2021-05-28, 23:04
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tro mig på mitt ord bara. Källor du vet.... Men HUR skadat det är vet jag inte, det är inte gipsat utan har stöd i annat format.
länk med Jerry : https://www.bildtagg.se/bild/q1ykwom3dpg7lrklgyh69q2
Citera
2021-05-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
länk med Jerry : https://www.bildtagg.se/bild/q1ykwom3dpg7lrklgyh69q2
Precis. Så ser det ut.
Citera
2021-05-28, 23:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Domen vinner väl laga kraft trots att han är död och brottsofferfonden betalar skadeståndet.
Eller?

En dom vinner laga kraft när tiden för överklagande - tre veckor - har löpt ut.

SD är död. Ingen dom kommer därför att vinna laga kraft. Allt kommer avbrytas.

I rullorna är SD aldrig dömd. Något skadestånd från SD / hans dödsbo enligt HDs icke lagakraft vunna dom kommer inte heller att behöva utbetalas.
Om LWs efterlevande kan få någon mindre ersättning från Brottsoffermyndigheten eller dylikt är oklart, men inte omöjligt.

Dock kommer de inte få något från SD/SDs dödsbo som HD domen förkunnat. De skulle få 60’ X 5 + ränta och 70’ för kostnader i samband med LWs död och begravning ~ knappt 400’ kronor.

I statistikens rullor är SD inte heller någon dömd mördare. Han dog som en i TR frikänd man.
Tyvärr!
Citera
2021-05-28, 23:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Domen kom nog som en chock för Stefan han trodde han var så smart och att ingen skulle komma åt honom.
Samtidigt har han levt under en j..la press ända sedan HD fick klart för sig att Lena "fanns kvar" i deras liv. Mordet på Lena var sannolikt resultatet av den panik han fick när hon var mogen att lämna honom. Ingen kränker Steffe så! När HD också lämnar rämnar marken. Vi vet inte vad Hanna har fått utstå. Men hon har inte helt kunnat göra sig fri, kanske har hon saknat stöd. Eller så har det varit vingligt. Pappa har hört om Stefans mörka sidor men inte trott på det, det var nog Hanna som var överkänslig.
Alla samlas på Folketorp för att ta del av (den friande?) domen från HR. Men inget blir som de tänkt sig. När SD inser att loppet ärkört går han antingen ug och skjuter sig med svärfars bössa. Eller hotar att skjuta Hanna och barnen, varpå svärfar (äntligen) ingriper och skjuter SD.
Undrar när polisen var på plats? 11 kom domen och kort efter kom första artikeln om att SD var död, då skrevs också att polisen fått larm vid 11.09 men det är också uppgifter om att polisen kom vid 16.00 Någon som har bättre koll på tiderna?

Tycker att andra före mig kunnat beskriva en annan bild av HD än ett passivt offer för otrohet utan stöd och som därmed skulle ha reagerat med att lämna SD då hon fick veta att LW var kvar. Bland andra har Develi kunnat slå hål på myten om detta, Beh.ass har listat uttalanden ur FUP som visar på en hel del andra sidor av henne osv. HD har ju enligt FUP varit bekväm med arrangemanget SD/LW i flera år och var ju själv fri och redan med ny s k pojkvän (som också var otrogen mot sin fru väl?) kring mordet. Det finns ton av rökridåer i tråden kring HD så delar inte bilden av henne som ett klassiskt offer för otrohet i en stackararaktig kvinnoroll. I många fall kan nog mannen vara ett svin och en förtryckare, men det finns flera uttalande från HD och omständigheter som visar en annan bild av henne än den frammålade dominerande bilden i tråden. Jag fortsätter att tro att paret Ds relation över åren varit komplicerad och att de fungerat i en osund symbios med offer i deras väg. Båda i avsaknad av vissa spärrar och normer, LW hamnade ivägen och förstod för sent vad hon gett sig in på. Jag gissar att hon hoppades och trodde att det skulle bli hon och SD en dag och att allt som SD sa om HD var sant. Hon begrep tyvärr inte förrän mot slutet det som nog HDs mamma sa, att SD och HD är som en person.

Jag tror alltså inte att ingången att förstå relationerna blir rätt om man utgår från HD som kuvat offer utan frihet eller stöd. Utan att SD och HD haft en märklig symbios ihop gifta eller ej och utifrån detta tror jag inte på ett scenario där SD hotar exfru och barn och SOA ingriper. Jag tror att samtliga Axelssons fann SD plötsligt mycket obekväm och ett hot i o m domen om han skulle börja prata. Alternativt att han tagit livet av sig, men det känns som om han var för förtjust i sig själv för det.
Citera
2021-05-28, 23:08
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det är inte för min skull. Det hör snarare till praxis på flashback att en välskriven sammanfattning ligger i trådstarten när det är extremt många inlägg.

