2021-05-28, 23:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, exakt den känslan.
Segerdansen uteblev, är rätt förbannad.
Känslan som när man öppnat julklapparna och inser att julen är slut.

Och man fick lämna ifrån sej alla julklapparna...
Citera
2021-05-28, 23:38
Medlem
Förlåt. Längesen Jag läste tråden. läste allting förut, men hur kommer det sig att man misstänker svärfadern?
Även om frugan skulle vara skyldig till skyddande av brottsling är det väl knappast en anledning till mord?
Citera
2021-05-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja om det finns en laga kraft vunnen dom kan anhöriga överklaga.

Det gör det ju inte nu - de tre tre/fyra veckorna innan domen vinner laga kraft har ju inte förflutit.
Tre veckor då GM måste vara vid liv för att processen ska fortsätta. Nu avbryts istället allt - häktning, överklagande, laga kraft väntan etc.

Det finns inget för anhöriga till SD att överklaga. Ingen laga kraft vunnen giltig dom.
Det finns heller ingen levande SD för LWs anhöriga att försöka få dömd.
Allt rinner ut i sanden.

Jag tror du blandar ihop begreppen. Från Åklagarmyndighetens hemsida...

Huvudregeln är att domar som har vunnit laga kraft gäller. Resning, som är ett extraordinärt rättsmedel, innebär att en dom som vunnit laga kraft kan prövas på nytt. För att kunna bevilja resning krävs att nya omständigheter eller bevis har tillkommit efter dom.
När åklagaren eller den som har dömts i ett brottmål inte längre får överklaga domen till en högre domstolsinstans kallas det att domen har vunnit laga kraft. En lagakraftvunnen dom kan normalt inte ändras. Det hänger samman med att medborgarna ska kunna lita på att domar gäller.

När en dom vunnit laga kraft medför det också ett definitivt slut på förundersökningen om den brottslighet som domen gäller. Efter detta får polis och åklagare normalt inte vidta några nya utredningsåtgärder om samma sak.
Citera
2021-05-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är också fundersam på skjutning.
Vad sysslade damen med månntro, ute och tog cacher som under rättegången?

HD hade ju inga betänkligheter att åka till USA när Lena saknades och svarade FL1/FL2 att hon skulle åkt även om det var SD som hade varit saknad..
Jag tror att hon antingen är i Lundby eller på psyket.
Citera
2021-05-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Förlåt. Längesen Jag läste tråden. läste allting förut, men hur kommer det sig att man misstänker svärfadern?
Även om frugan skulle vara skyldig till skyddande av brottsling är det väl knappast en anledning till mord?

Han misstänks eftersom SD avled vid hans stuga. Som jag fattat.
Citera
2021-05-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Som nämnt så är det inte för min skull. Jag har redan läst domen.

Det är dessutom en hel del intressanta detaljer som inte står med. Framförallt gällande SD's galna upptåg.

Och vem tror du nu vill öda tid på att sammanfatta mördaren Davidssons "galna upptåg" under 3 års tid? Till vilken nytta då?

Det står dig fritt att själv samla dessa intressanta detaljer. Låt inget hindra din iver.
Citera
2021-05-28, 23:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
En dom vinner laga kraft när tiden för överklagande - tre veckor - har löpt ut.

SD är död. Ingen dom kommer därför att vinna laga kraft. Allt kommer avbrytas.

I rullorna är SD aldrig dömd. Något skadestånd från SD / hans dödsbo enligt HDs icke lagakraft vunna dom kommer inte heller att behöva utbetalas.
Om LWs efterlevande kan få någon mindre ersättning från Brottsoffermyndigheten eller dylikt är oklart, men inte omöjligt.

Dock kommer de inte få något från SD/SDs dödsbo som HD domen förkunnat. De skulle få 60’ X 5 + ränta och 70’ för kostnader i samband med LWs död och begravning ~ knappt 400’ kronor.

I statistikens rullor är SD inte heller någon dömd mördare. Han dog som en i TR frikänd man.
Tyvärr!
Vadå inte dömd, han dömdes samtidigt som han dog ungefär.
Huruvida hans dödsbo kan överklaga den straffrättsliga domen vet jag inte. Civilrättsligt kan dödsboet naturligtvis överklaga skadeståndet, men det låter osannolikt.
Citera
2021-05-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Vore bra om du kunde peka på något stöd i lagen för ditt påstående...

1) Dom i TR => 3 veckor. Dom i HR => 4 veckor.
2) Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen. Lag (1971:875).
3) Citat från Familjejuristen:
När en dom vinner laga kraft när den inte längre kan överklagas, exempelvis eftersom överklagandetiden gått ut eller eftersom det inte finns en högre instans (högre domstol) att överklaga till. En dom från tingsrätt vinner laga kraft efter 3 veckor om den inte överklagas inom den här tidsfristen (50 kap. 1 § rättegångsbalken, RB). En dom från hovrätten vinner laga kraft efter 4 veckor om den inte överklagas (55 kap. 1 § RB). Överklagas en hovrättsdom, vilket sker till Högsta domstolen (HD), kan den vinna laga kraft då HD beslutar att inte meddela prövningstillstånd (dvs. att de inte kommer att ta upp målet till prövning). Tar HD däremot upp målet vinner HD:s dom laga kraft direkt, eftersom man inte kan överklaga vidare från HD.

