2021-05-28, 21:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Hörde du även runt 02.32?
Vad tänkte du på?
Citera
2021-05-28, 21:40
Medlem
Är SD på riktigt feg om han tagit livet av sig?

Jag kan ändå inte hålla med helt där.

Den här historien är alldeles särdeles sorgesam ur precis alla aspekter, hur man än vrider och vänder på det.

För mig personligen är önskemålet nu när det framkommit att Stefan ej lever längre att Stefan tog livet av sig själv och att han därmed ”erkände” sin skuld i frågan. Alltså att han inte blev bragd om livet av tredje part. Det vore det bästa ur rådande omständigheter.

Men hur mycket jag än avskyr hans handlingar innan, under och efter mordet så bara KAN jag inte lägga på honom ännu ett epitet (feghet) för att han väljer att avsluta sitt liv. Visserligen feg inför sina egna barn, men där drar jag ändå gränsen.

I den här historien är Lena givetvis offret, i andra led Lenas barn och familj/anhöriga. Hur svårt det än är att tänka tanken så tänker jag ändå att även Stefan är ett slags offer. Någonting har format honom till dessa handlingar, någonting gjorde honom till den han var. Men det är en diskussion långt bortom skuldfrågan och ingenting jag egentligen vill ta här i detta forum.

Dagen har varit kaotisk, så många känslor på en och samma gång. Upprättelse, sorg, förtvivlan och rädsla i en och samma kompott. Man vet inte vad man ska känna tillslut även om upprättelsen för Lena och familjen givetvis är tongivande.

Vet inte riktigt exakt vad jag vill med detta inlägg mer än att belysa en viss ambivalens och komplexitet.
Citera
2021-05-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I det här fallet verkar det som om SD fick reda på domen via media. Nej, domstolens ledamöter brukar inte samlas för att meddela en dom. Ingen verkade få något förhandsbesked den här gången. Kl 11.00 meddelades domen. Kl 11.18 kommer ett larmsamtal om SD. Lite senare efterlyser man SD. Därefter kommer media ut med att SD är "hittad" död. Med skador på kroppen - vilken sorts skador vill inte polisen uppge.

Ja ja. Stefan Davidsson kostar samhället pengar. Mycket pengar. Vare sig han lever eller är död. Herrejösses.

Du får förstås tro vad du vill. Har ett antal års erfarenhet av domstolar. I större mål avslutas domstolsförhandlingen med att datum för offentliggörande av domen anges. En till två veckor behöver man för att överlägga, inte minst domaren behöver tid för att skriva domen. Klockan 11 är sedvanligt klockslag för tillkännagivande av domar. Då kan journalister hänga utanför receptionen för frågor om dagens ”skörd”. Exakt kl 11 mailar sekreterare/vaktmästare aktuell dom till tilltalade som begärt det och lämnat mailadress. Förhandsbesked tror jag inte förekommer.
Citera
2021-05-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
vid närmare eftertanke kan det ju vara vad som helst egentligen, men klart de måste utreda varför det fanns en person i närheten och dess förhållande och relation till det som inträffat. Så konstig vändning på det hela. Har inte ens kommit mig för att läsa hela domen än, då det här blev sordin på stämningen s a s.
Jag känner mig snuvad på att glädjas helhjärtat åt HRdomen, få höra uttalanden från både åklagarna och försvaret, polisen, journalister och i bästa fall även GM själv.
Men men, nu blev det något annat att spekulera om.

Rimligtvis försökte den nu anhållne att rädda livet på SD. Det tror jag, med tanke på plats.
Citera
2021-05-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Enligt polisen fanns bara en person bredvid SD i huset på landsbygden. Och det var en man.
Ja, men vart befann sig alla kvinnor i familjen? Ingen vet.
De kan på order dragit iväg.
Citera
2021-05-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Helvete va ni bajsar inlägg, kan någon sammanfatta. Vem fan e soa? Sons of anarchy?

Sluta skita inlägg som att ni vore påverkade av crack tack.

SOA är Stefan svärfar.
Citera
2021-05-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Du får nog läsa på lite till. Hur skulle det ge alibi (mordet skedde en kort bit från bägges respektive boende). Du får gärna tycka att bevisen är bristfälliga men det där tycke jag du är fel ute på. Vad säger du om all DNA-bevisning (blod på cykelsadel, tvättmaskin, Lenas ring etc.).
Såna DNA spår kunde fr säkert hitta hos honom före mordet oxå.
Det säger ingenting.
I mina ögon finns det inga bevis överhuvudtaget.
Mordet verkar vara väldigt oplanerat.
Bevisningen är kaotiskt.
Håller med TR istället.
Citera
2021-05-28, 21:53
Medlem
Nog lutar det mot självmord, även om jag tycker att det gick märkligt fort.
Varför inte låta adv gå igenom domen för att se om dom skulle gå vidare till HD.
Lite skaver det allt.

Om skjutvapen har använts så får den som avfyrar det alltid krutstänk på hand/händer.
Det borde Örebropolisen kunna lösa, tycker jag.
Enda problemet där är om man slogs om vapnet när det gick av.
Citera
2021-05-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I det här fallet verkar det som om SD fick reda på domen via media. Nej, domstolens ledamöter brukar inte samlas för att meddela en dom. Ingen verkade få något förhandsbesked den här gången. Kl 11.00 meddelades domen. Kl 11.18 kommer ett larmsamtal om SD. Lite senare efterlyser man SD. Därefter kommer media ut med att SD är "hittad" död. Med skador på kroppen - vilken sorts skador vill inte polisen uppge.

Ja ja. Stefan Davidsson kostar samhället pengar. Mycket pengar. Vare sig han lever eller är död. Herrejösses.
Runt halsen eller "tappat" huvudet?
Jag tror på repet
Citera
2021-05-28, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Såna DNA spår kunde fr säkert hitta hos honom före mordet oxå.
Det säger ingenting.
I mina ögon finns det inga bevis överhuvudtaget.
Mordet verkar vara väldigt oplanerat.
Bevisningen är kaotiskt.
Håller med TR istället.
Vem gjorde det annars? En utomjording?
Citera
2021-05-28, 21:59
Medlem
Har sagt från början att jag tror rätt gm kommer lagföras en vacker dag. Det här caset är långt ifrån klart - det är ett som är säkert.
Citera
2021-05-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad tänkte du på?

Nä egentligen inget särskilt eftersom det är ren spekulation, men mer iakttagelse från min sida att polisen hindrar sig själv från att säga självmord precis där. Säger något i stil med sambandet med domen, datumet, efter fråga, typ att ”ja att han besluta att.. ta själv..” sedan avbryter han sig. Lät precis som han skulle säga självmord men hindrar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in