2021-05-29, 21:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror inte att LWs anhöriga håller med dig. De hade antagligen föredragit om det som finns i FUP inte hade blivit allmänt känt. Antagligen därför TR krånglade med att lämna ut den. För att de visste hur mycket känslig info det fanns där om BO.
Det fanns mycket känslig info.
Det måste ha uppfattats mycket negativt av både brottsoffrets och gärningsmannens familj men offentlighetsprincipen är viktig.

Jag tycker ändå det värsta var att SD:s barn har kunnat läsa om hur deras föräldrar funderade på att mörda dem när de var små och att föräldrarna googlade på hur de skulle kunna få det att se ut som plötslig spädbarnsdöd.
Inga barn ska behöva läsa sådant.
Det kunde ha sekretessats innan FUP:et lämnades ut.

LW:s barn är naturligtvis de mest drabbade men de har aldrig behövt uppleva att deras föräldrar har funderat på att döda dem.
Förhoppningsvis känner de en grundtrygghet mitt i all sorg.
De har en förälder som verkar vettig som stöd.

Vem kan ge SD:s barn någon grundtrygghet när de närmaste är HD och hennes föräldrar.
Citera
2021-05-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han begick nog inte självmordet kl 11.18 - det var då larmsamtalet kom in. Kan tänka att SD tog livet av sig 11.05-11.10. Direkt efter domen meddelats. Så dina fantasier faller ganska platt vad gäller symbolik.

Troligen satt han med SOA, beredd att öppna champagnen, när den friande hovrättsdomen skulle meddelas. Det blev inte så. Istället misstänker jag att SD reste sig, plockade med sig ett skjutvapen, gick ut på "en promenad" och sköt skallen av sig. Trist att han smet från sitt straff. Men visst svinn får man räkna med.

Nu var det ingen fantasi utan en undran med tanke på symbolik och dubbelbottnade bilder/texter vi sett förut från SD...
Citera
2021-05-29, 21:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast Lindén har skrivit ett rätt stort antal bra domar tidigare. Det gick att både fria och fälla på ett juridiskt rimligt sätt på det här materialet. Sen kan man kanske tycka att om det både går att fria och fälla ska man fälla om någon åtalad stinker skyldig så till den milda grad som SD.

Jag säger inte emot dej, men i detta fall gick nåt käpprätt åt h-e. Personligen tror jag att det handlade om prestige. Han må vara en bra jurist, men hsn är ändå bara en människa, med fel och brister.
Citera
2021-05-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad menar du? Vilken akt? De hade inte samlag! Lena hade ingen sperma I SIG. Däremot hade äcklet sprutat på hennes kjol.

Mordakten såklart. Inte en sexuell akt.
Citera
2021-05-29, 21:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är många som inte gör något positivt för samhället. Ska vi låsa in de allihopa för det ?!
Du som brukar följa fall jämfört med Tishko -Wilma fallet är han ren som snö.
Två inloggningar hemma hos sig en ca 23 och en 00.
Han ska hinna på en timme söka upp BO, gå till hennes bostad, gå tillsammans med henne till brottsplatsen ( nu har det redan gått en halvtimme). Mörda henne och gå tillbaka till sin bostad ( det har gått en halvtimme till).
Det första han gör enligt denna beräkning ska vara att öppna en pdf fil !!!
När har han hunnit stoppa kläderna i tvättmaskinen och duscha?
Hovrätten har enligt vad jag har läst räknat med att han tvättar sina blodiga kläder och duschar efteråt. När gjorde han det då ?
Efter pdf filen eller före ?!

Varför skulle det ta en halvtimme? Du glömmer att det handlar om en som säger sej ha åkt skidor ”fortare än någon någonsin gjort” i Kilsbergen, enligt egen uppgift cyklar till jobbet på 11 minuter, där Google säger att det tar 15 minuter. Har du sett hur mycket han lyckas pressa in på ett dygn?

En riktigt tidseffektivt Snabba Ville.

Den där pdf-filen, tänker du på den som öppnas 00.00.00? SD har flera sådana exempel på saker som händer XX.00.00
Varje sådan händelse är 1/86 400 chans att det inträffar. Om du har ett par stycken per dygn, pja, för mej är det ytterst troligt att det något som sker automatiskt.
Citera
2021-05-29, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad fan talar du om? Akademiskt korrekt? Juridik är inte något statiskt.
Nä, men jag förstår vad Rosamund menar. Det handlar inte om domens utslag, utan om hur den är avfattad. Lindén skriver ofta i mer uppmärksammade fall domar där han rätt flitigt hänvisar till tidigare prejudikat och litteratur. Det är det ganska ovanligt att tingsrättsdomare gör, och man kan iofs hävda att det heller inte är meningen, utan att tingsrätterna ska överlåta sånt finlir på överinstanserna. Men detta betyder alltså att man kan vara oense med Lindén om utfallet utan att fördenskull tycka att hans dom är det minsta illa skriven.
Citera
2021-05-29, 21:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast Lindén har skrivit ett rätt stort antal bra domar tidigare. Det gick att både fria och fälla på ett juridiskt rimligt sätt på det här materialet. Sen kan man kanske tycka att om det både går att fria och fälla ska man fälla om någon åtalad stinker skyldig så till den milda grad som SD.
Ja, om man ser till vilka indicier det fanns på att han var mördaren.
Ser man också till vad han gjorde och inte gjorde efter mordet, hur han ändrade sina uppgifter, vad han kände till, vad han försökte dölja, vad han ljög om och varför han ljög, vad han planterade hos andra osv så väger det mycket starkt över till skyldig, tycker jag.
Citera
2021-05-29, 21:19
Medlem
Har två trådar öppnade nu. Den ena om Lena, den andra om Stefan.

