Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Inte skadestånd? Oj. Ska vi gissa vem som får pengarna i stället då? Inte de 800:- till brottsofferfonden heller?
Okej.
Jag kan ju förvisso tänka mig att SDs egna döttrar kunde behöva en slant... LW är ju objektivt sett också myvket svårare att ersätta med pengar...
Ska vi gissa vem som får pengarna? Som vanligt är du helt obegriplig. Medvetet eller ej. Tror du inte att jag, och alla andra, begriper att det är svårt att ersätta en människas liv med pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Domen vinner väl laga kraft trots att han är död och brottsofferfonden betalar skadeståndet.
Eller?
Enligt uppgift från AB så har Alheim (stavning?) sagt att det aldrig kommer att bli en lagakraftvunnen dom i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnasTrams
Även om det inte finns någon lagakraftvunnen dom kan de efterlevande få ut pengar från brottsoffermyndigheten. Sådant händer hela tiden. Oftast är det fall där det är alldeles uppenbart att någon blivit utsatt för ett brott men att förundersökningen har lagts ner i brist på bevis.
Nja, tror ej att det stämmer. Att man kan få ersättning även i fall där fu lagts ned i brist på bevis, det kan ej hända hela tiden. Händer nog aldrig.
Sedan hur det blir i detta fall vet jag inte säkert. Men tänker att grundkravet för ersättning är den att fallet är helt avslutat iom en dom som vunnit laga kraft.