2021-05-28, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej. Inte domaren. Det är åklagarna som måste begära det för att det ska ske.

Nej. Rätten kan absolut besluta om häktning.

Innan Hovrättsförhandlingen startade så hade jag lite mailkonversation med Åsa H.

Jag ställde då frågan om det kan bli aktuell med en omhäktning av Stefan, och om Hon i så fall begär det eller om det är rätten som beslutar om det.

Åsa svarade då på följande sätt.

Hej!

-Vill bara skicka ett kort svar på din fråga gällande häktning. Hovrätten kan ex officio, dvs utan yrkande besluta i häktningsfrågan, eller så kan jag som åklagare yrka att någon på nytt ska träda i häkte. Eftersom den tilltalade varit på fri fot sedan tingsrättsförhandlingen har jag svårt att tro att häktningsfrågan kommer att bli aktuell förrän i samband med att förhandlingen i hovrätten avslutas.

Där är anledningen till att Åsa inte begärde honom häktad.
Citera
2021-05-28, 19:00
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Sant.

Jag har ett nytt scenario i huvudet nu, tänk om SOA faktiskt dödade SD trots allt? Domen föll och SD var påväg att mörda HD och döttrarna (för att därefter ta sitt eget liv) och SOA gick in i nödvärn och mördade SD?
Intressant!
Jag har ett annat scenario i huvudet; SOA blev övertalad av Stefan att ta livet av honom, för barnen och HD:s skull. Därav skäligen misstänkt för mord.
Citera
2021-05-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Redan för flera månader sen skrev jag här att några lever farligt om SD blir pressad och just nu tänker jag först och främst på hans egen familj, Lenas familj och åklagarna...
...måtte han gripas snarast.

Och eventuellt vittnen i som förekommer i FUP kan man tro att SD har ett horn i sidan till. Man vet ju inte om han fått bärsärk hos någon av dem inatt eller på morgonen. Hoppas alla kan räknas in. Tänker att det kan vara fara för t.ex Stefans chef, några grannar och några cachare.
Citera
2021-05-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag hoppas på mord istället för självmord men tror inte att den karman hann slå till.

Jag hoppas också på mord. Karma kan stundom vara blixtsnabb.
Citera
2021-05-28, 19:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om det nu var självmord måste ändå SD samlat sig hastigt och avslutat sitt liv med väldig beslutsamhet. I så fall är det nog så han tänkt från början eller iallafall sen en lång tid tillbaka. Att vid fällande dom blir det självmord.

Han var kanske redan förberedd, metod färdig och eventuella redskap/läkemedel tillgängliga.

Det konstiga är att hans advokat inte var med honom när domen meddelades. Att bli dömd till 18 år hade varit chockartat för de flesta.
Finns det ens åtkomliga läkemedel som fungerar på 18 minuter?
Cyanid kanske, men det får man nog inte tag på så lätt?

Hängning, skjutvapen eller kniv är vad jag tänker på.
Citera
2021-05-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Intressant!
Jag har ett annat scenario i huvudet; SOA blev övertalad av Stefan att ta livet av honom, för barnen och HD:s skull. Därav skäligen misstänkt för mord.
Nä, då skulle han vara häktad på sannolika skäl om det var ett uppenbart mord. Det är det inte tydligen.
Citera
2021-05-28, 19:04
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nej. Rätten kan absolut besluta om häktning.

Innan Hovrättsförhandlingen startade så hade jag lite mailkonversation med Åsa H.

Jag ställde då frågan om det kan bli aktuell med en omhäktning av Stefan, och om Hon i så fall begär det eller om det är rätten som beslutar om det.

Åsa svarade då på följande sätt.

Hej!

-Vill bara skicka ett kort svar på din fråga gällande häktning. Hovrätten kan ex officio, dvs utan yrkande besluta i häktningsfrågan, eller så kan jag som åklagare yrka att någon på nytt ska träda i häkte. Eftersom den tilltalade varit på fri fot sedan tingsrättsförhandlingen har jag svårt att tro att häktningsfrågan kommer att bli aktuell förrän i samband med att förhandlingen i hovrätten avslutas.

Där är anledningen till att Åsa inte begärde honom häktad.

Inte konstigt man blir förvirrad då. Enligt domaren blev han inte häktad i väntan på dom för att det inte fanns något sådant yrkande från åklagaren.

Säker på att det inte är skillnad på häktning i väntan på dom och häktning efter dom? Tänkte om åklagare behöver begära det första men inte det andra.
Citera
2021-05-28, 19:04
Medlem
Citat:
Sant.

Jag har ett nytt scenario i huvudet nu, tänk om SOA faktiskt dödade SD trots allt? Domen föll och SD var påväg att mörda HD och döttrarna (för att därefter ta sitt eget liv) och SOA gick in i nödvärn och mördade SD?

Nej jag tror att efter allt familjen Axe*lsson gått igenom och alla lögner från Stefan, så slog det slit i gubben.
Tänk vilken förnedring för hans barnbarn att de har en mördare i familjen. Jag tror detta blev för mycket för SOA.
Citera
2021-05-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det ens åtkomliga läkemedel som fungerar på 18 minuter?
Cyanid kanske, men det får man nog inte tag på så lätt?

Hängning, skjutvapen eller kniv är vad jag tänker på.

Propofol alt. Thiopental...
Nej, dom är nog ganska svåra att komma över för normala personer.
Citera
2021-05-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack. Inget säger att det han skriver är sant. Han kanske stack för en vecka sen? Var är HD? Också stuckit? Hela familjen?

HD kanske har åkt och cashat. Hon hade ju inga betänkligheter att åka till USA när det gällde Lena och har det väl inte nu oavsett vad.. Usch, vilken avart till människa denna sjuksköterska är.
Citera
2021-05-28, 19:06
Medlem
Citat:

Obehagligt men inte otroligt scenario. Vad kan ej ske i detta fall?

Men det som kan tala mot är att mgm är skäligen misstänkt; med ett sånt scenario borde det kanske bli ”tydligare” tecken på mord?

Men det skulle ju också vara en twist: att SD dödats men att det klassas som nödvärn och ej mord/dråp.
Citera
2021-05-28, 19:06
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var ju bra iofs att SOA ändå insåg när domen kom, att SD faktiskt mördat Lena. SOA måste ha känt en viss desperation att SD i sista stund skulle lägga delar av skuden på honom själv eller sin dotter och detta ville han till varje pris undvika. Det skulle bli konsekvenser i svallvågorna. Tror att SOA trodde på SD in i det sista, men till slut ramlade polletten ner.

Kanske övertalade SOA SD att ta sitt liv?

Ny i tråden och det är många obegripliga initialer för en utomstående. Det borde listas upp en förteckning?

Soa exempelvis. Vad heter han egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in