2021-05-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kanske för att man inte kan bevisa att det var planerat? Jag vet inte. Jag tycker också det är märkligt att det inte blev livstid. Det blev liksom ett mellanting mellan livstid och frikännande.

För att när han mördade LW så var lagen annorlunda. Hade han dömts utifrån nuvarande lagstiftning så hade han fått livstid. Nya lagen trädde i kraft 1 juli 2018.

Edit: tvåa på den...
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och vem tror du nu vill öda tid på att sammanfatta mördaren Davidssons "galna upptåg" under 3 års tid? Till vilken nytta då?

Det står dig fritt att själv samla dessa intressanta detaljer. Låt inget hindra din iver.

Bara den sammanfattningen blir i sig nästan 3000 sidor lång...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Med dagens lag hade det blivit livstid. Här tillämpades den lag som fanns när brottet begicks.
Just det! Det har du rätt i. Glömde den nya lagen. Tack för påminnelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och vem tror du nu vill öda tid på att sammanfatta mördaren Davidssons "galna upptåg" under 3 års tid? Till vilken nytta då?

Det står dig fritt att själv samla dessa intressanta detaljer. Låt inget hindra din iver.

Tänkte precis svara något liknande.

Är för övrigt besviken övet att karlfan (nog) tog sig själv av daga.
Citera
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Förlåt. Längesen Jag läste tråden. läste allting förut, men hur kommer det sig att man misstänker svärfadern?
Även om frugan skulle vara skyldig till skyddande av brottsling är det väl knappast en anledning till mord?
Ingen annan snledning än stt han stod brevid, befann sig på platsen. Gissar: det var hemna hos svärfadern och jag gissar att det var hand gevär. Han är isf givetvis inhämtad för förhör, licenskontroll mm. Var vapen och amunition vederbörligen inlåst mm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
[..]
Och detta med dom först och inplockande sen var ju något som jag också var undrande över, hur det funkade och efterfrågade klarhet i.
Något som tex kontot Carinah78 försökte göra sig lustig över.

Men nu vet vi vad som gäller avs detta. Frågan som kvarstår är ju då om polisen haft koll på SD:s förehavanden utifall att.
Något som Carinah78 också fann lustigt.
[..]
Var snäll och sprid inte osanningar i tråden, tack!

Du undrade över om Polisen kunde tänkas ha SD under bevakning. Det var ordet du använde.
Jag replikerade att det knappast var troligt. Varför skulle de bevaka honom? Väldigt resurskrävande.

Du undrade över om SD kunde tänkas vara avlyssnad. Det var ordet du använde.

Jag påpekade att vi inte lever i Belarus. Det var på inget vis nåt försök att göra mig lustig över dig eller dina funderingar. Det var bara det att dina funderingar var far out.
Det har ju Polisen visat dig idag, så jag tror inte jag behöver öda fler ord rörande den saken.
Eller hur?

-------------------------------------------------------
Idag kan jag skriva att Stefan Davidsson är en mördare. Visserligen en avliden mördare, men likväl (pun intended) är han en mördare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kändes som en väldigt onödig utgång, och jag tror att det inte ens kan kännas bra för Lenas anhöriga.

Hur många gånger har vi sagt i tråden: när vi inte trodde att det kunde bli värre...

Givet läget de senaste 3 åren så tror jag LW:s anhöriga känner ett avslut nu. De har fått upprättelse genom domen.

Det kan knappast bli värre, nej. Om SD har lämnat några digitala spår efter sig, som kanske pekar finger åt någon annan medgärningsperson eller någon med vetskap så blir det ännu en twist.
Kanske får polisen ett tidsinställt skickad e-post på måndag med något intressant?
Citera
2021-05-28, 23:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det har du rätt i. Men vi pratar om överkurs i juridik. Det tar tre veckor, från det domen meddelas, tills domen vinner laga kraft. Så... tingsrättens dom gäller eftersom försvaret inte har möjlighet att överklaga domen till Högsta Domstolen då deras klient är död. Ingen laga-kraft-vunnen dom alltså. Knepigt så det förslår.
Men det stämmer inte. Tingsrättens dom överklagades och ändrades. Nu finns möjlighet att överklaga hovrättens dom. Om den inte överklagas så gäller den oavkortat. Tingsrättens dom kan du glömma.
Citera
2021-05-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Okej, tack för svar!!

De nada.
Men är alltså inte 100 på att SD dog på svärfaderns ägor, bara som jag uppfattat det.

Kanske någon som vet säkert?
Citera
2021-05-28, 23:50
Medlem
Har inte följt denna tråd så noga men kan det vara så att man passar på att mörda honom samtidigt som en fällande dom kommer. Man tror och kan inte utesluta självmord och det skulle kunna vara ett troligt scenario för att få bort honom från denna planets yta...
Citera
2021-05-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Ojoj, ja tolkningen av HD är inte enkel, som du själv säger, jag vacklar fortfarande kring vad man ska tro och inte. Men att familjes SOA skulle agera enhällugt - om än genom att en av dem tar saken i egna händer, och att de röjt SD ur vägen i samband med att domen meddeldaes; Nä det är för magstarkt. De bör ju tänka stt polisen är på väg, de borde ju stått vid dörren redan. Att då göra sig av med honom, vare sig det skulle finnas motiv ellef ej, det är för korkat. De har ju haft år på sig att tänka ut och iscensätta en trovärdig sorti för SD.
SD hsr kört sina chanser i botten. Hur han reagerar när han inser att HR dömer Skyldig...mörda någon annan eller sig själv...?
Som jag hävdat tidigare så tror jag att de som stod bakom the heart of Sweden geo tour, dvs makarna Davidsson, har lyckats få ut så inihelvete mycket pengar genom olika turism och fritids fonder, eller donationer, kalla det vad du vill, pengar som inte behövde redovisas då de var inräknade ur många olika sparbössor.
Jag tror att Lena självklart visste, men "tystades"
Alla vägar leder till den förbannade geocachingen, som jag knappt vet hur det ska uttalas
Citera
2021-05-28, 23:52
Medlem
svart.kandelabers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Undrar hur mycket sanning det ligger i detta?

Släppa iväg sin dotter till Warszawa på ett kort besök... bussresa?

SD som är så orolig att han sitter i rätten med munskydd, är han inte rädd för att ha dottern i bilen efter sådana utsvävningar?

Enligt dotterns IG så ska hon åka på utbytesresa till USA och fått beviljat visum. Resan till Warsawa var pga det.

Följt hela tråden och är lättad över att HD kunde ge en fällande dom. Dock har det tagit för tok för lång tid! Tragiskt att den dömde kom undan sitt straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in