2021-05-28, 19:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OCH HÄR HAR NI DOMEN.

https://docdro.id/vgmlfKu

VARSE GO !!!!!
Till startinlägget.

/Mod
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det ens åtkomliga läkemedel som fungerar på 18 minuter?
Cyanid kanske, men det får man nog inte tag på så lätt?

Hängning, skjutvapen eller kniv är vad jag tänker på.

Bra poäng.
Nej tror inte cyanid är så lätt att få tag på, men vet ej med säkerhet.

Ja, det lutar åt något sådant. Speciellt hängning eller skjutvapen.
Senast redigerad av Jenny9 2021-05-28 kl. 19:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja. Står klart och tydligt att det är på åklagarens yrkande.

Ursäkta?

"Efter åtalet får rätten även på yrkande av målsäganden eller självmant ta upp frågan."

Hur tolkar du orden "efter åtalet", "rätten" och "självmant"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Intressant!
Jag har ett annat scenario i huvudet; SOA blev övertalad av Stefan att ta livet av honom, för barnen och HD:s skull. Därav skäligen misstänkt för mord.

Du menar dödshjälp?
Citera
2021-05-28, 19:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Intressant!
Jag har ett annat scenario i huvudet; SOA blev övertalad av Stefan att ta livet av honom, för barnen och HD:s skull. Därav skäligen misstänkt för mord.
Riskera att själv få 18 års fängelse ? undrar hur många som skulle ställa upp på såna förutsättningar ... en på miljonen ?
Citera
2021-05-28, 19:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Inte konstigt man blir förvirrad då. Enligt domaren blev han inte häktad i väntan på dom för att det inte fanns något sådant yrkande från åklagaren.

Säker på att det inte är skillnad på häktning i väntan på dom och häktning efter dom? Tänkte om åklagare behöver begära det första men inte det andra.

Ja, domaren menar nu på att SD inte häktades, som brukligt är vid mord, för att åklagarna inte yrkade på det.
Citera
2021-05-28, 19:09
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Intressant!

Nej, det verkar helt ologiskt. Mitt scenario (nödvärn) är mer troligt isåfall.

Men det troligaste är att SD begick självmord. Den feges utväg. Bibehållen kontroll osv.
Citera
2021-05-28, 19:10
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ursäkta?

"Efter åtalet får rätten även på yrkande av målsäganden eller självmant ta upp frågan."

Hur tolkar du orden "efter åtalet", "rätten" och "självmant"?

Ja men det gjorde dom ju. Direkt efter åtalet. Ska något annat till så gäller första stycket. På åklagarens yrkande när det är "i väntan på dom".

Kan inte tolka det på något annat sätt.
Citera
2021-05-28, 19:12
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Obehagligt men inte otroligt scenario. Vad kan ej ske i detta fall?

Men det som kan tala mot är att mgm är skäligen misstänkt; med ett sånt scenario borde det kanske bli ”tydligare” tecken på mord?

Men det skulle ju också vara en twist: att SD dödats men att det klassas som nödvärn och ej mord/dråp.

Mest troligt självmord i slutändan.
Citera
2021-05-28, 19:12
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Njo, kanske har jag fel, kanske inte, beroende på hur man ser det. Vände mig mot att man kan få ersättning i fall där fu lagts ned i brist på bevis.
I ditt exempel, skolmorden i Trollhättan, fanns det nog bevisning så att det räckte och blev över avs att brott begåtts.
Menar att krav för ersättning måste grundas i att man objektivt kan slå fast att någon lidit skada pga brott.
Så vi menar kanske samma sak?
Men tackar för seriöst svar. Jag menar inte att jag kan detta bra med skadestånd etc, och ställer därför frågor kring det.
Jo absolut, så är det. Man måste kunna slå fast att någon har lidit skada till följd av brott. Jag invände mot att det måste ske genom en lagakraftvunnen dom. Det kan ske genom en nedlagd förundersökning där man har kunnat konstatera att ett brott har begåtts men att ingen kan åtalas, oavsett anledning. Om vi tar LW som exempel så är det ofrånkomligt att hon har utsatts för ett brott, oavsett om det är SD som är skyldig eller ej. Alltså kan barnen få ersättning från brottsoffermyndigheten.
Citera
2021-05-28, 19:13
Medlem
Sitter ngn på ljudupptagningarna fr rättegången? Allt fanns ju för ngt år sedan på YouTube. Hittar ingenting idag?
Citera
2021-05-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Helt inne på samma linje. Hela tråden har handlat om att skyddda HD och låta SD stå solo i rampljuset som självklar. Det är uppenbart att fler vetat nog om detta och funnit det känsligt nog för att aktivt sabba tråden från att nudda HD. Tror absolut inte att SD var oskyldig, men att han inte varit ensam om mordet och att det faktiskt kan ha varit HD som varit mest drivande och hela farsen med den passande otroheten med Sillen och svärfar SOAs märkliga uttalande... allt handlar om att få bort blickarna från HD, skapa sken av slibi och offersituation och utpeka SD samtidigt som de på något vis tänkt att han skulle klara sig då de vetat om att hela sanningen inte kommit fram. SD fick panik och ville berätta allt om andras involvering gissar jag, och SOA agerade snabbt.

Det fetade:
Tror jag också.
Detta fall blir bara värre och värre...
Var finns HD och barnen, kan jag undra. Hur mår barnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in