Dessutom är FUP på 14000 sidor.
Och vem tror du gör de sammanfattningarna? Gör en själv.
Citera
2021-05-28, 23:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Som jag förstår det så befann sig SD på en gård med en annan man när domen förkunnades. Det kan ju helt enkelt ha varit så att SD försökte rymma innan polisen kom och att den andre mannen försökte stoppa honom. Det blev bråk och under bråket så dog SD. Den andre mannen släpade då ut honom i skogen. Men innan han hade hunnit gömma kroppen kom polisen. Det kan förklara varför det fanns skador på kroppen.

SD hade hjärtfel så det är inte helt otänkbart.
Citera
2021-05-28, 23:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Och vem tror du gör de sammanfattningarna? Gör en själv.

Ja, förslagsvis någon som läst tråden från start och sparat alla länkar, ljudfiler etc.

Dvs. någon av de som är extremt insatta i fallet.

Det är väl inte direkt mycket begärt? Finns många här som har skrivit tusentals inlägg, då kan man väl åtminstone bemöda sig med att dansa på SD's grav på bästa möjliga sätt - summera upp all galenskap i en vettig post...

Du har dessutom efterfrågat en summering också, så sitt inte här och lek lång.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Följer fallet men kan ha missat nått. Ingen övergripande info på första sidan. Finns det något datum för åtal? Någon fup?
Senast redigerad av Vaxad 2021-05-28 kl. 23:16.
Citera
2021-05-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag antar att Stefan och svärfar samt familjen var vid stugan tillsammans.
Stefan självsäker och fnissig, övertygad om att han blir friad och därmed får sitt efterlängtade skadestånd för sitt lidande under häktestiden.

Han var nog tvärsäker, med all rätt, eftersom ett samhälle kan väl inte låta någon som mördat en annan, gå lös, utan han borde hämtats in så snart domen började knytas ihop.
De har haft tre veckor på sig, har svårt att tro att de singlade slant om utfallet, Stefan skulle självklart plockats in så fort hovrätten var övertygad om hans skuld och hur de skulle döma, för att sedan formulera en hållbar dom juridiskt.

Men som final på spektaklet så failade Sverige och Örebropolisen igen.

Stefan fick ta del av domen samtidigt som vi alla.

Svärfar som verkligen tagit Stefans parti måste blivit urförbannad, kanske smockan som vi alla önskat att han skulle utdelat vid Stefans första misstag/snedsteg, utdelades.

Stefan fattade att ha nu var helt ensam, med skulden och skammen.

För att inte vända ut och in på de som skyddat honom, så vore det enklast om han försvann, mot hans egen vilja.

Svärfar trodde nog verkligen på honom, eller intalade sig att han skulle komma undan, men när faktum var att Stefan dömdes för mord av hovrätten, till 18 år, då brast det.

Smokey skrev inatt om att hen hoppades att Stefan vid eventuellt självmord skulle efterlämna ett brev med förklaring, samt ett inlägg om att ibland får man erkänna sina fel? Minns inte riktigt.

Vad var det SOA sa till en journalist på rättegången?
" rätt ska vara rätt..."
Citera
2021-05-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
SD hade hjärtfel så det är inte helt otänkbart.
Jag känner mig faktiskt snuvad på glädjen över domen. Det blev "Jaaaaa!... och sen "Nääääää, vad fan....". Det är orättvist. Han skulle krupit in i finkan på 12 år. SOM Hiding jobbat! Och hon rodde det i hamn. Och så blir det så här. Inte ok nånstans.
Citera
2021-05-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Vad var det SOA sa till en journalist på rättegången?
" rätt ska vara rätt..."
Japp, angående att Stefan inte var den enda som hade munskydd, det var en till, en åhörare
Citera
2021-05-28, 23:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag fattar att inte alla gillar den här dramatiska utgången, men jag är nöjd med den här s k rättvisan.
Däremot trodde jag aldrig han skulle ta livet av sig. För egenkär och narcissistisk helt enkelt, så det är kanske någon som knäppt han i alla fall då. Skulle dock inte bli så överdrivet förvånad om den anhållne släpps och det visar sig vara självmord. Huvudsaken är att SD till slut officiellt blev mördaren.

Det är alldeles säkert självmord, det är inte det. Och att han begick det är kanske ett kvitto på att han inte precis var benägen att rehabilitera sig på ngt smidigare vis.

Det ligger i sakens natur att man lätt uppförstorar saker och personer en smula när det har skett ett mord. Av det här slaget. Det är ju ofta en del av paketet för mördaren också. Men så fort man tittar lite närmare så ser man ju att det ofta är helt andra saker än mördaren som är mycket viktigare. Då kan saker få lite andra proportioner, och det blir tydligare vad det handlat om.
Citera
2021-05-28, 23:21
Medlem
Citat:
Jag känner mig faktiskt snuvad på glädjen över domen. Det blev "Jaaaaa!... och sen "Nääääää, vad fan....". Det är orättvist. Han skulle krupit in i finkan på 12 år. SOM Hiding jobbat! Och hon rodde det i hamn. Och så blir det så här. Inte ok nånstans.
Ja, exakt den känslan.
Segerdansen uteblev, är rätt förbannad.
Känslan som när man öppnat julklapparna och inser att julen är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in