Man är fortfarande dömd även om domen inte vunnit laga kraft, men domen kan inte verkställas än eftersom det inte är säkert att domen kommer att stå fast. Om någon överklagar kan ju domen komma att ändras av nästa domstol som prövar målet. Vinner domen laga kraft kan den som stark huvudregel inte ändras. Enda sättet att ändra en dom som vunnit laga kraft är genom extraordinära rättsmedel som resning och klagan över domvilla.
Det är just det, såvitt dvs om så är, men nu är det så att domen inte har hunnit vinna laga kraft.
Rättsskandal.
Skulle inte förvåna mig om HD kan få lite pengar för sveda och värk iom hennes barns far inte skyddades bättre..
Citera
2021-05-28, 23:44
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tycker att andra före mig kunnat beskriva en annan bild av HD än ett passivt offer för otrohet utan stöd och som därmed skulle ha reagerat med att lämna SD då hon fick veta att LW var kvar. Bland andra har Develi kunnat slå hål på myten om detta, Beh.ass har listat uttalanden ur FUP som visar på en hel del andra sidor av henne osv. HD har ju enligt FUP varit bekväm med arrangemanget SD/LW i flera år och var ju själv fri och redan med ny s k pojkvän (som också var otrogen mot sin fru väl?) kring mordet. Det finns ton av rökridåer i tråden kring HD så delar inte bilden av henne som ett klassiskt offer för otrohet i en stackararaktig kvinnoroll. I många fall kan nog mannen vara ett svin och en förtryckare, men det finns flera uttalande från HD och omständigheter som visar en annan bild av henne än den frammålade dominerande bilden i tråden. Jag fortsätter att tro att paret Ds relation över åren varit komplicerad och att de fungerat i en osund symbios med offer i deras väg. Båda i avsaknad av vissa spärrar och normer, LW hamnade ivägen och förstod för sent vad hon gett sig in på. Jag gissar att hon hoppades och trodde att det skulle bli hon och SD en dag och att allt som SD sa om HD var sant. Hon begrep tyvärr inte förrän mot slutet det som nog HDs mamma sa, att SD och HD är som en person.

Jag tror alltså inte att ingången att förstå relationerna blir rätt om man utgår från HD som kuvat offer utan frihet eller stöd. Utan att SD och HD haft en märklig symbios ihop gifta eller ej och utifrån detta tror jag inte på ett scenario där SD hotar exfru och barn och SOA ingriper. Jag tror att samtliga Axelssons fann SD plötsligt mycket obekväm och ett hot i o m domen om han skulle börja prata. Alternativt att han tagit livet av sig, men det känns som om han var för förtjust i sig själv för det.
Ojoj, ja tolkningen av HD är inte enkel, som du själv säger, jag vacklar fortfarande kring vad man ska tro och inte. Men att familjes SOA skulle agera enhällugt - om än genom att en av dem tar saken i egna händer, och att de röjt SD ur vägen i samband med att domen meddeldaes; Nä det är för magstarkt. De bör ju tänka stt polisen är på väg, de borde ju stått vid dörren redan. Att då göra sig av med honom, vare sig det skulle finnas motiv ellef ej, det är för korkat. De har ju haft år på sig att tänka ut och iscensätta en trovärdig sorti för SD.
SD hsr kört sina chanser i botten. Hur han reagerar när han inser att HR dömer Skyldig...mörda någon annan eller sig själv...?
Citera
2021-05-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han misstänks eftersom SD avled vid hans stuga. Som jag fattat.

Okej, tack för svar!!
Citera
2021-05-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vadå inte dömd, han dömdes samtidigt som han dog ungefär.
Huruvida hans dödsbo kan överklaga den straffrättsliga domen vet jag inte. Civilrättsligt kan dödsboet naturligtvis överklaga skadeståndet, men det låter osannolikt.
Ja, det har du rätt i. Men vi pratar om överkurs i juridik. Det tar tre veckor, från det domen meddelas, tills domen vinner laga kraft. Så... tingsrättens dom gäller eftersom försvaret inte har möjlighet att överklaga domen till Högsta Domstolen då deras klient är död. Ingen laga-kraft-vunnen dom alltså. Knepigt så det förslår.
Citera
2021-05-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kanske för att man inte kan bevisa att det var planerat? Jag vet inte. Jag tycker också det är märkligt att det inte blev livstid. Det blev liksom ett mellanting mellan livstid och frikännande.
Med dagens lag hade det blivit livstid. Här tillämpades den lag som fanns när brottet begicks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in