2021-05-28, 22:02
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Har sagt från början att jag tror rätt gm kommer lagföras en vacker dag. Det här caset är långt ifrån klart - det är ett som är säkert.

Det har varit klart från dag ett.
Citera
2021-05-28, 22:03
Medlem
Citat:
Har sagt från början att jag tror rätt gm kommer lagföras en vacker dag. Det här caset är långt ifrån klart - det är ett som är säkert.

Det blev helt klart idagStefaaan Davisson tog livet av LW, sedan är han så feg att han tar livet av sig när han får det i sitt face att ingen tror på hans svammel och ljug, utan döms till 18 års fängelse, Davisson var en ynkrygg, en skam för sina anhöriga
Citera
2021-05-28, 22:03
Medlem
Carro463s avatar
Om SD begick självmord gjorde han knappast det i ren affekt. Tror att han förberett sig på den utgången om han blev fälld i Hovrätten. Enda möjligheten var ju som obevakad. Om han suttit häktad eller påbörjat sitt straff, hade möjligheten att ta sitt liv sjunkit drastiskt.
Citera
2021-05-28, 22:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har lyssnat en del på olika brottspoddar och det är relativt sällan en advokat är på plats och meddelar domslut. Oftast sitter de häktade eller i fängelse för andra brott och får ett samtal. Ibland före de hör beslutet på radio/tv Ibland efter. Det är däremot så att advokaten kan ha haft en magkänsla om vart det var på väg då de har rutin och erfarenhet från tidigare fall. Så bara för att domen inte meddelats så kan man veta vad domen kan bli, kanske inte exakt hur många år man får utan mer att man blir fälld

Edit: poängen är att han kan ha vetat i flera dagar om vart det är på väg men ville göra en dramatisk exit

Nu är det inte lätt att riktigt säkert säga hur det uppfattades i rätten när man inte deltagit själv, men den känsla jag har fått av rättegången i HR är att den visserligen hade vässat retoriken genom att ändra taktik och använda en bevisföringsmodell som skulle visa att det var uteslutet att det kunde vara annan än SD som var skyldig och täppt till luckor (felaktiga slutsatser och rena missuppfattningar) från TR och stärkt den tekniska bevisningen. Även vittnen som kallades in för att visa att SD kunnat lista ut Lenas kod, att HD varit mycket kontrollerad av SD vilket inte framgick i TR, mordplatsen var inte välbesökt osv. Inloggningen 7 okt gjordes från Örebro t ex.

Men... samtidigt känns det verkligen inte som att man hade hittat något avgörande, något som ett trolleri skulle ändra domen från TR, som var något av den värsta sågning av en utredning man kan tänka sig. Inte ett enda bevis/indicie ansåg TR var något som skulle ligga SD till last.

Jag har lite svårt att tro att SD visste något i förväg, möjligen fanns mer oro denna gång.
Och han kanske hade tagit beslut om vad han skulle göra i det fallet.

För lite skumt att han och SOA var ensamma på gården tänker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Runt halsen eller "tappat" huvudet?
Jag tror på repet

Jag också, SD var ett kontrollfreak.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att HR funnit det styrkt att SD mördat LW och SD dömts till 18 års fängelse från idag, är troligen anledningen till självmordet(?).
Om högst tre dagar vet vi mer.
Det lär ge mer vägledning om anhållan övergår i häktning.

Skulle tippa att pga av omständigheter törs de inte missa nåt, och även till synes uppenbara självmord kan ju vara arrangerade.
Det som jag dock finner märkligt är om su inte var uppenbart, typ om han dinglat i en tall, avskedsbrev och dyl.
Anhållan alltså.
Att han var i sommarstugan med SOA är inte värst märkligt, men vad handlar hans logg igår om?
Fanns det tillgång till skjutvapen är en annan fundering.
Här verkar han dock ha framförhållning, om det nu inte är hans hybris:

"Ena dottern behövde åka till Warszawa för ett kort ärende på onsdag em, och bussen passerar Norping vid midnatt till fredagen under hemresan. Passar på att förkovra mig i Öschöttarnas rike på vägen ner för att hämta upp henne."

Just nu visades gården på TV4 Nyheterna, det avslutades med avspärrat område som inte var gård utan mer nåt skogsaktigt typ lövskog.

Vet inte om det går att se sen igen?
Senast redigerad av develi 2021-05-28 kl. 22:08.
Citera
2021-05-28, 22:07
Medlem
Vaxads avatar
Kan inte någon göra en lång sammanställning som kan läggas i trådstarten?

