2021-05-27, 14:13
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ordet har aldrig använts i rikssvenskan. Tippar på en felöversättning från det inlånade, till rikssvenska, engelska ordet suite, alltså "svit".

Garderob har alltid med kläder att göra. Handlar det om vapen så torde ordet "arsenal" användas i Sverige.

Jag tycker det låter som nåt Gustav Vasa skulle kunna säga: "Thet äro viktigt att hava vapengarderoben fylld närom vi stellas mot de lömskeliga fiender inom ock uthom rijket", typ.

Det var såklart innan svenskan standardiserades. :-)
Citera
2021-05-27, 14:53
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Vet inte om man blev så mycket smartare efter vanlig översättning.
Känns väldigt pro Badkaret F-35.

<snip>
"Vårt bästa och sista erbjudande för Finland är 64 F-35-flygplan i den budget vi fått. "

Vi erbjuder verkligen femte generationens prestanda till priset av en fjärde generationens fighter, sa Davis.
Iltalehti frågade separat om något under de senaste metrarna fick Lockheed Martin att ändra sitt erbjudande i en bättre riktning när det gäller antalet maskiner.
Davis försäkrade att inget annat än 64 kunde hittas i det erbjudande som lämnades till Finlands försvarsministerium i april.

Även om stridshandeln är mycket mer än antalet enheter - är det främst en prestation jämfört med ryska krigare - exakt samma antal förstörare som de avgående Hornets kan vara en överväldigande frestelse för Finland att kringgå.Förutsättningen för många finländska politiker var att en budget på exakt 10 miljarder inte räcker för 64 F-35-krigare och deras moderna missilvapen.

Lockheed Martin försäkrar nu att ja det räcker - och även för missiler.<snip>

Så 64 flyg + missiler för 10 GEuro, => 190,625 M$/flyg (om vi räknar in missilerna)
...

För samma budget får finnarna 64 Gripen E + 2 st GlobalEye samt så brukar SAABs erbjudande inkludera viss support och reservdelar. Vet ej om Lockmarts dito inkluderar sådant eller ej.
Citera
2021-05-27, 16:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Stemmer denne artikkelen så er det faktisk 64 stk F-35A som tilbudet til Finland inneholder.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/258b3171-8122-4cbe-a469-f07b9751066a

Där tog man nog innerspåret inför kurvan..

Hur det än blir, vem som tar det hela.., så får nog Finland valuta för sina 10 miljarder Euro.
Citera
2021-05-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Så 64 flyg + missiler för 10 GEuro, => 190,625 M$/flyg (om vi räknar in missilerna)
...

För samma budget får finnarna 64 Gripen E + 2 st GlobalEye samt så brukar SAABs erbjudande inkludera viss support och reservdelar. Vet ej om Lockmarts dito inkluderar sådant eller ej.
Det låter ju faktiskt som ett plus för F-35. Antar att driftskostnaderna fäller avgörandet. Man får nog anta att 1 st F-35 är mer kapabel än 1 st Gripen, även om F-35 ifrågasatts vad gäller start- och landningssträckor och dogfight prestanda. Samt att med vapen på alla balklägen är väl stealthegenskaperna sådär.

Undrar vad 2 st GlobalEye kostar i lösvikt?
Citera
2021-05-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen

Svårt/omöjligt att säga, eftersom sådana flygplan aldrig säljs i lösvikt utan alltid som en del av ett större projekt. Men Saab tecknade nyligen ett kontrakt med Förenade Arabemiraten som inkluderar två Globaleye, och kontraktstorleken sägs vara USD 1BN.
Citera
2021-05-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
...

Nja.. jag tror SAAB ligger under budget faktiskt...
Citera
2021-05-27, 19:17
Medlem
Discgears avatar
Dritskostnaden för 64 F35 är ingen lek.

64 plan x 200 årliga flygtimmar x 35000 dollar ger 448 miljoner dollar årligen i driftskostnad. På en 22-årsperiod är vi uppe i samma kostnad för hela upphandlingen endast i driftskostnader.
Citera
2021-05-28, 07:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tycker det låter som nåt Gustav Vasa skulle kunna säga: "Thet äro viktigt att hava vapengarderoben fylld närom vi stellas mot de lömskeliga fiender inom ock uthom rijket", typ.

Det var såklart innan svenskan standardiserades. :-)

Jag tycker dels att finlandssvenskan ska vara ett underspråk (med egna sätt att uttrycka sig inkl en mysig dialekt) till rikssvenskan och dels tror jag att man här har använt en översättningsmaskin och där stoppat in weapons suite och därvid fått ut "vapengarderob".

Brytning och dialekt är en del av personligheten och visar vem man är och var man kommer ifrån. Finlandssvenskarna bör därför sträva efter att bevara sin språkliga särart.

Oavsett detta, finns det det någon jämförelse mellan de fem erbjudna arsenalerna? SAAB antydde något om en väl tilltagen "samling av vapen och vapensystem som kan användas som resurs" ( = arsenal) men vad har de andra erbjudit?
Citera
2021-05-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tycker dels att finlandssvenskan ska vara ett underspråk (med egna sätt att uttrycka sig inkl en mysig dialekt) till rikssvenskan och dels tror jag att man här har använt en översättningsmaskin och där stoppat in weapons suite och därvid fått ut "vapengarderob".

