2023-07-26, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är fullt medveten om det, än värre med uttryck som ibland kan göra att det går att missförstå texten riktigt, exempelvis något som innehåller ordet "grym". Finns fler motsvarande ord också.

Någon idé varför dessa betydelseskiftningar uppstår?

Exakt vad som är uppkomsten till detta manér eller ursprunget till ett visst uttryck är omöjligt att veta. Jag tror i alla fall inte att det är medvetna självmotsägelser (oxymoron). Jag lutar mer åt att ord med inbyggd styrka automatiskt blir föremål för användande. Språket är ju som klädmodet under ständigt experimenterande.
Citera
2023-07-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Exakt vad som är uppkomsten till detta manér eller ursprunget till ett visst uttryck är omöjligt att veta. Jag tror i alla fall inte att det är medvetna självmotsägelser (oxymoron). Jag lutar mer åt att ord med inbyggd styrka automatiskt blir föremål för användande. Språket är ju som klädmodet under ständigt experimenterande.

Tycker att det finns tillräckligt med förstärkningsord i svenska språket utan att man skall behöva nyttja allehanda märkliga uttryck som i grunden har en helt annan betydelse. Vissa av dessa har nästan övergått till sin nya betydelse (grym exempelvis), men flertalet används fortfarande på flera sätt med helt avvikande betydelse.
Citera
2023-07-26, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tycker att det finns tillräckligt med förstärkningsord i svenska språket utan att man skall behöva nyttja allehanda märkliga uttryck som i grunden har en helt annan betydelse. Vissa av dessa har nästan övergått till sin nya betydelse (grym exempelvis), men flertalet används fortfarande på flera sätt med helt avvikande betydelse.

Fast vad du tycker och hur det är utgör förmodligen ganska starka kontraster utan att jag lägger några värderingar därvidlag. Läs speciellt följande som jag skrev i mitt förra inlägg och då särskilt det sista ordet:
Språket är ju som klädmodet under ständigt experimenterande.
Citera
2023-07-26, 22:03
Medlem
Citat:
Fast vad du tycker och hur det är utgör förmodligen ganska starka kontraster utan att jag lägger några värderingar därvidlag. Läs speciellt följande som jag skrev i mitt förra inlägg och då särskilt det sista ordet:
Språket är ju som klädmodet under ständigt experimenterande.
Visst, och det är svårt att stoppa! Experiment är nog en bra beskrivning, enär vissa ord och uttryck försvinner lika fort som de kommit. Knappast så mycket att göra åt, finns värre problem i språkbruket!
Citera
2023-07-26, 22:06
Medlem
sfrges avatar
När vuxna människor använder förstärkningsordet "jätte"
Som "jättebra" och "jättemycket".
Låter som barnspråk.

Det är ju inte korrekt svenska heller.
Det är ju lika störigt med ord som "skitbra" eller "skitgott". Vad fan kommer uttrycken ifrån egentligen?
Det är en jävla styggelse.
Citera
2023-07-26, 22:07
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
När vuxna människor använder förstärkningsordet "jätte"
Som "jättebra" och "jättemycket".
Låter som barnspråk.

Det är ju inte korrekt svenska heller.
Det är ju lika störigt med ord som "skitbra" eller "skitgott". Vad fan kommer uttrycken ifrån egentligen?
Det är en jävla styggelse.
Korrekt svenska är den svenska folket använder.
Citera
2023-07-26, 22:16
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Korrekt svenska är den svenska folket använder.

Vad säger du om ortenspråket då?
Kolla upp texten till Einars låt "Nr1" t.ex.
Kom inte och påstå att det är korrekt svenska.
Citera
2023-07-26, 22:19
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Använder svenska folket ortenspråk?
Citera
2023-07-26, 22:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Grammatiskt korrekt svenska är det ytterst få, om några, som pratar. Vet man hur svenska fungerar i skrift kan man också ta sig friheten att experimentera med den för att skapa konst. Huruvida det är bra eller dålig konst är upp till konsumenten att avgöra.
Citera
2023-07-26, 22:45
Medlem
SMÖRGÅS!
Vilket jävla ord. Blir spyfärdig när jag hör det.
Citera
2023-07-27, 12:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vet du ens vad du menar med det fetmarkerade?

Alla språk har i grunden två delar: skriftspråk och talspråk. Till det kommer sedan ytterligare två delar: standardspråk och dialekt. Det finns regelsystem i språket och stommen är grammatiken, men det är företrädesvis tillägnat skrift- och standarspråk. Numera har dessutom grammatiken en mycket undanskymd roll inom den svenska skolutbildningen.

Det som bäst överensstämmer med »korrekt« i din mening är väl idiomatisk, alltså något som kan likställas med en modersmålstalare. Nu är dock »ortenspråk« att betrakta som en dialekt (eller en blandning mellan sociolekt och kronolekt) så det ska inte bedömas efter de regler som gäller för svenskt standardspråk.

Förstärkningsordet »jätte« är emellertid att betrakta som idiomatiskt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-07-27 kl. 12:46.
Citera
2023-07-27, 15:38
Bannlyst
Citat:
Det är ju inget nytt att förstärkningsord kommer från andra betydelser. »Galet« var ju rätt flitigt använt ett tag: »Galet bra« exempelvis. Andra mer skruvade förstärkningsord är till exempel »skit«: »Skitbra«.

'Sketbra' brukade vara en klassiker i Västsverige, framförallt i Västra Götaland. I Skåne är det tydligen fortfarande helt inne att helt enkelt säga 'sketan'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in