2021-05-29, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasscheyen
F.d svärfar lär det inte vara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlyQ4B/lena-wesstroms-pappa-efter-dodsbeskedet-gor-inte-saken-battre

Men artikeln handlar om L*nas far. Inte SDs f.d svärfar.
Citera
2021-05-29, 00:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja domen skulle vinna laga kraft om ingen levande dömd överklagar under dessa fyra veckor.
Men nu finns det ingen dömd som lever och kan välja att överklaga eller låta bli att överklaga.

Då avstannar allt, processen stoppas här och nu.
Domen kommer aldrig kunna vinna laga kraft.
Domen kommer aldrig bli giltig och inga skadeståndsanspråk ur domen gäller.
Du blandar ihop straffrätten och civilrätten. Straffrätten är irrelevant eftersom det inte går att straffa en avliden person. Civilrätten är fortfarande aktuell. SD:s dödsbo kan överklaga ett skadestånd. Chanserna att lyckas är nästintill noll, men formellt kan dödsboet överklaga.

Edit: Om man tolkar rättsfallet som jag nämnde ovan så är det möjligt att de anhöriga hade kunnat överklaga också den straffrättsliga domen. Även här är det försvinnande liten chans till framgång.
Citera
2021-05-29, 00:37
Medlem
Citat:
Ja domen skulle vinna laga kraft om ingen levande dömd överklagar under dessa fyra veckor.
Men nu finns det ingen dömd som lever och kan välja att överklaga eller låta bli att överklaga.

Då avstannar allt, processen stoppas här och nu.
Domen kommer aldrig kunna vinna laga kraft.
Domen kommer aldrig bli giltig och inga skadeståndsanspråk ur domen gäller.

Intressant. Då menar jag att familjen får vända sig till JO. Polis och rättsväsendet funkar inte som det är tänkt. Mycket folk ute som borde varit bakom lås och bom i väntan på domstolsförhandlingar och att få verkställan av sina straff. Häkten och anstalter fulla. De tänkte väl SD är harmlös nog att inte lägga slantar på. Ingen person med utländskt förflutet som drar till Belarus 🇧🇾
Citera
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tycker det fetade låter som mest troligt.
Kanske ett telsamtal kort före som ledde till vissa farhågor för den på andra sidan luren. Undrar varför han befann sig just på svärföräldrarnas ägor ( om det nu är där vilket det spekuleras) när döden inträffade?

Familjen Davidsson brukar ofta spendera sin lediga tid i makarnas Axels*ons sommarstuga, så vitt jag förstår. Inget konstigt att han befann sig där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tycker det fetade låter som mest troligt.
Kanske ett telsamtal kort före som ledde till vissa farhågor för den på andra sidan luren. Undrar varför han befann sig just på svärföräldrarnas ägor ( om det nu är där vilket det spekuleras) när döden inträffade?

Är väl inte första gången SD huserar/gömmer sig på svärföräldrarnas gård. Har för mig att det framgår att han varit där mycket. Svärfadern talade även bara gott om SD i vittnesförhör i TR. Inte omöjligt att SD lånat lite husrum där för att komma undan ev mediauppståndelse i samband med en ev friande(eller fällande dom). SD kan ju även rent teoretiskt huserat där ihop med någon nära vän eller släkt.
Citera
2021-05-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Men artikeln handlar om L*nas far. Inte SDs f.d svärfar.

Ok hehe, lite ny i tråden. Tack för klargörande
Citera
2021-05-29, 00:39
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Nja som jag förstått det så har SDs dom i juridisk bemärkelse inte vunnit laga kraft = inte giltig.
Det betyder att det måste gått tre veckor (Förvaltningsrätt/TR) eller 4 veckor (HR) utan att den åtalades försvarsteam överklagat. Naturligtvis måste den åtalade delv fått del av domen och dels kunna överklaga dvs vara vid liv.

Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.
I det här fallet pågår fortfarande rättsprocessen. Någon lagakraft vunnen dom finns inte ännu.
Då avbryts allt i och med SD frånfälle idag. Någon mer utredning eller rättsprocess kommer nu inte mer ske. Någon dom kommer aldrig vinna lag kraft.

SD avlider därmed utan att någon laga kraft vunnen dom mot honom finns. Inte bara verkställigheten av domen omöjliggörs utan även själva i kraft trädande av domen.
För att det skulle kunnat ske måste SD varit vid liv och tidsprocessen på fyra veckor kunna löpa på.
Nu avbryts allt och HR-domen kommer aldrig bli giltig.

SD är en i TR frikänd man ~ men rimligen en mördare.

