2021-05-29, 02:55
Medlem
Stefan Davidsson dömdes för mordet på Lena Wesström under fredagen.
Nu har han hittats död – och en person har gripits och anhållits skäligen misstänkt för mord för att senare under natten släppas.
– Det fanns omständigheter som gör att vi inte kan utesluta att det är orsakat av någon annan, säger Mats Öhman, presstalesperson på Örebropolisen till NA.

Den tidigare anhållna mannen är nu släppt.
Måste vara suicid.
Senast redigerad av St.Barger 2021-05-29 kl. 02:57.
Citera
2021-05-29, 02:59
Medlem
stabizens avatar
Väldigt unikt fall det här..

Jag har läst vad ni skrev, och jag tycker det är 100% klart att han tog självmord, ingen är så dum att döda en som precis blivit dömd t 18 år även om han tänkte avslöja nån som medbrottsling för mordet på Lena, det är mer troligare att han sköt sig själv och jag ser inget annat alternativ.

Varför döda honom?

Dödade han honom direkt efter domen kom, fattade han då att han var skyldig och då dödade han honom? Löjligt.

Försökte han ta hans medbrottsling med honom, alltså avslöja hans medbrottsling och det blev hans död? Känns lite löjligt det med, han hade ljugit hela rättegången och varför skulle nån tro om han hade medhjälpare? Det går inte.

Det troliga är han bara var redo för det om domen kom med honom som skyldig så sköt han sig själv och den andre som var där var inte redo för det, och hans reaktion såg ut kanske som han precis dödat honom.
Citera
2021-05-29, 03:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej. Lika lite som SE Alhem försöker provocera. Det är ett faktum att domen mot SD inte kommer vinna laga kraft och aldrig blir giltig.

Det är en teoretisk imaginär fråga när det gäller om SD var en dömd mördare eller ej. Men det som rimligen har faktisk reell betydelse är att LWs anhöriga inte kommer tilldömas något skadestånd, då ingen giltig dom om detta finns. Det är beklagligt.

Jag är inte säker på att du har rätt längre, om att den aldrig kommer vinna laga kraft.

Enligt rättegångsbalken (kap 21) ärver efterlevande rätten att överklaga, om en dom har hunnit meddelats där det fastställts att den misstänkte förövat gärningen.

Om inte domen hade hunnit meddelas så hade du haft rätt.
Citera
2021-05-29, 03:06
Medlem
Är det verkligen trovärdigt att om man döms för mord till 18 år får reda på det via media vid samma tidpunkt som alla vi andra? Känns helt främmande för mig!

Advokaten måste fått ett förhandsbesked, låt säga en timme, som han förmedlat till SD. Han kan i så fall varit död ett tag innan kl 11 och att den som ringde in av oklar anledning väntade c:a en halvtimme efter domen meddelades. Vad hade hänt om inringaren i ett sånt scenario anmält dödsfallet innan domen kom, hade SD inte blivit dömd då...

Kanske uttrycker mig oklart men det är sent och jag har svårt att sätta ord på mina funderingar 😴. Ber om ursäkt i så fall.

Många frågor men inga svar (än så länge), hoppas det klarnar med tiden.
Citera
2021-05-29, 03:09
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Är det verkligen trovärdigt att om man döms för mord till 18 år får reda på det via media vid samma tidpunkt som alla vi andra? Känns helt främmande för mig!

Advokaten måste fått ett förhandsbesked, låt säga en timme, som han förmedlat till SD. Han kan i så fall varit död ett tag innan kl 11 och att den som ringde in av oklar anledning väntade c:a en halvtimme efter domen meddelades. Vad hade hänt om inringaren i ett sånt scenario anmält dödsfallet innan domen kom, hade SD inte blivit dömd då...

Kanske uttrycker mig oklart men det är sent och jag har svårt att sätta ord på mina funderingar 😴. Ber om ursäkt i så fall.

Många frågor men inga svar (än så länge), hoppas det klarnar med tiden.

Advokaten får domen samtidigt som alla andra. Det är ingen förtur där. Däremot kunde dom ha häktat honom efter sista dagen i hovrätten, eller satt span på honom före dom meddelas så hade man kunnat plocka honom prick kl 11.00.
Citera
2021-05-29, 03:11
Medlem
– Nu är vi inne på ett ärende som utreds som alla andra grova brott. Det säkras så mycket som möjligt från platsen, och så noggrant som möjligt. Det är spårsäkring, tittar på skador på kroppen och undersöker kläder så det blir noggrant.

