2021-05-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Sitter i häkte nu.

VA? Kom han in frivilligt?
Citera
2021-05-28, 14:11
Medlem
Hoppas de plockat in det gamla skrället. Tror inte en så feg person som SD tar sitt liv. Inte av det som framgått. Synd om hans barn här också. Inga vinnare i denna historie alls. Får läsa domen något tag och fundera över ett eventuellt prejudikatsvärde. Kan det tas upp av HD? Nån som kan länka HR:s dom förresten?
Citera
2021-05-28, 14:12
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hörde en gång en rättspsykiatriker berätta att svårt kontrollerande personer vill ha totla kontroll över sitt eget liv också.

En kränkning av deras liv genom häktning och fängelse kan innebära att de är mer självmordsbenägna än andra. De vill inte att andra kontrollerar deras liv, utan de tar kontrollen över det genom att ta självmord. De är också överrepresenterade att vara personer med låg empati, vilket gör att de inte värderar sitt eget liv på samma sätt som andra gör.

Att dö är inte lika skrämmande som att totalt tappa all kontroll.

Fritt ur minnet.

Hoppas att jag har fel.

Tycker det låter väldigt rimligt och logiskt.
I vissa fall kan det nog vara så.

Det gäller att försöka sätta sig in i även deras psyken, i deras "värld".
Om man vill förstå.
Det är tungt och man mår skit av det.

Men det kan hjälpa att förstå.
Om det är det man söker, vill säga.

Vad gäller riskbedömningen före domutlåtandet, så hade det varit korrekt om
man inte bara förstod risken, utan även förutsåg att risken finns.

Men jag hoppas det inte alls är så utan att han sitter i förvar nu.
Citera
2021-05-28, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Det är väl detta som tråden nu pratar om, men jag hänger inte med vad som har hänt riktigt med SD?

Är han saknad???

Från NA 12:24:

"Stefan Davidsson har sedan den friande domen i tingsrätten varit på fri fot. Nu ska polisen gripa honom på nytt.
– Vi har tagit beslutet att han ska häktas omedelbart. Vi har skickat domen till polisen som får verkställa beslutet, säger Christer Ganelind, domare i Göta hovrätt.
"
//

"– Han är häktad och det är polisens uppgift att verkställa beslutet. För vår del är det avklarat nu. Vi kommer inte kontrollera att han är frihetsberövad.

Det är ännu oklart om gripandet av Stefan Davidsson har verkställts.
"

https://www.na.se/artikel/domarens-besked-stefan-davidsson-ska-haktas-omedelbart

Lägger till:

"Kriminalvården uppger för NA att myndigheten inte lämnar ut information om sina klienter."
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-28 kl. 14:18.
Citera
2021-05-28, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl detta som tråden nu pratar om, men jag hänger inte med vad som har hänt riktigt med SD?

Är han saknad???

Från NA 12:24:

"Stefan Davidsson har sedan den friande domen i tingsrätten varit på fri fot. Nu ska polisen gripa honom på nytt.
– Vi har tagit beslutet att han ska häktas omedelbart. Vi har skickat domen till polisen som får verkställa beslutet, säger Christer Ganelind, domare i Göta hovrätt.
"
//

"– Han är häktad och det är polisens uppgift att verkställa beslutet. För vår del är det avklarat nu. Vi kommer inte kontrollera att han är frihetsberövad.

Det är ännu oklart om gripandet av Stefan Davidsson har verkställts.
"

https://www.na.se/artikel/domarens-besked-stefan-davidsson-ska-haktas-omedelbart
Som sagt, välkommen till ankdammen Sverige.

Har sagt det tidigare att om SD hade varit smart så hade han tagit bilen så långt ut i jorden som möjligt och åkt till ett skitland där han kan leva gömd.
Citera
2021-05-28, 14:18
Medlem
LimeTimes avatar
Äntligen får Lena och hennes anhöriga rättvisa!! Jag hoppas av hela mitt hjärta att de nu får någon form av avslut och kan sörja Lena fullt ut.
Vila i frid Lena.❤️
Citera
2021-05-28, 14:19
Medlem
Jag vill väldigt gärna ha en bild på Stefan i handbojor. Som vi fick på Peter Madsen. Men det kan vara så att åklagarna helt enkelt nöjde sig med ett uttalande i tidningsnotis-form. Och att Stefan själv inställde sig hos polisen med advokaten Backman. Elker utan Backman.

