2021-05-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag känner mig faktiskt snuvad på glädjen över domen. Det blev "Jaaaaa!... och sen "Nääääää, vad fan....". Det är orättvist. Han skulle krupit in i finkan på 12 år. SOM Hiding jobbat! Och hon rodde det i hamn. Och så blir det så här. Inte ok nånstans.

Det finns jobb kvar att göra. HD var med och planterade "sanningar" hos vittnen angående blodsex och blodförekomst i huset. Storstädningen. Försökte framstå som att det var helt normalt och vanligt för henne att skrubba golvbrunnar och vattenlås (åtminstone i Stefans hus men inte i sitt eget hem då..).

Om hon inte (då) med säkerhet visste vem mördaren var så anade hon och hjälpte till att dölja spåren, tror jag. I mångas värld är hon med det sagt inte ett offer för SD utan en medlöpare.

Sen fanns det fler som var med och storstädade. Om ingen av dem förstod det olämpliga i det tror jag inte på. Något sunt förnuft får det väl finnas bland folk!

Men jag håller med om att många blev snuvade på konfekten när SD återfanns död.

(mina spekulationer)
Senast redigerad av urshult 2021-05-29 kl. 00:11. Anledning: Stavning
Citera
2021-05-29, 00:11
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Magkänslan säger ju självklart självmord men om det sker på en bekants tomt samt att det finns en misstänkt för mord så blir man ju tveksam.

Men det kan ju lika gärna vara en anhörig som anat vad som ska ske och som åkt dit för att hindra det.
Tycker det fetade låter som mest troligt.
Kanske ett telsamtal kort före som ledde till vissa farhågor för den på andra sidan luren. Undrar varför han befann sig just på svärföräldrarnas ägor ( om det nu är där vilket det spekuleras) när döden inträffade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om SD påträffades i anslutning till svärföräldrarna stuga. Vad gjorde han där? Hur agerade de vid rättegången? Kan SD haft planerar på att skada dem i samband med att domen kommit och att det handlar om självförsvar.

Långsökt att någon ville hjälpa SD med självmord. Känns inte som att det är värt att bli straffad för att utdela hämnd på någon som ändå är dömd till 18 års fängelse. Skulle man hämnas har man ju haft två år på sig och man borde inte vänta till 5 minuter efter domen fallit.

Känns som att SD frivilligt åkt till stugan där han avlider vilket tyder på att han inte varit hotad av en eventuell mördare.
Jag tror han var hos SOA för att ta emot den friande domen när den meddelades. Kanske de redan öppnat champagnen? Men han blev dömd till 18 år. Det hade nog varken SOA eller SD räknat med. Vad som därefter hände vet vi ju inte än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Senast i januari gillade han Stefans profilbild på Facebook t.ex.

Rättare sagt, han reagerade med en ”😆”

Tack för den informationen. Trodde verkligen Jerry backat, särskilt efter att ha försökt be om ursäkt till LWs barn för mobbningen mot LW på slutet, men där ser man.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vadå inte dömd, han dömdes samtidigt som han dog ungefär.
Huruvida hans dödsbo kan överklaga den straffrättsliga domen vet jag inte. Civilrättsligt kan dödsboet naturligtvis överklaga skadeståndet, men det låter osannolikt.

Vad hade hänt om han skjutit sig innan domen hade fallit?

Hade han vart ändå mer oskyldig då?
Citera
2021-05-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja som jag förstått det så har SDs dom i juridisk bemärkelse inte vunnit laga kraft = inte giltig.
Det betyder att det måste gått tre veckor (Förvaltningsrätt/TR) eller 4 veckor (HR) utan att den åtalades försvarsteam överklagat. Naturligtvis måste den åtalade delv fått del av domen och dels kunna överklaga dvs vara vid liv.

Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.
I det här fallet pågår fortfarande rättsprocessen. Någon lagakraft vunnen dom finns inte ännu.
Då avbryts allt i och med SD frånfälle idag. Någon mer utredning eller rättsprocess kommer nu inte mer ske. Någon dom kommer aldrig vinna lag kraft.

SD avlider därmed utan att någon laga kraft vunnen dom mot honom finns. Inte bara verkställigheten av domen omöjliggörs utan även själva i kraft trädande av domen.
För att det skulle kunnat ske måste SD varit vid liv och tidsprocessen på fyra veckor kunna löpa på.
Nu avbryts allt och HR-domen kommer aldrig bli giltig.

