Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Så träffande med "högmod" etc. Precis så. Allt kom och bet SD i rumpan till slut. Nu känns det tomt. Vi får inte se honom bojad. Han smet från konsekvenserna.
Men nåt måste göras ang hur man meddelar dom till dömda som har obligatorisk häktning. Systemet måste ses över.
Med facit i hand....
Jag är övertygad om att rätten var hyfsat klar över hur dom skulle döma i detta fall ganska direkt efter förhandlingen. Ett par överläggningar under ett par dagar sen var beslutet klart. Det förvånar mig rejält att rätten då inte beslutade om handräckning och häktade Stefan i väntan på dom.
En person som skall få en 18 års dom för mord blir en stor säkerhetsrisk när han får domen.
En så person måste anses som livsfarlig, för personen har ju trotts allt redan mördat och risken höjs ju då att han gör det igen.
Och se nu vilken rättslig katastrof det har blivit.
Jag har aldrig varit med om att man gör såhär.....
Sen kan jag inte begripa varför polisen inte hade span på Stefan den dagen, och varit lite på tårna när domen kom. Visst, han var en fri man men det fanns en stor risk att han skulle dömas och då kunde nog Fan polisen varit lite mer beredda.
Ja ja, synd det som skett.
Nu blev onödigt många fler onödigt lidande för att röv-hålet Stefan fattade ett onödigt beslut.