Vi behöver bekräftelse!
Citera
2021-05-28, 14:20
Medlem
Domen är oerhört välformulerad och de tydliggör vad som varit väldigt luddigt i tråden om Lenas mobil och platsdata. Här betonar de aktiva åtgärder i hennes mobil och att platsdata har raderats efter hennes död.

Mobiltelefonen inhämtar platsdata i realtid och sista registrerade position sker i ett tättbebyggt område. Vidare har platsdata registrerats fram till kl. 23.38. Att mobiltelefonen mot denna bakgrund inte skulle hunnit eller haft möjlighet att synkronisera med ”molnet” under den dryga timmen fram till mobiltelefonen förstörs framstår inte som särskilt troligt. Inte heller hade det varit några avbrott i Telias mobilnät den aktuella kvällen. Till detta kommer att sista platsdata som registrerades indikerar att mobiltelefonen avlägsnades från brottsplatsen i samband med ett mord och att telefonen därefter förstördes innan data hann skickas. Att avsaknaden av platsdata skulle bero på tekniska orsaker framstår mot denna bakgrund som näst intill uteslutet. I stället får det anses klarlagt att gärningsmannen stängt av platsdelning på Lena Wesströms mobiltelefon på väg från brottsplatsen, eller i efterhand raderat informationen från Lena Wesströms Google-konto. Oavsett vilket har det krävts att gärningsmannen vetat om att Lena Wesström delade platsdata med sitt Google-konto och haft tillgång till Lena Wesströms lösenord, antingen till mobiltelefonen eller till Google-kontot.
Citera
2021-05-28, 14:21
Avslutad
https://na.se/artikel/just-nu-oklart-om-davidsson-ar-gripen-presskonferens-installd-advokaterna-backar-fran-intervju?refer rer=app
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Provläs till 15:16
JUST NU: Oklart om Davidsson är gripen

Citat:
Det är för allmänheten oklart var Stefan Davidsson som i dag dömdes för mord på Lena Wesström befinner sig.
NA har vid upprepade tillfällen sökt flertalet olika personer inom åklagarväsendet, polisen, kriminalvården och andra juridiska ombud.
Ingen av dem ger några besked i nuläget.

På Åklagarkammarens pressjour säger man:

Citat:
– De har fått förhinder, och det finns mycket goda skäl till det, säger Karin Rosander.

Varför?

– Det kan jag inte säga.

https://www.na.se/artikel/just-nu-oklart-om-davidsson-ar-gripen-presskonferens-installd-advokaterna-backar-fran-intervju

#TeamÅsaHiding

Domen med stort D (som i Davidsson):

https://www.docdroid.net/vgmlfKu/gota-hr-b-1752-20-dom-2021-05-28-pdf
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Christoffer Olsson, som är en av Stefan Davidssons två advokater, säger till NA:

– Vi har tyvärr kommit fram till att vi inte kan lämna några kommentarer. Och jag hoppas ni kan respektera det.

Kan du förklara varför ni inte kan lämna några kommentarer?

– Nej, tyvärr. Vi vill att ni respekterar det.

Var befinner sig er klient just nu?

– Vi har inga ytterligare kommentarer, säger advokaten.

När kan ni lämna några kommentarer?

– Jag vet inte. Det är allt vi kan säga för nu.

https://www.na.se/artikel/just-nu-oklart-om-davidsson-ar-gripen-presskonferens-installd-advokaterna-backar-fran-intervju

Artikeln ovan olåst till 15:16.

Man är ju inte lite nyfiken på var han är, det känns suspekt det hela. Pratas tidigare i artiklen om ev. hotbild mot åklagarna (vilket inte kommenteras vidare).
Citera
2021-05-28, 14:22
Medlem
Läste om fallet för första gången och HR domen efteråt.
Bevisningen låter så svag att jag var tvungen att dubbelkolla om domen verkligen var fällande !
Två inloggningar mellan 23 och 00 ger gott och väl alibi.
Antagandet att GM springer ut mitt i natten för att mörda BO och springa tillbaka till sin bostad för att fortsätta som vanlig och öppna en pdf fil är väldigt svagt måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in