2021-05-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo och de hade ju kunnat plocka in honom. Även åklagaren hade befogenhet att begära det. Ställa till mer oreda ja men det är ju ingen bra dag för rättsväsendet. Man visste att han var självmordsbenägen. Nu blir det ju ytterligare barn utan en förälder i livet.
Åklagaren kunde begärt häktning. Men domstolen (Hovrätten) kan själva besluta det utan yrkande för åklagaren. Och de gjorde bort sig här. Ordentligt.

Vad menar du med självmordsbenägen? Har inte hört något om det innan faktiskt. Han var en psykopat och dessutom narcissist. En riktigt farlig kombination. Såna går inte och gör av med sig själva. De älskar sig själva för mycket. Nä, nåt är riktigt fel här. Börjar tro att SOA, eller den som är anhållen, tagit livet av honom i ren besvikelse och ilska.
Citera
2021-05-29, 00:24
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Vad som har hänt kanske vi får veta efter helgen, antar jag.
Svar till dig, Nej!
Ber verkligen om ursäkt.

Det slutade på värsta tänkbara vis.
Inte alls OK avslut med tanke på inblandades familjer.

Nöjer mig härmed.
Önskar de båda familjerna återhämtning och läkande i lugn o ro.

Tack. Ja, jag är chockad. Känns overkligt att SD är död, efter att ha följt honom genom tråden i tre år. Så snopet. Vilket antiklimax.
Citera
2021-05-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns ju ingen fastställd dom att överklaga.
Domen fastställs tidigast om 4 veckor after att HR avkunnat den idag.
Nu finns ingenting - inte heller om 4 veckor eftersom klockan nu stoppats av SD.
Ingen dom mot SD kommer någonsin vinna laga kraft och räknas.
Inget skadestånd från SD kommer därför heller utdömas till LWs anhöriga.

De får nog begära ut de slantarna från JO med tanke på allt de fått lida. Nu senast denna "kling och klang"-fadäs i och med SD:s död.
Citera
2021-05-29, 00:25
Medlem
panzertaxs avatar
Vem var det som slog ihjäl honom?
Citera
2021-05-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kandelaber

Följt hela tråden och är lättad över att HD kunde ge en fällande dom. Dock har det tagit för tok för lång tid! Tragiskt att den dömde kom undan sitt straff.

Och kanske har flera sluppit framtida lidande om SD varit kvar.
Citera
2021-05-29, 00:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fastställande och laga kraft är väl inte samma sak? Domen fastställdes idag men vinner laga kraft om ingen överklagar. Som jag förstått det.

Ja domen skulle vinna laga kraft om ingen levande dömd överklagar under dessa fyra veckor.
Men nu finns det ingen dömd som lever och kan välja att överklaga eller låta bli att överklaga.

Då avstannar allt, processen stoppas här och nu.
Domen kommer aldrig kunna vinna laga kraft.
Domen kommer aldrig bli giltig och inga skadeståndsanspråk ur domen gäller.
Citera
2021-05-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tycker det fetade låter som mest troligt.
Kanske ett telsamtal kort före som ledde till vissa farhågor för den på andra sidan luren. Undrar varför han befann sig just på svärföräldrarnas ägor ( om det nu är där vilket det spekuleras) när döden inträffade?

Det sker ju att personer som planerar suicid tänker att man ska göra det just vid en anhörigs ”vän” eller bekant. Så att de snabbt kan få besked men att de slipper hitta kroppen.

Kan ju vara något sådant men det har jag svårt att tro..
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren kunde begärt häktning. Men domstolen (Hovrätten) kan själva besluta det utan yrkande för åklagaren. Och de gjorde bort sig här. Ordentligt.

Vad menar du med självmordsbenägen? Har inte hört något om det innan faktiskt. Han var en psykopat och dessutom narcissist. En riktigt farlig kombination. Såna går inte och gör av med sig själva. De älskar sig själva för mycket. Nä, nåt är riktigt fel här. Börjar tro att SOA, eller den som är anhållen, tagit livet av honom i ren besvikelse och ilska.

Var några skribenter som var inne på det. Han hade sagt att han hellre tar livet av sig än sitter en dag mer i finkan. Han hade sagt det till sin omgivning och då borde ju det varit känt för rättsväsendet.

