Citat:
Ursprungligen postat av
Squama
Ja, jag mår fortfarande illa över allt.
Vidhåller att hela rättsfallets huvudansvariga antagligen varit förblindade av rampljuset och därför missat helt fundamentala saker. Det hade ju med enkelhet kunnat sluta i än värre tragedier än vad som blev fallet.
Någon skrev att polisen med flera borde anmäla sig själv och det räknar jag med. En utredning av nån opartisk enhet och att nån hålls ansvarig.
Jag uppfattade av polisens presstalesman att inte ens de vet i förväg domslutet och att SD är efter TRs dom att betrakta som oskyldig och en fri person.
Jag har inte hunnit läst en bråkdel av alla inlägg senste dygnen, men sett inlägg flimra förbi om just detta att man borde insett och man borde förebyggt att det hela slutade som det gjorde.
Kan det handla om ett systemfel, dvs att på det vis har byggt upp rättssystemet och hur domar offentliggörs, hamnar man i en slags fälla här?
Jag kan tycka att det känns vansinningt att en person som väntar på en dom ska sitta i en månad i häktet för att vänta på en dom, som sedan kanske friar?
Mest logiskt skulle vara för mig att man går tillsammans med sin försvarare till rätten för att få besked om domen. Då är man kollad av säkerhetsvakter, det finns personal och man kan inte lika lätt ta dåliga beslut.
Sedan är det omöjligt att skydda människor som har bestämt sig. SD kunde ha tagit livet av sig i en cell i framtiden ändå.