Hovrätten fastställde skuldfrågan och dömde SD till 18 års fängelse.
SD tog emot domen idag kl.11.00 och svarade med självmord.

Om det du skriver ovan verkligen stämmer har jag några frågor:
1. Hade tingsrättens dom vunnit laga kraft?
2. Om nej på fråga 1: på vilka grunder skulle tingsrättsdomen vinna laga kraft (tillskillnad mot hovrättsdomen)?

Om SD hade dött tiden mellan tingsrättsdom och hovrättsförhandlingarna hade jag köpt ditt resonemang.
Men nu framstår det bara som ologiskt(?!)
Förklara gärna tydligare.
Citera
2021-05-29, 00:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Känns helt overkligt vilken vändning det här tog och hur snabbt.
Först den otippade fällande domen och sen detta...

Var han så övertygad om en friande dom att han i panik sköt (?) sig som en impulshandling i chock när 18 år kom som en kalldusch?

Eller blev det handgemäng med SOA som slutade med dråp eller mord?

Många nya skribenter. Men alla inbitna trådisar - vad tror ni??

Lutar år det. Gick ju extremt snabbt om vi litar på tiden när han fick besked och när han var död. Om man ser till personer som tar självmord brukar det ses mest en kritisk tid, kanske ett par dygn innan de kommer på bättre tankar. Han inlåst när han fick beskedet och ett par dygn under suicide watch hade möjligen klarat biffen. Att ja det blir 12 år men livet är inte över för det. Det här om självmord för allt rätten och åklagaren ta på sig. De hade möjligheter att häkta inte enbart utifrån fallet men också utifrån att det fanns tecken på att han kunde skada sig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du blandar ihop straffrätten och civilrätten. Straffrätten är irrelevant eftersom det inte går att straffa en avliden person. Civilrätten är fortfarande aktuell. SD:s dödsbo kan överklaga ett skadestånd. Chanserna att lyckas är nästintill noll, men formellt kan dödsboet överklaga.

Edit: Om man tolkar rättsfallet som jag nämnde ovan så är det möjligt att de anhöriga hade kunnat överklaga också den straffrättsliga domen. Även här är det försvinnande liten chans till framgång.

Ja för den som kan sin juridik går det att säga att chanserna nog är mycket låga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealistJurist78
Är väl inte första gången SD huserar/gömmer sig på svärföräldrarnas gård. Har för mig att det framgår att han varit där mycket. Svärfadern talade även bara gott om SD i vittnesförhör i TR. Inte omöjligt att SD lånat lite husrum där för att komma undan ev mediauppståndelse i samband med ev ev friande(eller fällande dom). SD kan ju även rent teoretiskt huserat där ihop med någon nära vän eller släkt.
SOA sa, ang sex års otrohet mot hans egen dotter, att "misstag kan alla göra". Han har också sagt att "SD är oskyldig till motsatsen är bevisad" (fritt ur minnet). När domen kom måste han blivit förtvivlad. Han förlorade en person som han sett som sin egen son. Fy fasen vilken chock det måste varit.

Men visst - som du säger - det kan ju faktiskt varit en annan än SOA som var i fastigheten.
Citera
2021-05-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Känns helt overkligt vilken vändning det här tog och hur snabbt.
Först den otippade fällande domen och sen detta...

Var han så övertygad om en friande dom att han i panik sköt (?) sig som en impulshandling i chock när 18 år kom som en kalldusch?

Eller blev det handgemäng med SOA som slutade med dråp eller mord?

Många nya skribenter. Men alla inbitna trådisar - vad tror ni??

Jag tror att han, på samma sätt som jag tror att han "planerade" L*nas död en längre tid, också planerade för sin egen död utifall det skulle bli en fällande dom. Jag tror inte det har skett i hastigt mod, även om han såklart varit starkt påverkad av situationen med en fällande dom och utsikten av 18 års fängelse (som i praktiken hade blivit ca 12). Både då och nu befann han sig under starkt psykisk press och valde döden som lösning på ett problem. Tror och hoppas att de hittar bevis för att den person som sitter anhållen inte är ansvarig för SDs död. Han var verkligen inte värd att någon skulle göra sig till mördare för hans skull. Det är ju bara ytterligare en person som dras ner i skiten och anhöriga och vänner som blir påverkade av en sådan situation.
Senast redigerad av piastrone 2021-05-29 kl. 01:06.
Citera
2021-05-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasscheyen
F.d svärfar lär det inte vara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlyQ4B/lena-wesstroms-pappa-efter-dodsbeskedet-gor-inte-saken-battre

LWs pappa är inte SDs fd svärfar. HDs pappa SOA är det som har den titeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in