2021-05-29, 11:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nåt sånt. Eller att man hämtar in den dömde innan domen släpps. Så kan advokaten vänta på honom i häktet och där får han domen serverad. Fan! Fan! Fan!

Håller med dej att det är fan på allt, 11:06 var det ett stort jubel när fanskapet blev dömd i HR någon timme senare så rasade allt. Att SD skulle ta livet av sej fanns inte i min bok, rymma ja men inte det här avslutet.
Citera
2021-05-29, 11:57
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
I teorin ja. Vad vet vi om huruvida:

1) SD haft koll på var SOA har nycklarna.

2) SOA skitit i reglerna och låtit vapnen ligga och skramla laddade på nåt olåst ställe.

3) familjen känt paranoia eller oro för angrepp utifrån iom ilska mot inte bara SD från utomstående kopplat till fallet och haft vapen beredda och lättillgängliga för att skjuta varningsskott eller försvara sig...

1) det vi vi inte förstås
2) det har trots allt varit ett antal barnbarn där
3) Det låter lite mer som Alabama än Odensbacken
Citera
2021-05-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt samma tavla gjordes av HR i Sundsvall, Där tre st blir frikänd för mord i TR och dömd till 18 år i HR en av dom dök upp till HR dom andra två är fortfarande på rymmen.

(FB) En skadad (nu avliden) efter skottlossning i Sundsvall (2019-12-12)

Iofs obligatorisk häktning kan fungera, dock ett oerhört ingrepp emot mänskliga rättigheten.

Innan ni himlar med ögonen så har vi faktiskt den som lag och det ör en rejäl trygghet för alla i samhället.

Men kan man sammanlänka de två sure

Men jag är cynisk. SD är död och min sorg är genuint låg.
Citera
2021-05-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt alla som inte är SDs anhängare lär vara nöjda med domen och hade nog helst sett honom våndas inom KV.

Ang SOA så behövs det mer info för bedömning. Han kan ha anhållits av den anledning som sägs, dvs att det var svårbedömt dödsfall och har inget med det att göra. Släppt men fortsatt misstänkt kan bero på vad krim. tekniker fått fram inkl läkare, men väntar in prel.svar via rättsmedicinsk och nfc.
Han kan passivt ha "assisterat" SD om denna anförtrott sina planer vid fällande dom. De var ju tighta.
Det finns mycket scenario som kan ha hänt i den stugan.
Finner det dock märkligt att SOA skulle vara ensam med honom om han skulle rätt i fängelse. Vart var hans drömkvinna?

Du kan mycket väl ha rätt, men jag har följande twist på händelsen: SD läser om alt. blir uppringd av adv. Backman strax efter kl 11.00 om domen. Chockad tar SD till den utväg han har som plan B = hämtar ett av SOAs vapen. Går ut i skogen bakom vedtraven och skjuter sig. SOA hör skottet och rusar dit och hittar SD och ringer polisen.
Citera
2021-05-29, 11:59
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Nåt sånt. Eller att man hämtar in den dömde innan domen släpps. Så kan advokaten vänta på honom i häktet och där får han domen serverad. Fan! Fan! Fan!

Juridiskt blir det knepigt då man skulle anhålla en frikänd person som kanske blir frikänd igen …
Citera
2021-05-29, 11:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Fast problemet kvarstår om vederbörande inte inställer sig de två timmarna innan osv.

Hade SD bestämt sig, jag släcker ner mitt liv om jag blir fälld hade han gjort det oaktat.

Lite moment 22. I efterhand hade det bästa varit häkta direkt de visste domen. Men nu gjordes inte det. Sedan är jag och fler inte så upprörda, han är död. Poetisk rättvisa. Brottsoffeefonden täcker skadestånd.

Hur täckande du än gör ett nät kommer alltid hål finnas. Vid ett gripande kan ju idioten lika gärna göra ett suicid by cop.

Om något ska granskas är saker som utredningens början. Springare med fler. Pw jäv osv. Otroligt det blev en fällande dom med den starten. Vet ett konto i tråden bestämde att inget fanns att angöra, tomte säger jag och fler.

