2021-05-30, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så träffande med "högmod" etc. Precis så. Allt kom och bet SD i rumpan till slut. Nu känns det tomt. Vi får inte se honom bojad. Han smet från konsekvenserna.

Men nåt måste göras ang hur man meddelar dom till dömda som har obligatorisk häktning. Systemet måste ses över.

Med facit i hand....
Jag är övertygad om att rätten var hyfsat klar över hur dom skulle döma i detta fall ganska direkt efter förhandlingen. Ett par överläggningar under ett par dagar sen var beslutet klart. Det förvånar mig rejält att rätten då inte beslutade om handräckning och häktade Stefan i väntan på dom.
En person som skall få en 18 års dom för mord blir en stor säkerhetsrisk när han får domen.
En så person måste anses som livsfarlig, för personen har ju trotts allt redan mördat och risken höjs ju då att han gör det igen.
Och se nu vilken rättslig katastrof det har blivit.
Jag har aldrig varit med om att man gör såhär.....
Sen kan jag inte begripa varför polisen inte hade span på Stefan den dagen, och varit lite på tårna när domen kom. Visst, han var en fri man men det fanns en stor risk att han skulle dömas och då kunde nog Fan polisen varit lite mer beredda.
Ja ja, synd det som skett.
Nu blev onödigt många fler onödigt lidande för att röv-hålet Stefan fattade ett onödigt beslut.
Citera
2021-05-30, 09:51
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
okej och vart ligger då denna stuga ?

Läs den andra tråden. Den är inte lika lång. Det framgår där.
Citera
2021-05-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte jag heller, men min far är jägare och har flera olika gevär av olika längd i vapenskåpet .
Men det var min första tanke, att det skulle kunna ha varit ett impuls- självmord, och att SD då skulle kunna få problem med att avfyra det mot sig själv.

En bekant sköt sig förra året med älgstudsaren efter frun tog spritflaskan, han sa bara då skjuter jag mig och gick ut. Dörren han knappt stängas innan de small utanför ytterdörren, han låg nån meter från ytterdörren.
Han gjorde likadant för ca 20 år sedan med hagelbössan men då missade han och sköt bort en bit av axeln, då använde han hagelbössan.
Efter behandlingshem och rehab så fick han igen vapnen och började jaga, höll sig från alkoholen i ca 15 år sedan gick det ordentligt utför och sista åren kopiöst drickande där promillen aldrig kom under 1.
Citera
2021-05-30, 09:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror det var ngn äldre cache.

Undrar om inte HD och döttrarna är utomlands. För att besparas HR dom.
SDs självmord var planerat, trots allt.
Om det var självmord så var det naturligtvis planerat sedan lång tid.
Frågan är om hans närstående kände till eller anade hans planer.
Då är frågan också vilka som gjorde något för att förhindra detta.
En del kanske accepterade hans beslut och höll sig borta.
Citera
2021-05-30, 09:56
Medlem
Väntade SD på domslut tillsammans med SOA? Eller ville han läsa domen ensam? Hann hans advokat tag på honom innan mord/självmord?
(Tror han fixade detta helt själv)
Hoppas innerligt att han lämnade ett avskedsbrev till sina anhöriga, om varför.
Tragiskt, framför allt för allas barnen i denna historien...
Citera
2021-05-30, 09:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Stefan som tog med bilnyckeln för att HD inte skulle göra någonting dumt, när hon var så sjuk tidigare.

Vart är bilen?
Har HD gasat ihjäl sig och barn i liksäcken på biltaket?
Någonstans läste jag att efter SD:s död är anhöriga underrättade.
Då förutsätter jag att polisen har pratat med HD sedan SD dog.
Citera
2021-05-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag drog parallellen mellan LW:s barn och SD:s barn. Sen tänkte jag att de förra är målsägare och de andra dödsboägare (eller hur det heter) samtidigt som de är bröstarvingar. Jag vet inte om det är samma regler och procedurer, fast det är olika ”titlar”.
Känns ändå logiskt att HD, som vårdnadshavare, får en del ansvar. Jag har inte riktigt kläm på hur gammal T är, men hon kanske fyller/fyllt 18 och blir myndig?

Det lär väl komma många inlägg om saken så man kanske lär sej nåt framöver 😉

Ja absolut vi får vänta och se helt enkelt. Kommer säkert nån som har järnkoll på det där snart.
(Men just att LWs barn var målsägande är ju en parallell grej och har väl inget att göra med att de också är bröstarvingar annat än att processen med dödsboet antagligen försenats pga utredningen).

Bara drygt att väntan på nån med järnkoll troligen kommer bjuda på en massa nya skribenter som lägger fram gissningar som påståenden.
Citera
2021-05-30, 09:58
Medlem
Uppenbart att Stefaaan Davisson bara tänkte på sig själv när han tog sitt eget pissliv, att han har barn som såklart känner att de inget var värda är ju uppenbart, men han kanske aldrig brytt sig om dem, verkar som han levt i sina burkar och ljug och mördat och slagit, ingen vidare trevlig kille 😉 totalt empatilös även inför sina barn
Citera
2021-05-30, 10:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
okej och vart ligger då denna stuga ?

* Folke*torp 436, Odensbacken.
* Söder om Örebro.
* Tar ca 35-40 min med bil (beroende på vem som kör.)

Uppgifter från FUP och TR.
Citera
2021-05-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror att SD misstänkte att han låg lite mer pyrt till denna gång. Han hade hjälpt till själv genom att skriva brev/skaft förutom det som var klarlagt av Åkl. SOA/SD satt nog klistrade vid nätet kl 11 som vi alla gjorde, fanns ingen anledning då att SD skulle ut och hugga ved.

Kanske förberett sig om domen skulle vara fällande. Gömt ev vapen vid platsen om det skulle gå åt helvete... sa till SOA att jag går före ut till bilen (för skjuts in till polisstationen).

Det blev inget firande den dagen som nog hela familjen hade förberett sig på.

Obs mina tror/kanske/nog.

Jag menade såklart att SD efter att han via nätet eller advokaten fått beskedet kan ha sagt till SOA att han behövde en stund för sig själv att rensa tankarna. Att gå ut och hugga ved är en typisk sån aktivitet och vore inte så udda i sammanhanget som det kanske låter.
Citera
2021-05-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det handlade väl om SOA's otrohet från början ?

SDs otrohet menar du? Isof ja.
EDIT: Eller menar du att SOA varit otrogen mot BA? Det har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-30 kl. 10:11.
Citera
2021-05-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det tar 4 minuter att cykla från SDs bostad till BP och att slå ihjäl en människa med 17 slag tar ca 8 min och sen 4 minuter hem. Då får vi ett tidsspann på 16 minuter men vi säger 20 minuter för han säger nog hej innan han slår ihjäl LW. Och för det andra, att säga att du satt hemma och pullade tangenterna på din dator är inte och kommer aldrig att bli ett alibi.
Om han var en inprogrammerad robot ja.
Ni tittar nämligen på för många långfilmer.
Nånting säger mig att det är samma mördare som mördade båda två.
Den riktiga GM är på frifot.
Nån sort avundsjuka historia kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in