Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Du har ju råd med med antar jag och då är det ju inga som helst problem. Har man inte råd, ja då är det en annan sak och kan man inte ha de tjänsterna såvida man inte kan spara in de pengarna på något annat.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha streamingtjänster, det är heller ingen mänsklig rättighet att äta utemat fem gånger i veckan, eller att ha bil man har man råd så är det ju inte ett problem.
Visst är det så att jag har råd. Jag har en ok inkomst, men inte någon som är allför uppseendeväckande. Däremot har jag koll på min ekonomi och jag vet vad jag kan unna mig och inte och samtidigt ha ett dugligt sparande.
Ja, tv-paketet förvärrade deras problem, men det var på marginalen. Det fick alldeles för stort fokus i tråden. Det är i det stora hela en skitsumma även om det må låta som mycket pengar när det är samlat, men det är inte direkt ovanligt att betala så mycket (och mer) för tv-tjänster, men då till olika bolag.
Behöver de dra ner på allt onödigt för att fixa de ekonomiska problemen? Ja, till en viss gräns. Precis som de säger i Lyxfällan handlar det om att få till en plan som är hållbar över tid. Utan att veta hur deras internetuppkoppling fungerar så kanske det räcker med det Netflix de redan hade, och switcha till Amazon, HBO, Disney+, Paramount, Viaplay, C More eller någon annan tjänst när de vill ha ett nytt utbud.
Fast med det sagt krävs det en del för att fucka upp ekonomin så till den grad att man är med i Lyxfällan och det krävs därtill att man är bra på att fatta riktigt dåliga ekonomiska beslut.
Jag gissar att det var någon tjänst med sporträttigheter som drog upp priset och om alternativet blir att någon av dem/båda istället går till en sportbar för att se matcher och där käkar och tar några öl så hade det där tv-paketet varit en mindre dålig deal.
Går det att argumentera för att det hade varit bättre att vare sig gå till en sportbar och lägga pengar där eller att ha ett tv-paket? Självklart är det mest ekonomiskt sunt. Fast är det en hållbar lösning för de personer som är med i Lyxfällan?