2021-05-28, 10:16
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Bra eller anus". Som om inte analsex skulle vara bland det bästa som finns.
Alla har inte samma åsikt om det, vet du.
Citera
2021-05-28, 11:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
White trash/vitt slödder.

Varför använder man som vit svensk det uttrycket och varför på engelska? Det hör egentligen hemma bland negrer i södra USA, och just den gruppen vit underklass finns inte riktigt samma i Sverige, även om det förstås finns något liknande.

Jag tycker att det är en ganska väldefinierad grupp - i alla fall typfallen känner man ju igen vid första ögonkastet. Att deras materiella förhållanden blir bättre i ett land med ett starkt socialt skyddsnät, jämfört med i USA - ändrar inte på det.
Citera
2021-05-28, 11:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det är en ganska väldefinierad grupp - i alla fall typfallen känner man ju igen vid första ögonkastet. Att deras materiella förhållanden blir bättre i ett land med ett starkt socialt skyddsnät, jämfört med i USA - ändrar inte på det.

Förmodligen används det engelska uttrycket även om svenska förhållanden för att vi som icke engelska modersmålstalare inte ”hör” hur illa det låter. Att säga ”vitt slödder” kräver visst mod. Man kan jämföra med svenskars vana att – till och med i skattefinansierade teveintervjuer – slänga ur sig ordet ”shit”, som klingar oerhört vulgärt i en engelsk modersmålstalares öron. Man hör inte hur fasansfullt det låter; å andra sidan har ”shit” blivit ett svenskt ord och det går ju bra att använda det så länge ingen britt hör en och stämplar en som white trash.
Citera
2021-05-28, 14:14
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Har många gånger hört stockholmare säga ”setat” när de menar ”suttit”. Trodde först att det berodde på okunskap eller att det var stockholmsdialekt. Men ordet finns i SAOB,fast anses ålderdomligt.

Kanske inget att störa sig på,men jag tycker att det låter obildat och skulle själv aldrig använda det.

Du framhärdar i att tycka att det låter obildat, fast du numera vet att det är en korrekt om än gammaldags form? Själv brukar jag försöka byta åsikt när jag råkar ut för sådant.
Citera
2021-05-28, 15:56
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Du framhärdar i att tycka att det låter obildat, fast du numera vet att det är en korrekt om än gammaldags form? Själv brukar jag försöka byta åsikt när jag råkar ut för sådant.

Ja, i mina öron låter det obildat även om
”setat” finns i SAOB. Ser ingen anledning för mig att byta åsikt i denna fråga.

Kan tänka mig att ordet förekommer bland personer med lägre utbildning och grov dialekt,som t.ex. Jerry Williams och Mona Sahlin. Dessa har förmodligen aldrig öppnat och läst något i SAOB så om de har använt ordet har de nog snappat upp det på något annat sätt.
Har aldrig hört en akademiker använda ordet.
Citera
2021-05-28, 17:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Ja, i mina öron låter det obildat även om
”setat” finns i SAOB. Ser ingen anledning för mig att byta åsikt i denna fråga.

Kan tänka mig att ordet förekommer bland personer med lägre utbildning och grov dialekt,som t.ex. Jerry Williams och Mona Sahlin. Dessa har förmodligen aldrig öppnat och läst något i SAOB så om de har använt ordet har de nog snappat upp det på något annat sätt.
Har aldrig hört en akademiker använda ordet.

Det beror nog uteslutande på att du inte hört alla »akademiker« uttrycka sig.
Citera
2021-05-28, 18:37
Medlem
Dorniers avatar
Jag säger vete om WT, som teve fast baklänges.

Chavs heter det i England, Bogans i Australien.
Citera
2021-05-28, 18:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Les petit blancs i franska kolonialländer.
Citera
2021-05-28, 18:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Les petit blancs i franska kolonialländer.

Pöbel tror jag man kan säga på tyska, precis som på svenska.

Inte en mobb, men pöbelaktigt folk.
Citera
2021-05-28, 18:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

"White Trash" funkar i Tyskland också. De har lånat in fler engelsk-amerikanska begrepp än vi.
Citera
2021-05-28, 18:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Precis. Mozart har till och med skrivit 10 pianovariationer på ett tema av Gluck med titeln ”Unser dummer Pöbel meint” (”Vår dumma pöbel anser”). Finns på Youtube med exempelvis Wilhelm Kempff.
Citera
2021-05-28, 19:09
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:

I UK säger och skriver man ibland Riffraff eller Riff-raff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in