Citat:
Ursprungligen postat av
Discgear
Inköp är en sak och 40 000 dollar per flygtimma är en helt annan sak, vilket våra grannar i Finland, med ett excellent skolsystem inser, till skillnad från oss bortklemade västliga räksurfare.
Ja. Exakt.
Även denna - huvudsakligen F-35-positiva - artikel från Bloomberg från förra året - sätter lampan på den saken:
F-35 Costs Drop for Building Jets But Rise for Operating Them
”The Pentagon’s costliest program, Lockheed Martin Corp.’s F-35, is starting to look a little less expensive, with the latest estimate for development and procurement down 7.1% to $397.8 billion.
Less encouraging for the lawmakers who craft defense budgets and for taxpayers: Operating and maintaining the fleet for 66 years is projected to cost $1.182 trillion, a 7.8% increase over the estimate from the Pentagon’s F-35 office last year, according to the Defense Department’s annual assessment of the jet obtained by Bloomberg News.
The lower acquisition estimate produced by the F-35 program office is the latest in a string of good news that also includes improved on-time delivery of aircraft, the elimination of all flaws that were considered life-threatening to pilots and a steady reduction since 2018 in the number of potentially mission-crippling software deficiencies.”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-29/f-35-costs-drop-for-building-jets-but-rise-for-operating-them
Och jag tror att Kodak-strategin - sälja grundenheten i princip utan marginaler och sedan ta ut ett premium för att hålla den igång - kommer att straffa sig. Det fungerade för analoga kameror och för bläckstråleskrivare, men lirar mindre bra när det handlar om världens dyraste vapensystem.
Berättigad fråga: Är då detta strategin?
Det ser så ut. En färsk - F-35-skeptisk - artikel ger stöd för detta (min fetning nedan):
”And even the relatively low $80 million-per-F-35 price tag is deceptive, because the F-35 has proven so expensive and challenging to maintain that every hour an F-35 is flown costs $36,000 on average, compared to $22,000 for an F-16. By an alternate metric, the F-35 is over three times more expensive per hour to fly.
The plane’s builder, Lockheed Martin, claims that it could reduce operating costs to $25,000 per hour by 2025 — but only if it’s awarded an exclusive maintenance contract. The Pentagon appears to be rightly skeptical.”
https://www.nbcnews.com/think/opinion/air-force-admits-f-35-fighter-jet-costs-too-much-ncna1259781
Jag är övertygad om att finnarna kan räkna. Och att fältmässighet och praktisk användbarhet kommer att fälla avgörandet.
Liksom ett väl grundat systemtänk: ”Vad har vi råd att beväpna den här flygmaskinen med, för att effektivt kunna mörda fiender?”
Det står mellan Super-Hornet och Gripen, om ni frågar mig.