Lite så tänker jag också, Att när HR är överens om att åtalet landar på skyldig häkta fanskapet redan då
Citera
2021-05-29, 12:03
Medlem
Vore önskvärt om någon kan uttala sig om vad som skett.
Självmord via sin ekorr'dräpare?
Detta fruktansvärda handhavande får politikerna stå för.
Rättssystemet är ett skämt, psykiatrireformen mm
Det är inte ett litet misstag som begåtts, men såhär ser den krassa
verkligheten ut.
Frågor som varför var han inte häktad?
Varför fick han ha dator och telefon under förhandlingarna?
Varför släpptes exfrun?
De som varit involverade i Stefans liv eller fått kännedom om hans förehavanden via FUP, skakar på huvudet åt det absurda att han har låtit sig hållas.
Han var en fri man, säger polisen..
Citera
2021-05-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Lite så tänker jag också, Att när HR är överens om att åtalet landar på skyldig häkta fanskapet redan då

Så kanske de borde ha gjorts. Men det försvårande i det här fallet är den usla lilla psyk som gjordes. Hade den gett lite ledning om psyket kanske det hade hänt.

Vi vet inte. Men frågan är fasen så svår rent allmänt.
Citera
2021-05-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Juridiskt blir det knepigt då man skulle anhålla en frikänd person som kanske blir frikänd igen …
Nej, inte svårt. Rätten visste sedan ett bra tag att de skulle döma honom till 18 år. Och för mord är det obligatorisk häktning. Hans frikännande dom hade inte vunnit laga kraft.
Citera
2021-05-29, 12:07
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag får upp TeamDavidsson?

Saxat från logg text "Mötte upp Welln*er och Qab*ang"
Citera
2021-05-29, 12:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du kan mycket väl ha rätt, men jag har följande twist på händelsen: SD läser om alt. blir uppringd av adv. Backman strax efter kl 11.00 om domen. Chockad tar SD till den utväg han har som plan B = hämtar ett av SOAs vapen. Går ut i skogen bakom vedtraven och skjuter sig. SOA hör skottet och rusar dit och hittar SD och ringer polisen.
Eh...

"Det finns mycket scenario som kan ha hänt i den stugan" skrev jag. Det saknas dock fakta.

Jag har redan nämnt den versionen. Därav mina frågor om ev vapen och att han kan ha hört skott.
För att det är endast 18 min och en stor gård att söka genom om han hamnat dold bakom vedhögen i skogskanten.

Vore intressant att veta hur välplanerat det var, om det fanns brev, om svärfar varit medveten om utfall vid fällande dom om det är su.
Vilket det verkar som.
Då har han skyddat en brottsling menar jag.
Citera
2021-05-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag uppfattade av polisens presstalesman att inte ens de vet i förväg domslutet och att SD är efter TRs dom att betrakta som oskyldig och en fri person.

Jag har inte hunnit läst en bråkdel av alla inlägg senste dygnen, men sett inlägg flimra förbi om just detta att man borde insett och man borde förebyggt att det hela slutade som det gjorde.

Kan det handla om ett systemfel, dvs att på det vis har byggt upp rättssystemet och hur domar offentliggörs, hamnar man i en slags fälla här?

Jag kan tycka att det känns vansinningt att en person som väntar på en dom ska sitta i en månad i häktet för att vänta på en dom, som sedan kanske friar?

Mest logiskt skulle vara för mig att man går tillsammans med sin försvarare till rätten för att få besked om domen. Då är man kollad av säkerhetsvakter, det finns personal och man kan inte lika lätt ta dåliga beslut.

Sedan är det omöjligt att skydda människor som har bestämt sig. SD kunde ha tagit livet av sig i en cell i framtiden ändå.
Jag tror SD fick en chock när domen meddelades. Hans narcissistiska sida hade inte ens tänkt på det scenariot. 18 år. Inte smarte Stefan som sopat så fint. Hela hans, numera väldigt begränsade, värld föll ihop som en dåligt ihopsatt cashe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in