Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jag tycker dels att finlandssvenskan ska vara ett underspråk (med egna sätt att uttrycka sig inkl en mysig dialekt) till rikssvenskan och dels tror jag att man här har använt en översättningsmaskin och där stoppat in weapons suite och därvid fått ut "vapengarderob".
Brytning och dialekt är en del av personligheten och visar vem man är och var man kommer ifrån. Finlandssvenskarna bör därför sträva efter att bevara sin språkliga särart.
Oavsett detta, finns det det någon jämförelse mellan de fem erbjudna arsenalerna? SAAB antydde något om en väl tilltagen "samling av vapen och vapensystem som kan användas som resurs" ( = arsenal) men vad har de andra erbjudit?
Jag gissar på detsamma (att ett amerikanskt uttryck använts översatt till finska), men helt tydligt är det väl inte heller. Vapengarderob är ett ord som används i svenskan också, som syftar på ett antal vapen i en privatpersons ägo. T.ex så får man på vanlig jaktlicens ha X i sin vapengarderob.
Gällande vilka vapen som erbjudits så har jag i varje fall inte hört något - men jag hoppas inte att SAABs anbud är packat "gripen-vapen" (RBS15, KEPD-350 etc) eftersom dessa redan tidigare avfärdats av Finland (Gabriel/JASSM). Samtidigt tror jag inte heller det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Det låter ju faktiskt som ett plus för F-35. Antar att driftskostnaderna fäller avgörandet. Man får nog anta att 1 st F-35 är mer kapabel än 1 st Gripen, även om F-35 ifrågasatts vad gäller start- och landningssträckor och dogfight prestanda. Samt att med vapen på alla balklägen är väl stealthegenskaperna sådär.
Undrar vad 2 st GlobalEye kostar i lösvikt?
Precis som tidigare sagt, det går nästan inte att säga (och jag skulle tro att det är ganska svårt att bedöma även för Finland som har all information). Vi vet inte vad som är inprisat i deltagarnas anbud, varför jämförelserna haltar en hel del. T.ex om underhåll/reservdelar till en viss kostnad ingår i det ena anbudet, men fler vapen/utvecklingsstöd ingår i det andra. Vi kan dra vissa
generella slutsatser, t.ex vad gäller F-35, med ledning av öppna källor och andra försäljningar, men inte mycket mer än så.