2021-05-28, 19:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
I UK säger och skriver man ibland Riffraff eller Riff-raff.

Det är väl mer som "kreti och pleti" på svenska.
Citera
2021-05-28, 19:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Du framhärdar i att tycka att det låter obildat, fast du numera vet att det är en korrekt om än gammaldags form? Själv brukar jag försöka byta åsikt när jag råkar ut för sådant.

Det som stör mig är omedvetenheten om att det inte är standardsvenska att säga "setat". Det är knappast en medvetenhet om arkaiska svenska uttryck som ligger bakom att man använder ordet. Snarare indikerar det att man kommer från en familj som aldrig rest utanför hemkommunen.
Citera
2021-05-28, 19:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Pöbel tror jag man kan säga på tyska, precis som på svenska.

Inte en mobb, men pöbelaktigt folk.

Det är ingen bra översättning. "White trash" är en både marginaliserad och marginell grupp människor. Pöblen är den stora massan - majoriteten.

Det jag tycker är stötande med begreppet "white trash" är just att det handlar om människor som inte är bildad medelklass, *trorts* att de är vita. Som att det låg i sakens natur att var välbärgad och smart för att man är vit.
Citera
2021-05-28, 19:30
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Det är väl mer som "kreti och pleti" på svenska.

Mycket möjligt,men ibland är skillnaden mellan olika uttryck hårfin. Ordens betydelse kan tolkas på lite olika sätt.
Citera
2021-05-28, 19:38
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ingen bra översättning. "White trash" är en både marginaliserad och marginell grupp människor. Pöblen är den stora massan - majoriteten.

Det jag tycker är stötande med begreppet "white trash" är just att det handlar om människor som inte är bildad medelklass, *trorts* att de är vita. Som att det låg i sakens natur att var välbärgad och smart för att man är vit.

Håller inte med om att pöbel skulle vara den stora massan. Man kan säga "en pöbel" och mena "en mobb", men pöbel är väl annars mer dräggigt folk. Men jag kanske har fel?

"Pöblen" skriver du, då är du nog skåning. Skåningar kan inte säga pöbeln, fågeln, artikeln, osv. Det blir pöblen, fåglen, artiklen, osv istället.
Citera
2021-05-28, 19:40
Medlem
Drivlina

Detta förbannade ord som alla motorjournalister ständigt slänger sig med. Funderar på om det handlar om lathet eller okunskap men jag saknar den tid då man kan få en utförlig beskrivning av bilens komponenter.
Citera
2021-05-28, 19:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Håller inte med om att pöbel skulle vara den stora massan. Man kan säga "en pöbel" och mena "en mobb", men pöbel är väl annars mer dräggigt folk. Men jag kanske har fel?

"Pöblen" skriver du, då är du nog skåning. Skåningar kan inte säga pöbeln, fågeln, artikeln, osv. Det blir pöblen, fåglen, artiklen, osv istället.

Slant på tangenterna vad ägller "pöblen"! I jönköping säger man så också. "Cyklen och så där".

Tänker nog på ordets rot i "populus", dvs allmänheten.

Själva förekomsten av en "pöbel" förutsätter en stor grupp människor. Det sägs nästan aldrig om enstaka personer eller familjer.
Citera
2021-05-31, 11:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Ja, i mina öron låter det obildat även om
”setat” finns i SAOB. Ser ingen anledning för mig att byta åsikt i denna fråga.

Kan tänka mig att ordet förekommer bland personer med lägre utbildning och grov dialekt,som t.ex. Jerry Williams och Mona Sahlin. Dessa har förmodligen aldrig öppnat och läst något i SAOB så om de har använt ordet har de nog snappat upp det på något annat sätt.
Har aldrig hört en akademiker använda ordet.

Jag tycker också suttit låter bättre än setat, men det finns ju faktiskt många ord som böjs på samma sätt, och i de fallen tycker man inte det låter illa. Det är nog en vanesak alltså med setat.

Exempel:

Jag har vetat det tidigare men nu har jag glömt det.

Jag har hetat Abdulla men nu heter jag Sven.

Jag har letat efter mina grejer men inte hittat dem.

Jag har retat min kompis men det var bara på skoj.

Jag har betat av alla avsnitt av tv-serien.

Osv.
Citera
2021-05-31, 12:03
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jag tycker också suttit låter bättre än setat, men det finns ju faktiskt många ord som böjs på samma sätt, och i de fallen tycker man inte det låter illa. Det är nog en vanesak alltså med setat.

Exempel:

Jag har vetat det tidigare men nu har jag glömt det.

Jag har hetat Abdulla men nu heter jag Sven.

Jag har letat efter mina grejer men inte hittat dem.

Jag har retat min kompis men det var bara på skoj.

Jag har betat av alla avsnitt av tv-serien.

Osv.
Men de flesta av dem är inte starka verb som "sitta".
Så då blir det egentligen fel att jämföra hur de ser ut på det viset.
Citera
2021-05-31, 12:10
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men de flesta av dem är inte starka verb som "sitta".
Så då blir det egentligen fel att jämföra hur de ser ut på det viset.

För all del, men setat kommer väl ändå av att det finns ord som liknar detta?
Citera
2021-05-31, 12:50
Medlem
Skit som sägs i organisationer:

Hängslen och livrem

Begreppet förekommer i nervöst präglade sammanhang inom organisationer när ingen vill ta ansvar för någonting. Ytterst störande på flertalet sätt.

Vad har du på hjärtat?
samt
Överlämnar uppgiften med varm hand

.. i kollegiala sammanhang. Det är inga hjärtan eller värme inblandade förutom det som explicit sägs.
Senast redigerad av nudelfan 2021-05-31 kl. 12:55.
Citera
2021-05-31, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

En pöbel liksom en grupp och en mobb är ett substantiv som visserligen står i singural, men som förutsätter fler än en inblandad.

Att man sedan använder pöbeln som en synonym till den stora massan är ett retoriskt grepp som egentligen handlar om att de flesta inte så noga tänkt igenom varför de tycker på ett visst sätt. De faller gärna in i onyanserade aktioner mot något de fått för sig att de inte gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in