samma som mina. Därför lånar jag personens text och lägger in den här.

Länge sedan vi hördes men jag känner att nu är det dags igen

Vi var ju inne på att Hanna visste fan så mycket mer om vad som hänt Lena och den här antklimaxen bevisar enligt mig att åklagarna var helt fel ute i sin jakt på den gärningsman som ändade Lenas liv, det var inte SD som slog ihjäl Lena utan Hanna, SOA visste/anade hur fan det låg till i verkligheten och såg till att Stefan fanns i närheten när domen skulle avkunnas, hade SD gått fri så hade inget hänt men nu när SD torskade visste SOA att SD inte skulle ta 18 år för något han inte gjort så han fimpade SD för att skydda sin dotter.

Fallet kommer att avskrivas som självmord oavsett hur det har gått till, åklagarna och polisen kommer aldrig att medge att de stått och skällt vid fel träd, utredningen är ju den dyraste i Örebros polisväsens historia så många huvuden kan komma att rulla om sanningen kommer fram.

Det här är inget jag kommer att skriva i den där skruvade tråden men så här tror jag att det ligger till.

Politik ska aldrig blandas in i sökandet efter sanning men det är vad som hänt i det här fallet.

Ha dé!

Kan inte annat än buga o bocka och tacka för orden som beskriver exakt hur jag ser på saken.
2021-05-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag är helt övertygad om att Hanna ligger bakom precis allt och att hon är den egentliga gärningsmannen.
Visst, Stefan kanske var med där bakom planket men det ursinnig våldet tyder på en kvinnas hat. Hanna hade det hatet mot Lena.
Stefan hade ingen som helst anledning att mörda Lena. Han hade kunnat fortsätta sitt vänsterprassel i flera år till utan problem så i mina ögon får han ingen vinning av att Lena är död.
Hanna däremot har flera starka motiv och inget hållbart alibi.
Abledningen till att hon ljög och inte mindes något var för att om hon skyddade Stefan så skyddade hon sig själv. Så länge Stefan gick fri så gick hon fri. Därför skyddade hon Stefan. Soa kunde såklart räkna ut att så var fallet och eftersom Stefan nu blev skyldig så kunde han inte tillåta att Stefan drog med sig Hanna i fallet.
Kan tänka mig att Stefan hotade med att göra detta, och då såg Soa ingen annan utväg än att ta livet av Stefan och få det att se ut som självmord.
Jag är helt 100 på att det är såhär det gått till.
Det finns bara en enda vinnare i detta hemska och det är Hanna.
Ingen otrogen man för han är död och ingen som raderar hennes fuskloggar och sist så är personen som hon hatade över allt annat också död.
Solklart i mina ögon.

Jag är med på ditt resonemang.
Stefan sa själv att Lenas död var mot hans vilja.
HD som bosatte sig så hon hade uppsikt över Lenas baksida.
Vem gör så?
Den förbannade "huvvamannen" var nog HD som smög runt för att ha koll.
HD är skyldig. Frågan är om poliserna vill röra runt i grytan, enklast är väl att arkivera skiten.
Den misstänkte är avliden.
2021-05-30, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vem gör så?
HD är skyldig. Frågan är om poliserna vill röra runt i grytan, enklast är väl att arkivera skiten.

1. Om någon kan komma med ett bra motiv för Stefan att mörda Lena, så är jag beredd att backa. Han har inget motiv.
Hanna har flera motiv och inget alibi.

2. En far skyddar Alltid sin dotter. Därför är Stefan död idag. Stefan hotade med att berätta den riktiga sanningen, och då har en far inget annat val än att skydda sin dotter.

Det blir bara tydligare för varje gång jag tänker på det.
2021-05-30, 14:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vi gör inte så i Sverige.
Antingen sitter man i häktet när domen kommer vilket är absolut vanligast när det gäller mord och om personen högst troligt kommer dömas.
Eller så är man fri att vara precis vart man vill. Ganska vanligt att den åtalade är tillsammans med sin advokat som snabbt kan ge råd om hur man eventuellt bör gå vidare.
Vissa länder, typ USA, där får man sin dom inne i rättssalen direkt av domaren.
Men så funkar det som sagt inte här.

Tack för info. Jag har uppenbarligen sett på för många utländska deckare etc.
2021-05-30, 14:19
Medlem
Citat:
1. Om någon kan komma med ett bra motiv för Stefan att mörda Lena, så är jag beredd att backa. Han har inget motiv.
Hanna har flera motiv och inget alibi.

2. En far skyddar Alltid sin dotter. Därför är Stefan död idag. Stefan hotade med att berätta den riktiga sanningen, och då har en far inget annat val än att skydda sin dotter.

Det blir bara tydligare för varje gång jag tänker på det.
Ja, det förklarar tom HDs märkliga och taskiga agerande mot Sillen. Hon hade inga känslor för honom.
Det var en del i hennes plan att skaffa sig alibi, samt så svartsjuka hos Stefan.
2021-05-30, 14:32
Medlem
Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

De har yrkat på att han ska häktas i samband med dom.
Oavsett utfall.
Vart var polisen?
Det fanns ett yrkande på häktning.
2021-05-30, 15:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

De har yrkat på att han ska häktas i samband med dom.
Oavsett utfall.
Vart var polisen?
Det fanns ett yrkande på häktning.
Polisen väntade väl på beslut från Hovrätten om häktning?
2021-05-30, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Polisen väntade väl på beslut från Hovrätten om häktning?

Så borde det väl ha varit.
Stefan var en fri man i polisens ögon ända fram till klockan 11.