Det var åklagaren Anna Maria Larsson som efter förhör beslutade att anhålla mannen på den lägre misstankegraden.

– Hon kommer inte att lämna några kommentarer. Det är förundersökningssekretess. Vi kommer att pressmeddela när det finns information att lämna, säger Anna Knöfel Magnusson på åklagarmyndighetens presstjänst.

Under natten mot lördag släpptes den anhållne mannen.

– Mannen är fortfarande misstänkt, men misstanken har försvagats och därför är han inte längre anhållen. Brottsutredningen fortsätter, säger Ola Olsson vakthavande befäl vid polisen.
Citera
2021-05-29, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Advokaten får domen samtidigt som alla andra. Det är ingen förtur där. Däremot kunde dom ha häktat honom efter sista dagen i hovrätten, eller satt span på honom före dom meddelas så hade man kunnat plocka honom prick kl 11.00.

Är du helt 100 ang advokaten? Det låter ju helt absurt!
Senast redigerad av siris 2021-05-29 kl. 03:15.
Citera
2021-05-29, 03:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo om du läser tidigare skribenter som uttalat sig om det. Ska han för sin omgivning gjort klart att om fälld tar han hellre livet av sig än att sitta i finkan. Det är väl självmordsbenägen? Det hade ju inte varit några probs om han blivit förklarad oskyldig som i tingsrätten men han hade som det verkar gjort det klart om förklarad skyldig så kommer han inte sitta en dag i finkan ens.
Vart framgår det?
Citera
2021-05-29, 03:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Är du helt 100 ang advokaten? Det låter ju helt absurt!

Ja. Har sett stora fall där advokaterna stått och väntat på domen samtidigt som media. Sen brukar dom ofta säga nåt i stil med "har inte hunnit läsa domen men är glad att han frias" eller liknade. Typ som när domen kom i Asap Rocky fallet och Slobodan intervjuades.
Citera
2021-05-29, 03:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Vem var det som slog ihjäl honom?
Tre Mållgans tror jag
Citera
2021-05-29, 03:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Om det behövs så gör man en pinne som har en liten klyka nedtill. Den funkar som en förlängd arm. Klykan läggs an på bygeln och sen är det bara 1-2 kilos nedtryckande kraft som behövs för att skottet ska brinna av.
Om det nu var så det gick till.

Har inte lämnat tankarna på att SOA gjorde det för att:
A: sopa igen eventuella spår mot sin dotter. Det kanske antogs eller anades att SD skulle tjalla på henne. Eller på SOA möjligen.
B: SOA "vaknar" efter domen och får klart för sig sitt svärsonen SD faktiska har duperat dem alla. Då gör han det av ilska själv alltså.
I den här B-delen finns väl med möjligheten att SD erkänt för SOA och att denne brister fullständigt.
Som tidigare framkommit så är HD:s päron inte jämförbara med vanligt folk riktigt och kan nog reagera på knepigt vis.
Nu är han väl inte nån dvärg med korta armar.

Det verkar iaf vara sommarstället enligt bilder.
Eftersom omständigheterna är helt okända är det svårt att sia.

Han är väldigt likt sig i text på GC-sidan, dvs obekymrad. Life goes on.
HD verkar ha varit med den 16 maj på burkjakt.

Att han hade smått panik inför att sitta i en cell läste jag i nåt sms eller chatt, nån kommentar i ett tidigare skede (2018).
Hans bror säger att han åt antidepressiva.

Han kan väl iofs ha varit så självsäker på friande dom att han flippat totalt. Om han väntat in domen så går det fort ang larmsamtal.
Därav hade det varit intressant att veta om det öht fanns jaktlicens och vapenskåp.
Har dock inte sprungit på nåt som handlar om jakt nånstans i text eller bild.

Vore intressant att veta om han var själv med SOA, känns märkligt om inte HD skulle vara där just en sån dag.
Hon lär väl vara intagen på förhör om hon i sin tur inte klappat ihop.
Senaste inlogg stod 26e på henne (27 för SD)
Senast redigerad av develi 2021-05-29 kl. 03:34.
Citera
2021-05-29, 03:34
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Helt rätt. Ingen utanför domstolen vet utfallet innan domen avkunnas. Alla får tillgång till domen vid samma tid, oavsett om du är advokat, åklagare eller privatperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in