Brytning och dialekt är en del av personligheten och visar vem man är och var man kommer ifrån. Finlandssvenskarna bör därför sträva efter att bevara sin språkliga särart.

Oavsett detta, finns det det någon jämförelse mellan de fem erbjudna arsenalerna? SAAB antydde något om en väl tilltagen "samling av vapen och vapensystem som kan användas som resurs" ( = arsenal) men vad har de andra erbjudit?

Jag gissar på detsamma (att ett amerikanskt uttryck använts översatt till finska), men helt tydligt är det väl inte heller. Vapengarderob är ett ord som används i svenskan också, som syftar på ett antal vapen i en privatpersons ägo. T.ex så får man på vanlig jaktlicens ha X i sin vapengarderob.

Gällande vilka vapen som erbjudits så har jag i varje fall inte hört något - men jag hoppas inte att SAABs anbud är packat "gripen-vapen" (RBS15, KEPD-350 etc) eftersom dessa redan tidigare avfärdats av Finland (Gabriel/JASSM). Samtidigt tror jag inte heller det.

Citat:
Det låter ju faktiskt som ett plus för F-35. Antar att driftskostnaderna fäller avgörandet. Man får nog anta att 1 st F-35 är mer kapabel än 1 st Gripen, även om F-35 ifrågasatts vad gäller start- och landningssträckor och dogfight prestanda. Samt att med vapen på alla balklägen är väl stealthegenskaperna sådär.

Precis som tidigare sagt, det går nästan inte att säga (och jag skulle tro att det är ganska svårt att bedöma även för Finland som har all information). Vi vet inte vad som är inprisat i deltagarnas anbud, varför jämförelserna haltar en hel del. T.ex om underhåll/reservdelar till en viss kostnad ingår i det ena anbudet, men fler vapen/utvecklingsstöd ingår i det andra. Vi kan dra vissa generella slutsatser, t.ex vad gäller F-35, med ledning av öppna källor och andra försäljningar, men inte mycket mer än så.
Citera
2021-05-28, 12:16
Medlem
Frisk med en gjennomgang etter ukens pressemøte rundt Boeing og LM på ambasaden til USA i Finland.

https://corporalfrisk.com/2021/05/28/the-further-adventures-of-the-f-35-and-the-super-hornet/
Citera
2021-05-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Frisk med en gjennomgang etter ukens pressemøte rundt Boeing og LM på ambasaden til USA i Finland.

https://corporalfrisk.com/2021/05/28/the-further-adventures-of-the-f-35-and-the-super-hornet/
Mycket bra artikel. Verkar ju som att LM är lite sliriga på det där med tung ARb och EW. Visst, en F-35 kan komma närmare målet innan den blir upptäckt men det innebär också att den är djupare in över Fi territorium och skall man flyga hem utan EW är det jobbigare. Om den lede Fi får fram en förmåga att upptäcka F-35 med t ex en kombination av luftburen och markbaserad radar eller annan sensor är man ju illa ute. Detta fpl skall ju räcka ett bra tag och vad händer om det blir ett genombrott i sensortekniken?

Som jag skrivit tidigare känns F-18 som det mest troliga alternativet. Och kom ihåg att den tänkte Fi ligger långt efter i stealth, det är liksom inte USA man skall gå upp emot. Just att dom fick med så många Growler i paketet gör Boeing till en stark kandidat i mina ögon.

Även om jag är patriot tror jag Gripen får svårt att vinna det här. Extremt låga kostnader är en sak men det verkar som att Finland har råd med F-18 och paketet är ju rätt frestande.
Citera
2021-05-28, 13:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Mycket bra artikel. Verkar ju som att LM är lite sliriga på det där med tung ARb och EW. Visst, en F-35 kan komma närmare målet innan den blir upptäckt men det innebär också att den är djupare in över Fi territorium och skall man flyga hem utan EW är det jobbigare. Om den lede Fi får fram en förmåga att upptäcka F-35 med t ex en kombination av luftburen och markbaserad radar eller annan sensor är man ju illa ute. Detta fpl skall ju räcka ett bra tag och vad händer om det blir ett genombrott i sensortekniken?

Som jag skrivit tidigare känns F-18 som det mest troliga alternativet. Och kom ihåg att den tänkte Fi ligger långt efter i stealth, det är liksom inte USA man skall gå upp emot. Just att dom fick med så många Growler i paketet gör Boeing till en stark kandidat i mina ögon.

Även om jag är patriot tror jag Gripen får svårt att vinna det här. Extremt låga kostnader är en sak men det verkar som att Finland har råd med F-18 och paketet är ju rätt frestande.

Kanske kan man säga att stealth är som fyrhjulsdrivna bilar - skillnaden mot tvåhjulsdrivna är att de förra fastnar längre in i skogen och att bärgningen därför blir svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in