SD är en i TR frikänd man ~ men rimligen en mördare.

Du skriver att allt avbryts men det är ett påstående taget ur luften. Det vore bra om du kunde peka på nått ur rättegångsbalken som stöder ditt påstående. Det som står är följande:

Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen.
Citera
2021-05-29, 00:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är väl inte helt glasklart? Dom har fallit som fastställer skuldfrågan. Och en hovrättsdom som inte överklagas vinner laga kraft efter 4 veckor. Finns inget i rättegångesbalken som stödjer uttalandet att domen på nått sätt kommer att "förfalla".

Som Trie citerade tidigare: Rättegångsbalken 21 kap. Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen. Lag (1971:875).

Men…vill och vågar verkligen GolvbrunnsHanna & Axelssons Co låta sig synas mer noga? Övertygad om att det döljer sig en hel skelettsamling i deras garderober. En mer dysfunktionell familj får man verkligen leta efter.
Citera
2021-05-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mycket intressant. Jag citerar:

Den 42-årige mannen avled efter tingsrättens friande dom i ett trafikbrottmål, men innan hovrätten avgjorde målet.
I det läget skulle målet i hovrätten ha avskrivits, skriver Högsta domstolen och upphäver nu hovrättsdomen och fastställer tingsrättens dom.

När avgjorde Göta Hovrätt SD:s öde? Idag kl. 11? De kungjorde domen idag.. avgjorde nog redan efter ett par dagar (var enig) efter förhandlingarna och sen har en notarie plitat på domen. Inte så välskriven rent tekniskt visserligen men ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Magkänslan säger ju självklart självmord men om det sker på en bekants tomt samt att det finns en misstänkt för mord så blir man ju tveksam.

Men det kan ju lika gärna vara en anhörig som anat vad som ska ske och som åkt dit för att hindra det.

Ja det finns ju trots allt någon misstänkt för mord så det blir svårt att utesluta det. Och givetvis kan det vara någon annan än svärfadern. Kan tänka att SD ev kan ha haft fri tillgång till huset.

Citat:
Om de gps-koordinater som vi har fått i tråden stämmer så dog han på svärfars ägor.

https://www.bildtagg.se/bild/o51zl0by7694mda2cq9axjz6

Ok, tack.👍
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Från rättegångsbalken...

Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen.

Det finns ju ingen fastställd dom att överklaga.
Domen fastställs tidigast om 4 veckor after att HR avkunnat den idag.
Nu finns ingenting - inte heller om 4 veckor eftersom klockan nu stoppats av SD.
Ingen dom mot SD kommer någonsin vinna laga kraft och räknas.
Inget skadestånd från SD kommer därför heller utdömas till LWs anhöriga.
Citera
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag lyckas inte riktigt få till koordinaterna, men som det ser ut på eniro, är det inte riktigt skogsområde?

https://kartor.eniro.se/?c=59.113626,15.558325&z=17&g=59.113612,15.557606& q=%22folketorp%20436%20odens%20backen%22;geo

Jag va kanske inte tillräckligt noggran, men det skiljer inte många tiotals meter..

Detta kanske är ännu närmare, svårt med satellitbilder då dom inte är tagn rakt uppifrån alltid.
59,1137172, 15,5577356
Citera
2021-05-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det finns jobb kvar att göra. HD var med och planterade "sanningar" hos vittnen angående blodsex och blodförekomst i huset. Storstädningen. Försökte framstå som att det var helt normalt och vanligt för henne att skrubba golvbrunnar och vattenlås (åtminstone i Stefans hus men inte i sitt eget hem då..).

Om hon inte (då) med säkerhet visste vem mördaren var så anade hon och hjälpte till att dölja spåren, tror jag. I mångas värld är hon med det sagt inte ett offer för SD utan en medlöpare.

Sen fanns det fler som var med och storstädade. Om ingen av dem förstod det olämpliga i det tror jag inte på. Något sunt förnuft får det väl finnas bland folk!

Men jag håller med om att många blev snuvade på konfekten när SD återfanns död.

(mina spekulationer)
Tror det tar slut nu.
Locket på.
Misstänkte gärningsmannen friades i tingsrätten.
Minuterna efter att han fick vetskap om att hovrätten meddelar att han döms för mord, gör han som han lärt in, för Stefan endast ett alternativ- döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in