2021-05-28, 14:29
Medlem
Åklagare ställer in pressträff med kort varsel: har fått förhinder. I mejlet till media har åklagarna också angett att de inte är tillgängliga för media förrän nästa vecka.

Försvaret ställer in pressträff: NA hade dessutom gjort upp med Stefan Davidssons försvarsadvokater om en intervju klockan 14, för att de skulle få ge sin bild av domen.

Christoffer Olsson, som är en av Stefan Davidssons två advokater, säger till NA:

– Vi har tyvärr kommit fram till att vi inte kan lämna några kommentarer. Och jag hoppas ni kan respektera det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ren njutning att läsa domen. Tydlig, enkel och välformulerat!!

Hovrätten listar alla bevis vi gjorde här inne efter den frikännande tingsrättsdomen när vi satt som frågetecken till varför han friades men lyckligtvis kom hovrätten fram till något annat.

Kan bara hålla med om ovanstående. Och som du skriver; ren njutning att läsa domen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Han är efterlyst ..
Japp. Kan inte länka tyvärr men han är efterlyst!
Citera
2021-05-28, 14:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
https://www.na.se/artikel/just-nu-oklart-om-davidsson-ar-gripen-presskonferens-installd-advokaterna-backar-fran-intervju

Artikeln ovan olåst till 15:16.

Man är ju inte lite nyfiken på var han är, det känns suspekt det hela. Pratas tidigare i artiklen om ev. hotbild mot åklagarna (vilket inte kommenteras vidare).

Det borde ju ligga i allmänhetens intresse att få veta om en dömd mördare är på fri fot i samhället, särskilt med tanke på hans hat mot åklagare och hur han lekt med tanken på hämnd mot folk. Sett till insatsstyrkan tidigare tillfälle och när de grep HD förra gången så borde det ju redan finnas en förberedelse att gripa honom innan han ställer till med något vad det nu än är. Märkligt detta.
Citera
Medlem
"Den 47-årige man som dömts för mordet på en kvinna i Hjärsta har ännu inte överlämnat sig till Kriminalvården och är nu efterlyst.

Polisen uppger runt klockan 14 under fredagen att de fått en handräckningsbegäran från Göta hovrätt och att mannen är häktad i sin utevaro.*

– Han är efterlyst och vi jobbar aktivt med ärendet. Jag kan inte kommentera mer i nuläget, säger Mats Öhman, presstalesperson på polisen i Bergslagen."

Vilken såpa!!! 🧐
Citera
Medlem
What?! De skulle hämtat honom innan domen föll. Klart som fan en person som Stefan inte vill låsas in och tappa kontrollen
Citera
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stuckit eller död.

Efterlyst. Dåså, jag tror detsamma som jag skrev förut, gömt sig o tagit sitt liv, kommer inte hittas.

men, hoppas i det
längsta jag har fel.
Citera
2021-05-28, 14:31
Medlem
Krickedixans avatar
Vilken lycka att han fick 18 år. Har följt fallet och jag är så glad för Lenas barn och hennes föräldrars skull.

Det blir en tårtbit i kväll för detta måste firas.

Att han är borta och är efterlyst visar vilken psykopat han är.
Han blir inte borta länge utan är snart där han ska vara. Bakom lås och bom.
Senast redigerad av Krickedixan 2021-05-28 kl. 14:33.
Citera
2021-05-28, 14:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
På Åklagarkammarens pressjour säger man:

https://www.na.se/artikel/just-nu-oklart-om-davidsson-ar-gripen-presskonferens-installd-advokaterna-backar-fran-intervju

#TeamÅsaHiding

Domen med stort D (som i Davidsson):

https://www.docdroid.net/vgmlfKu/gota-hr-b-1752-20-dom-2021-05-28-pdf

Det är nog som jag sa. De fikar.
Ser inget som skulle väga tyngre nu.

Förhoppningsvis får nån anhörig vara med också. Även om GM fikar rätt bra själv.
Citera
2021-05-28, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Domen är oerhört välformulerad och de tydliggör vad som varit väldigt luddigt i tråden om Lenas mobil och platsdata. Här betonar de aktiva åtgärder i hennes mobil och att platsdata har raderats efter hennes död.

Mobiltelefonen inhämtar platsdata i realtid och sista registrerade position sker i ett tättbebyggt område. Vidare har platsdata registrerats fram till kl. 23.38. Att mobiltelefonen mot denna bakgrund inte skulle hunnit eller haft möjlighet att synkronisera med ”molnet” under den dryga timmen fram till mobiltelefonen förstörs framstår inte som särskilt troligt. Inte heller hade det varit några avbrott i Telias mobilnät den aktuella kvällen. Till detta kommer att sista platsdata som registrerades indikerar att mobiltelefonen avlägsnades från brottsplatsen i samband med ett mord och att telefonen därefter förstördes innan data hann skickas. Att avsaknaden av platsdata skulle bero på tekniska orsaker framstår mot denna bakgrund som näst intill uteslutet. I stället får det anses klarlagt att gärningsmannen stängt av platsdelning på Lena Wesströms mobiltelefon på väg från brottsplatsen, eller i efterhand raderat informationen från Lena Wesströms Google-konto. Oavsett vilket har det krävts att gärningsmannen vetat om att Lena Wesström delade platsdata med sitt Google-konto och haft tillgång till Lena Wesströms lösenord, antingen till mobiltelefonen eller till Google-kontot.

Det är inte något som jag har sett/hört att åklagarna eller deras vittne (varken forensikern eller Teliaexperten) ta upp i varken TR eller i kompletteringen på detta sätt just.

Däremot har åklagarna nämnt att just det faktum att mobilen stals ur fickan berodde på att gm ville ha den av sådana skäl, inte att gm ville ha en mobil, vilen som helst. Får gå tillbaka sedan för att jämföra, men det känns ju som att bitarna faller på plats bra här.

Möjligt att det kom fram iHR-förhandlingen eftersom NA inte hann med att rapportera i de många och krångliga IT-bitarna.

Det känns som en orolig skillnad att se att HR inte sågar varje indicium vid foknölarna utan tvärtom ser på varje indicium på ett helt annat sätt än TR.
Citera
2021-05-28, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vilken lycka att han fick 18 år. Har följt fallet och jag är så glad för Lenas barn och hennes föräldrars skull.

Det blir en tårtbit i kväll för detta måste firas.
Ingen anledning att fira när ingen vet var han är. Han befinner väl sig i typ Minsk eller nåt nu.
Citera
2021-05-28, 14:35
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Ingen anledning att fira när ingen vet var han är. Han befinner väl sig i typ Minsk eller nåt nu.

Vilket visar hur skyldig han var och vilken människa han är.
Vilken feg liten skit han är men han kommer aldrig att få ett bra liv efter detta och till slut så hittas han levande eller död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in