2021-05-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns ju ingen fastställd dom att överklaga.
Domen fastställs tidigast om 4 veckor after att HR avkunnat den idag.
Nu finns ingenting - inte heller om 4 veckor eftersom klockan nu stoppats av SD.
Ingen dom mot SD kommer någonsin vinna laga kraft och räknas.
Inget skadestånd från SD kommer därför heller utdömas till LWs anhöriga.

Fel igen. Dom har fallit. Nu har man 4 veckor på sig att överklaga. Om den inte överklagas vinner den laga kraft. Eftersom SD har avlidit kan istället efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad hade hänt om han skjutit sig innan domen hade fallit?

Hade han vart ändå mer oskyldig då?
Då hade vi aldrig fått veta att hovrätten dömde honom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD måste ha fört in lite loggar idag innan han fick besked om domen. Det är påfyllt med en FTF-logg för en myst som han tog 16 maj. Det är tre bilder på en räv som springer längs med planket på Rättareväg*n.

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=881738dc-912e-4fbd-9423-5e5dc39b68c5&IID=9deee777-a30f-4e80-9fd0-35c9cdc90c2a

Rävar är sluga. Betyder det att det är 3 sluga personer som vet sanningen månntro!? SD, HD och SOA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
När avgjorde Göta Hovrätt SD:s öde? Idag kl. 11? De kungjorde domen idag.. avgjorde nog redan efter ett par dagar (var enig) efter förhandlingarna och sen har en notarie plitat på domen. Inte så välskriven rent tekniskt visserligen men ändå.
Jag är säker på att man redan när hovrättsförhandlingen avslutades, så hade ledamöterna klart för sig hur de skulle döma. Men de valde att låta SD gå fri i väntan på tills domen meddelades. Dåligt beslut. Om man säger så. Det tar tid att skriva en dom. Och den skall granskas och korrekturläsas, flera gånger om. Men beslutet var tagit för åtminstone ett par veckor sedan. Då borde de plockat in SD. Ja ja. Nu kan fanskapet inte ställa till mer oreda i alla fall.
Citera
2021-05-29, 00:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Du skriver att allt avbryts men det är ett påstående taget ur luften. Det vore bra om du kunde peka på nått ur rättegångsbalken som stöder ditt påstående. Det som står är följande:

Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen.

Jag kan inte hitta något i böckerna just nu - tro mig jag letar.
Men knuten i detta är att en ”inte lagakraft vunnen dom” inte räknas som en dom.
Domen existerar inte och gäller inte om den inte vunnit laga kraft.

Så det finns ingen fällande dom mot SD att överklaga för några anhöriga.
Citera
2021-05-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är säker på att man redan när hovrättsförhandlingen avslutades, så hade ledamöterna klart för sig hur de skulle döma. Men de valde att låta SD gå fri i väntan på tills domen meddelades. Dåligt beslut. Om man säger så. Det tar tid att skriva en dom. Och den skall granskas och korrekturläsas, flera gånger om. Men beslutet var tagit för åtminstone ett par veckor sedan. Då borde de plockat in SD. Ja ja. Nu kan fanskapet inte ställa till mer oreda i alla fall.

Detta är toppen. Slipper vi spendera miljoner på att ”vårda” honom. Han förtjäna inte att andas samma luft som LWs barn och det gör han inte längre.
Trodde aldrig jag skulle säga det men - bra jobbat SD.
Citera
2021-05-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
"Alla" är väl ganska övertygade om att det är f.d. svärfar SOA, men det har inte framkommit i media så ännu så länge är det väl mest gissningar. Vi vet inte mer än att det är en "han" och att polisen inte vill avslöja ålder eller hur relationen såg ut till SD.

TACK! 👌

Skulle bli förvånad om det rörde sig om något annat än suicid.. Men vi får se.
(Har säkert missat massa inlägg nu) Men är det bara jag som tycker att det är konstigt att varken åklagaren eller domaren yrkat på häktning iom straffvärdet?
Citera
2021-05-29, 00:20
Medlem
C.H.Ts avatar
Längre ner på gärdet bakom huset så finns ett objekt i gräset som teknikerna varit intresserade av. På stället har det stängslats för nå djurhållning, så det står ett motordrivet jordborr samt en slägga där med.

Får för mig att den gripna kanske stått å stängslat och hört en smäll eller nå.
På jordborret verkar handskar ligga kvar.

Koordinater till jordborr och det intressanta föremålet.

59,1123856, 15,5583891
Citera
2021-05-29, 00:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jo och de hade ju kunnat plocka in honom. Även åklagaren hade befogenhet att begära det. Ställa till mer oreda ja men det är ju ingen bra dag för rättsväsendet. Man visste att han var självmordsbenägen. Nu blir det ju ytterligare barn utan en förälder i livet.
Citera
2021-05-29, 00:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, jag var ironisk.
Jag tror jag får lägga undan detta neverending story ett tag.
Vore fint med bildbevis på spektaklet, men men.
Undrar om hans sista ord var
-Hepp!?

RT.
Citera
2021-05-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kanske tänkte han att det var bättre i längden för döttrar och f d fru (som var den han nog kom närmst att älska) att få det bättre i framtiden.

Genom sitt självmord blir de oxå lite offer.

Jag har stött på en mördare (kollega) som mest troligt mördade sin f d fru. Och deras barn. Han gick fri. Jag är övertygad om att han var skyldig. Utöver att han var en kall djävel så var han ganska rationell. Han hittades död efter ett självmord (han hade då en ny fru och ett nytt barn) efter att ha diagnosticerats med en dödlig tumör - och efter att ha tecknat en livsförsäkring. Som inte kunde ifrågasättas.

Så visst kan psykopater ta livet av sig. Han var mest troligt en sådan. Med rättspatos och inte ett behov av att mörda. Liv - även eget - oviktigt.

Kanske är Stefan likadan.
Intressant. Har detta mord möjligen en egen flashbacktråd? En mor och barn blir mördade och fallet förblir ouppklarat.
Citera
2021-05-29, 00:24
Medlem
F.d svärfar lär det inte vara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlyQ4B/lena-wesstroms-pappa-efter-dodsbeskedet-gor-inte-saken-battre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in