Om vi förutsätter ju bara om eftersom det fortsatt är oklart, att han kan blivit mördad. Så verkar det ju alltså som han bara tog lite drygt en kvart på sig att avsluta sitt liv efter domen. Det i så fall är ju ett extremt misslyckande för rättsväsendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasscheyen
F.d svärfar lär det inte vara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlyQ4B/lena-wesstroms-pappa-efter-dodsbeskedet-gor-inte-saken-battre
Citerar ifall AB-artikeln låses:

Sista gången de träffades var på en tillställning, två dagar innan Lena Wesström försvann.

– Lena var ett sådant energiknippe, glad och positiv. Vi har märkt att något varit galet, men hon skulle alltid klara ut allting själv. Hon har inte talat om hur illa det var. Och sista gången vi såg henne, då såg hon ovanligt glad ut. För då började hon nog komma loss från det här, säger pappan La*rs-Åke Joha*nsson.

Och där är motivet - som jag sagt hela tiden. Hon gjorde sig loss från SD - och skrev under sin dödsdom.
Citera
2021-05-29, 00:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad hade hänt om han skjutit sig innan domen hade fallit?

Hade han vart ändå mer oskyldig då?
Finns faktiskt ett rättsfall där detta tas upp: https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2012/b-2895-11.pdf

Rättsfallet gäller alltså situationen när tingsrätten meddelat dom, men inte hovrätten.
Om inte tingsrätten meddelat dom och den tilltalade dör så längs målet ner omedelbart.

Som jag tolkar detta hade, om SD hade dött före hovrättens dom, hovrätten lagt ned ärendet direkt, vilket beror på att tingsrätten friade SD. Om tingsrätten hade fällt honom, hade funnits viss möjlighet att fullfölja överklagandet (se nedan).

Citat:
Avlider den tilltalade sedan tingsrätten har meddelat en fällande dom, får efterlevande överklaga domen ”såvitt genom denna fastställts, att den miss- tänkte förövat gärningen” (se närmare 21 kap. 1 § andra stycket rättegångs- balken). De efterlevande anses ha rätt också att ta över den tilltalades talan, om han eller hon själv har överklagat den fällande domen men avlider innan handläggningen av målet har avslutats i hovrätten. I båda de nu angivna situationerna ska hovrätten pröva skuldfrågan i sak men oavsett bedömningen av den frågan undanröja den påföljd som tingsrätten har bestämt. Om den tilltalades efterlevande avstår från att ta över talan, ska hovrätten avskriva målet där från vidare handläggning. Också i detta fall ska påföljden undanröjas
Senast redigerad av Enterprise 2021-05-29 kl. 00:32.
Citera
2021-05-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag kan inte hitta något i böckerna just nu - tro mig jag letar.
Men knuten i detta är att en ”inte lagakraft vunnen dom” inte räknas som en dom.
Domen existerar inte och gäller inte om den inte vunnit laga kraft.

Så det finns ingen fällande dom mot SD att överklaga för några anhöriga.

Du blandar begreppen. Det finns en dom. Men den har inte vunnit laga kraft ännu. Tvistefrågan är om domen kommer att vinna laga kraft. Jag anser att den kommer att göra det om fyra veckor om den inte överklagas. Och jag stöder mig på rättegångsbalken som reglerar situationen om misstänkt avlider efter dom fallit. Det jag hör dig säga är att domen kommer att "förfalla", men jag hittar inget stöd för det påståendet i lagen. Det går inte att jämföra med situationen som t.ex. uppstod för några år sedan då misstänkt gärningsman (styckmord i Örebro), tog livet av sig under pågående förundersökning, dvs innan det ens blev tingsrättsförhandling. Då fanns ingen kvar att åklaga så den förundersökningen lades ner.

Göta hovrätt meddelade kl. 11.00 idag

HOVRÄTTENS DOMSLUT
Hovrätten ändrar tingsrättens domslut på så sätt att hovrätten
dömer Stefan Davidsson för mord, 2018-05-14--2018-05-15, enligt 3 kap. 1 § brottsbalken, i dess lydelse före 1 januari 2020,
bestämmer påföljden till fängelse 18 år,
Senast redigerad av piastrone 2021-05-29 kl. 00:35.
Citera
2021-05-29, 00:33
Medlem
Känns helt overkligt vilken vändning det här tog och hur snabbt.
Först den otippade fällande domen och sen detta...

Var han så övertygad om en friande dom att han i panik sköt (?) sig som en impulshandling i chock när 18 år kom som en kalldusch?

Eller blev det handgemäng med SOA som slutade med dråp eller mord?

Många nya skribenter. Men alla inbitna trådisar - vad tror ni??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in