2021-05-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad fan talar du om? Akademiskt korrekt? Juridik är inte något statiskt. Det är tolkningar. Lindén VALDE att se vart och ett av indicierna och försöka förklara bort dom till förmån för SD. Och han lyckades bra med det. Men HR såg, helt korrekt, den sammanfattade indiciekedjan och värderade bevisningen utefter det.

Akademiskt korrekt? Du har inte en susning om vad du talar om.

Nu har jag ingen expert på straffrätt men före domen var många övertygade om ett frikännande. Alltså, rent juridiskt, förstod många att det var svårt att döma honom. Detta om du läser TR:s dom (läs bakomliggande praxis) och lyssnar till viss expertis. Nu valde HR att tolka det som lades fram på ett rakt motsatt sätt. Eftersom SD fick röra sig fritt verkade ju till och med åklagarna inte tro på en fällande dom och det kom som en chock för vår skurk, liksom för dem att han skulle få skaka galler. Jag tror att domen av principskäl skulle kunna tas upp i HD och prövas. Det finns ingen tidigare dom med ett liknande resonemang som har lett till en juridiskt fällande dom i Sverige. I Balkongfallet var exempelvis bevisläget bättre med en än tydligare indiciekedja. Var går gränsen? Det var också därför jag efterfrågade en bättre motivering till HR:s ställningsstagande, som ett slags svar på TR:s motivering men också för att kunna rättfärdiga domen. Om HR gick på åklagarens linje och teoretiska resonamng om bevisvärdering hade det ju varit intressant om de också i domen förklarat på vilket sätt de kommer fram till sitt domslut. Märk väl att jag inte har något emot domslutet eftersom jag är övertygad att SD är skyldig men att det juridiska resonemanhet är intressant. Skulle SD:s anhöriga exempelvis nu kunna få fallet prövat i HD och SD frias vore det en bisarr möjlighet att det blir en vändning.
Citera
2021-05-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad menar du? Vilken akt? De hade inte samlag! Lena hade ingen sperma I SIG. Däremot hade äcklet sprutat på hennes kjol.

.

Låt nu inte dina personliga sexuellt färgade associationer skena iväg alldeles galet:

Synonymer till akt:
(åld.) fredlöshet; förklara i akt förklara fredlös, ställa utanför lagen, bannlysa
ge akt på iaktta, lägga märke till; ta sig i akt akta sig, vara försiktig; ta tillfället i akt passa på; i akt och mening att i avsikt att
ceremoni, högtidlighet, högtidlig förrättning, förrättning, rit; gärning, handling
del av pjäs; avdelning, tablå, scen
dokument, handling, skrift, aktstycke, urkund, dossier, mapp, file, fil
nakenstudie, nakenmodell

Sedan är det ju inte alls klarlagt hur SD:s sperma hamnade på kjolen.
Citera
2021-05-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Flashback när det är som bäst…💪🏻

Yes. Och vi skulle göra det igen är den bestående känslan! 👍
Citera
2021-05-29, 20:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Fast jag tycker fortfarande att Björn Lindén är en uppblåst småpåve
Jag håller med.
Hela domens syfte verkade vara att mästra åklagarna.
Fast Lindén har skrivit ett rätt stort antal bra domar tidigare. Det gick att både fria och fälla på ett juridiskt rimligt sätt på det här materialet. Sen kan man kanske tycka att om det både går att fria och fälla ska man fälla om någon åtalad stinker skyldig så till den milda grad som SD.
Citera
2021-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När jag tänker efter minns jag att åklagarna sa något i stil med att de inte kommer begära att hovrätten fattar beslut i häktningsfrågan direkt vid förhandlingarnas slut eftersom de har förståelse för att hovrätten kan behöva tid att gå igenom allting innan de fattar ett beslut i häktningsfrågan.
Då minns du fel. De nämnde inte ens häktning.
Citera
2021-05-29, 20:55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Nej, bättre att ta livet av sig, så slipper han ta de jävligt välförtjänta konsekvenserna av sitt brott! Vad efterföljderna av hans död innebär för hans döttrar brydde han sig inte det minsta om! Jävla äckel-ego-as!!!😡😡😡 Fy fan!!!

Kanske inte om någon hämndlysten chanslös person slog ihjäl han som hämnd
Citera
2021-05-29, 20:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då minns du fel. De nämnde inte ens häktning.

Då får du läsa rapporteringen på na.se igen. Där står det klart och tydligt att åklagarna sa det i sin slutplädering.
Citera
2021-05-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför skulle åklagarna behöva göra det?
Det är obligatorisk häktning vid mord.
Åklagarna räknade kanske med att HR skulle häkta om SD befanns skyldig.

Frågan måste ställas till åklagarna i veckan så de får säga hur det kunde bli så fel! Jag tror med att de sköt över ansvaret på hovrätten men osvuret är väl bäst så länge
Citera
2021-05-29, 20:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Yes. Och vi skulle göra det igen är den bestående känslan! 👍

Yes när det behövs. När myndigheter försöker sätta käppar i hjulet genom att försvåra utlämning. 👍🏻

Visst har vi stött på motvillighet hos tingsrätter tidigare men detta var på en helt ny nivå, där den gode Björn själv tog ett icke-överklagbart beslut att den aldrig skulle lämnas ut digitalt, inte ens på sticka.
Ja, han är chef på aktuell TR men det finns en självsvåldighet över det drastiska beslutet.

Sammanlagt nästan 1,5 meter FUP, en del av den ser ser ut såhär (fotot taget av @krmkr under inscannandet) : https://store8.gofile.io/download/hMbBls/60707c79c039a31f52a5917df8d2d11d/Fup-1.jpg
Senast redigerad av T34Panzer 2021-05-29 kl. 21:21.
Citera
2021-05-29, 20:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Den ena av parterna skulle kanske ha önskat en liten heads up angående vartåt det barkade så att det fanns tid för att smälta utfallet samt planera ett underjordengående alt livslång utlandsvistelse etc.
I stället för att i affekt blåsa skallen av sig.
Som ett förslag.

Precis. Smaken är olika. Det är det.
Citera
2021-05-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är väl lite symbolik i att platsen för självmordet är en plats de tillbringade mycket tid på. Nu vill nog ingen vettig människa vistas på sommarstället.
Sen vet jag inte om man kan dra någon symbolik i att hans suicid kom 18 minuter efter domen som var på 18 års fängelse. En minut för varje fängelseår?

Kanske finns det ledtrådar ute bland cacherna om ett erkännande eller något som pekar på att fler har vetskap i mordet på Lena. Han gillade ju att vara kryptisk och dubbelbottnad. Tiden får väl utvisa vad som kan komma i dager.

Om mordvapnet hittas. Eller en hemlig inspelning där han planerar/erkänner mordet och t.ex HD finns inspelad.
Citera
2021-05-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kanske inte om någon hämndlysten chanslös person slog ihjäl han som hämnd
En hämndlysten person skulle ha gjort detta någon gång det senaste året isf. Finns ingen logik i att skrida till verket vid den exakta tidpunkten SD blir fälld.

Detta handlar om självmord eller möjligtvis om att SD blir tystad då han som dömd skulle kunna överväga att börja prata om övrigas inblandning. Ingen rimlighet i annat scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in