Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Nja som jag förstått det så har SDs dom i juridisk bemärkelse inte vunnit laga kraft = inte giltig.
Det betyder att det måste gått tre veckor (Förvaltningsrätt/TR) eller 4 veckor (HR) utan att den åtalades försvarsteam överklagat. Naturligtvis måste den åtalade delv fått del av domen och dels kunna överklaga dvs vara vid liv.
Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.
I det här fallet pågår fortfarande rättsprocessen. Någon lagakraft vunnen dom finns inte ännu.
Då avbryts allt i och med SD frånfälle idag. Någon mer utredning eller rättsprocess kommer nu inte mer ske. Någon dom kommer aldrig vinna lag kraft.
SD avlider därmed utan att någon laga kraft vunnen dom mot honom finns. Inte bara verkställigheten av domen omöjliggörs utan även själva i kraft trädande av domen.
För att det skulle kunnat ske måste SD varit vid liv och tidsprocessen på fyra veckor kunna löpa på.
Nu avbryts allt och HR-domen kommer aldrig bli giltig.
SD är en i TR frikänd man ~ men rimligen en mördare.
Hovrätten fastställde skuldfrågan och dömde SD till 18 års fängelse.
SD tog emot domen idag kl.11.00 och svarade med självmord.
Om det du skriver ovan verkligen stämmer har jag några frågor:
1. Hade tingsrättens dom vunnit laga kraft?
2. Om nej på fråga 1: på vilka grunder skulle tingsrättsdomen vinna laga kraft (tillskillnad mot hovrättsdomen)?
Om SD hade dött tiden mellan tingsrättsdom och hovrätts
förhandlingarna hade jag köpt ditt resonemang.
Men nu framstår det bara som ologiskt(?!)
Förklara gärna tydligare.