Däremot anser jag att dom borde varit mer på tårna.
Dom borde haft koll på honom det sista dygnet och självklart haft en bil i närheten.
Som dömd mördare klassas han som livsfarlig och skall gripas med en gång så man eliminerar risken att han skadar nån annan eller sig själv.
Och titta nu hur det gick.!!!
Visst, han var fri, men polisen skulle vart på tårna och gripit honom 11.05
2021-05-30, 15:46
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om att Hanna ligger bakom precis allt och att hon är den egentliga gärningsmannen.
Visst, Stefan kanske var med där bakom planket men det ursinnig våldet tyder på en kvinnas hat. Hanna hade det hatet mot Lena.
Stefan hade ingen som helst anledning att mörda Lena. Han hade kunnat fortsätta sitt vänsterprassel i flera år till utan problem så i mina ögon får han ingen vinning av att Lena är död.
Hanna däremot har flera starka motiv och inget hållbart alibi.
Abledningen till att hon ljög och inte mindes något var för att om hon skyddade Stefan så skyddade hon sig själv. Så länge Stefan gick fri så gick hon fri. Därför skyddade hon Stefan. Soa kunde såklart räkna ut att så var fallet och eftersom Stefan nu blev skyldig så kunde han inte tillåta att Stefan drog med sig Hanna i fallet.
Kan tänka mig att Stefan hotade med att göra detta, och då såg Soa ingen annan utväg än att ta livet av Stefan och få det att se ut som självmord.
Jag är helt 100 på att det är såhär det gått till.
Det finns bara en enda vinnare i detta hemska och det är Hanna.
Ingen otrogen man för han är död och ingen som raderar hennes fuskloggar och sist så är personen som hon hatade över allt annat också död.
Solklart i mina ögon.

Borde då inte HDs DNA upptäckas på brottsplatsen? HD har suttit häktad som delaktig till mord men släppts i brist på bevis. HDs DNA är i och med denna häktning polisiärt säkrat och ej funnet på brottsplatsen. En liten fundering i all enkelhet...
2021-05-30, 16:07
Medlem
Spritnotas avatar
Jag tror att SD begick självmord.

Hans ego klarade inte en fällande dom, dessutom ville knappast den kritvita friluftsgubben sitta i en bunker för kvinnomord med livsstilskriminella med ett annat sorts våldskapital, eller med "Abdi 22 år". Det hade blivit tolv år långt ner i näringskedjan.

SOA kan antingen ha försökt övermanna honom för att förhindra gärningen, och därför kan SD haft någon skada utöver de han tillfogat sig själv. Alternativ har han erkänt mordet i vredesmod över att Lena förstört hans liv, varpå SOA som förnekat sanningen och litat på SD gav honom en smocka på käften. SD kan också ha skallat en vägg, slagit näven i bordet eller liknade, innan han rusat ut för att ta sitt liv. Han kan ha avslutat sitt liv med flera sticksår/knivhugg vilket också motiverar att SOA plockades in.

Rör det sig om ett barmhärtighetsmord eller ett regelrätt mord, så borde misstankegraden snarare ha skärpts.

Synd att han kom så lindrigt undan, han förtjänade inte sista tiden i frihet eller att undgå sitt fängelsestraff. På pluskontot sparar vi miljoner och han kan inte manipulera fler människor.
2021-05-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Jag tror att SD begick självmord.

Hans ego klarade inte en fällande dom, dessutom ville knappast den kritvita friluftsgubben sitta i en bunker för kvinnomord med livsstilskriminella med ett annat sorts våldskapital, eller med "Abdi 22 år". Det hade blivit tolv år långt ner i näringskedjan.

SOA kan antingen ha försökt övermanna honom för att förhindra gärningen, och därför kan SD haft någon skada utöver de han tillfogat sig själv. Alternativ har han erkänt mordet i vredesmod över att Lena förstört hans liv, varpå SOA som förnekat sanningen och litat på SD gav honom en smocka på käften. SD kan också ha skallat en vägg, slagit näven i bordet eller liknade, innan han rusat ut för att ta sitt liv. Han kan ha avslutat sitt liv med flera sticksår/knivhugg vilket också motiverar att SOA plockades in.

Rör det sig om ett barmhärtighetsmord eller ett regelrätt mord, så borde misstankegraden snarare ha skärpts.

Synd att han kom så lindrigt undan, han förtjänade inte sista tiden i frihet eller att undgå sitt fängelsestraff. På pluskontot sparar vi miljoner och han kan inte manipulera fler människor.

Den som nu greps vid tillfället när SD påträffats avliden är DNA-säkrad. Utredning får visa om gripen kan delges misstanke om brott. Den gripne är initialt satt på fri fot vilket bör tolkas som om att denne ej ses som skäligen misstänkt för brott, detta beroende på orsaken till den avlidnes död (ORSAK OKÄND). Anmärkas kan att troligen inget skjutvapen använts vid dödsögonblicket med gripnes direkta närvaro.
2021-05-30, 16:36
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Vem gör så?

Det var viktigt för LW att störa paret Danielsson sista kvällen innan amerikaresan. Den skulle dom inte ostörda få sticka iväg på för att reparera sin relation. Hon inbjöd till ett ytterligare knull och en sockerkaka med choklad i. Ett sista försök att vinna tillbaka Stefans kärlek.Hanna måste ha blivit rasande då hon anade försåten.

Dramatiken efter domen skulle stegras ytterligare om Hanna är den egentliga mördaren som tjänade på Stefans död då han tog sanningen med sej i graven. Stefan kan ha tagit på sej skulden för att skydda sin hustru. Han sa ju vid ett par tillfällen att skulle jag ha gjort det här mycket smartare. En pappa kan mycket väl löpa hela linan ut för att skydda sin dotter.

Egentligen ett rätt billigt triangeldrama det här. Synd bara att 2 stycken fick plikta med sina liv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in