Så konstigt att läsa trådarnas benämning bredvid varandra när man byter fönster. För drygt tre år sedan levde båda två, nu är båda döda. En skev kärlekshistoria med ett så orimligt hjärtlöst slut i båda ändar.

Undrar hur de båda skulle tänka om man spolade tillbaka tiden till när de satt där i bilen på Lenas födelsedag om de båda hade vetskap om hur allt skulle sluta.

Lena hade visserligen inte kunnat gjort så mycket annorlunda, mer än att lämna ännu tidigare men vem vet om utgången hade blivit så mycket annorlunda då.

En svindlande tanke ändå.

Finns verkligen bara förlorare i denna tragiska historia. Hoppas innerligt att att Lena har det bra där hon nu är.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är väl lite symbolik i att platsen för självmordet är en plats de tillbringade mycket tid på. Nu vill nog ingen vettig människa vistas på sommarstället.
Sen vet jag inte om man kan dra någon symbolik i att hans suicid kom 18 minuter efter domen som var på 18 års fängelse. En minut för varje fängelseår?

Kanske finns det ledtrådar ute bland cacherna om ett erkännande eller något som pekar på att fler har vetskap i mordet på Lena. Han gillade ju att vara kryptisk och dubbelbottnad. Tiden får väl utvisa vad som kan komma i dager.
Varför ville han sina närmaste så illa?
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är många som inte gör något positivt för samhället. Ska vi låsa in de allihopa för det ?!
Du som brukar följa fall jämfört med Tishko -Wilma fallet är han ren som snö.
Två inloggningar hemma hos sig en ca 23 och en 00.
Han ska hinna på en timme söka upp BO, gå till hennes bostad, gå tillsammans med henne till brottsplatsen ( nu har det redan gått en halvtimme). Mörda henne och gå tillbaka till sin bostad ( det har gått en halvtimme till).
Det första han gör enligt denna beräkning ska vara att öppna en pdf fil !!!
När har han hunnit stoppa kläderna i tvättmaskinen och duscha?
Hovrätten har enligt vad jag har läst räknat med att han tvättar sina blodiga kläder och duschar efteråt. När gjorde han det då ?
Efter pdf filen eller före ?!

Det tar 4 minuter att cykla från SDs bostad till BP och att slå ihjäl en människa med 17 slag tar ca 8 min och sen 4 minuter hem. Då får vi ett tidsspann på 16 minuter men vi säger 20 minuter för han säger nog hej innan han slår ihjäl LW. Och för det andra, att säga att du satt hemma och pullade tangenterna på din dator är inte och kommer aldrig att bli ett alibi.
Citera
2021-05-29, 21:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ditt exempel är hämtat från en HR förhandling/dom som skedde efter att den åtalade hade avlidit. Det är naturligtvis ogiltigt.
Men lika ogiltig blir en HR dom om den åtalade avlider innan domen vunnit laga kraft.

Det finns tre sätt HR domen kan vinna laga kraft = bli giltig
1. den dömde väljer själv aktivt att inte överklaga under den stipulerade 4 veckors fristen.
2. den dömde överklagar inom 4 veckor till HD. HD avvisar ärendet och HR domen vinner därmed laga kraft.
3. den dömde överklagar inom 4 veckor till HD. HD tar upp målet och slår fast HRs dom.

För alla dessa scenarier 1 - 3 måste den dömde fattat ett aktivt beslut. Dör vederbörande kan inte processen löpa vidare och varken 1, 2 eller 3 kan inträffa. Situationen fryses i tid i samma ögonblick den dömde avlider. Någon dom kommer därför aldrig vinna laga kraft = bli giltig.

Ligger lite efter så kanske detta redan skrivits:

Ett mer aktivt val än att ta livet av sej kan man väl knappast göra? (1.)

+1 på den, minst
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-05-29 kl. 21:27.
Citera
2021-05-29, 21:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, om man ser till vilka indicier det fanns på att han var mördaren.
Ser man också till vad han gjorde och inte gjorde efter mordet, hur han ändrade sina uppgifter, vad han kände till, vad han försökte dölja, vad han ljög om och varför han ljög, vad han planterade hos andra osv så väger det mycket starkt över till skyldig, tycker jag.
Sakligt var det ju egentligen inga tvivel. Men hur man värderar bevisningen är en lite annan pilsner. Göta vägde ihop DNA-bevisningen mer än vad Lindén gjorde, och det blev nog avgörande. Jag kan tycka att det rent allmänt är riktigt att göra det i en sån här situation, men jag tycker att man bör vara tydligare i domen med exakt vad man gör när man pysslar med sånt. Och det kan nog finnas en hel del domare som tycker att Lindén dömde rätt, och att Göta bara dömde i enlighet med allmänhetens upprördhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in