T.ex. med alla detaljer om SD, video om mordvapen, brev till/om åklagare osv?

Dvs. en post som går igenom ALLT som hänt. Tack!
Senast redigerad av Vaxad 2021-05-28 kl. 22:11.
Citera
2021-05-28, 22:07
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Det som är positivt med dagens dom är iallafall att man inte ens behöver bemöta sånahär dumheter längre. Han är dömd av svensk domstol för mordet. Skuldfrågan är över. Har varit ganska solklart sedan dag 1, men nu är det även juridiskt avgjort.

Finns ett konspirationforum för dig om du gillar sånt.
Citera
2021-05-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Är SD på riktigt feg om han tagit livet av sig?

Jag kan ändå inte hålla med helt där.

Den här historien är alldeles särdeles sorgesam ur precis alla aspekter, hur man än vrider och vänder på det.

För mig personligen är önskemålet nu när det framkommit att Stefan ej lever längre att Stefan tog livet av sig själv och att han därmed ”erkände” sin skuld i frågan. Alltså att han inte blev bragd om livet av tredje part. Det vore det bästa ur rådande omständigheter.

Men hur mycket jag än avskyr hans handlingar innan, under och efter mordet så bara KAN jag inte lägga på honom ännu ett epitet (feghet) för att han väljer att avsluta sitt liv. Visserligen feg inför sina egna barn, men där drar jag ändå gränsen.

I den här historien är Lena givetvis offret, i andra led Lenas barn och familj/anhöriga. Hur svårt det än är att tänka tanken så tänker jag ändå att även Stefan är ett slags offer. Någonting har format honom till dessa handlingar, någonting gjorde honom till den han var. Men det är en diskussion långt bortom skuldfrågan och ingenting jag egentligen vill ta här i detta forum.

Dagen har varit kaotisk, så många känslor på en och samma gång. Upprättelse, sorg, förtvivlan och rädsla i en och samma kompott. Man vet inte vad man ska känna tillslut även om upprättelsen för Lena och familjen givetvis är tongivande.

Vet inte riktigt exakt vad jag vill med detta inlägg mer än att belysa en viss ambivalens och komplexitet.
du har formulerat det tragiska som drabbat de närmaste
även vi som läst följt försvinnandet av Lena -mordet på Lena
det blir så konstigt avslut och antar att det liknar mordet på Eva som begicks av Stefan Börjesson.
De dömda väljer reservutgången
det blir inte rätt avslut.
Citera
2021-05-28, 22:09
Medlem
[quote=Parasolltroll|76048758]
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vem är SO ?
Är det han som är misstänkt att ha mördat SD ?

Förlåt. Slarvfel av mig. SOAs föräldrahem, skulle det stå.
Citera
2021-05-28, 22:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Det verkar så ja.

Då tänker jag att det är märkligt att SD kan gå ut från bostaden ensam utan att SOA följer med? Vad sa han, att han behövde egen tid?

Hade SD förberett med något i skogen? Utifall att...?

Det tog dock inte lång tid innan SOA hittade honom?

Hörde han skott?
Citera
2021-05-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om högst tre dagar vet vi mer.
Det lär ge mer vägledning om anhållan övergår i häktning.

Skulle tippa att pga av omständigheter törs de inte missa nåt, och även till synes uppenbara självmord kan ju vara arrangerade.
Det som jag dock finner märkligt är om su inte var uppenbart, typ om han dinglat i en tall, avskedsbrev och dyl.
Anhållan alltså.
Att han var i sommarstugan med SOA är inte värst märkligt, men vad handlar hans logg igår om?
Fanns det tillgång till skjutvapen är en annan fundering.
Här verkar han dock ha framförhållning, om det nu inte är hans hybris:

"Ena dottern behövde åka till Warszawa för ett kort ärende på onsdag em, och bussen passerar Norping vid midnatt till fredagen under hemresan. Passar på att förkovra mig i Öschöttarnas rike på vägen ner för att hämta upp henne."

Just nu visades gården på TV4 Nyheterna, det avslutades med avspärrat område som inte var gård utan mer nåt skogsaktigt typ lövskog.

Vet inte om det går att se sen igen?

Att hänga sig så man stryps till döds är oerhört plågsamt och kan ta uppemot 20 min innan man är död. Så gjorde bödeln med flit under Nurnberg rättegångarna.
Att få till ett nackbrott i samband med hängningen, dvs omedelbar död krävs ett fritt fall på 3m eller så beroende på kroppslängd.

Sammantaget tror jag inte på hängning. Uttalandet "skador på kroppen" tyder på annat sätt, skjutvapen tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in