2021-05-27, 00:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Inköp är en sak och 40 000 dollar per flygtimma är en helt annan sak, vilket våra grannar i Finland, med ett excellent skolsystem inser, till skillnad från oss bortklemade västliga räksurfare.
Hur långt västerut bor du? ;-) I Linköping vet man detta i alla fall och finnarna kan garanterat räkna.
Citera
2021-05-27, 00:24
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så när man köpt planen är det bara att flyga dem i all evighet utan kringkostnader? För det är bara inköpskostnaden som räkna? Inte underhåll? Inte bränsleåtgång? Inte totalkostnaden? Inte heller tillgängligheten (klargöringstider, tidsåtgång för service, förmågan att starta och landa på korta banor)?

Bra prutat av amerikanerna, men enhetspriset är ju bara en liten del av helheten.

Jo, självklart. Men om man får 64 F35 för samma pris så är valet givet.

Har det redan varit från början ändå. Hela upphandlingen är ett spel för gallerierna. Finland kommer självklart inte att köpa något annat än Amerikanskt, samma för alla små lydstater.
Citera
2021-05-27, 00:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Jo, självklart. Men om man får 64 F35 för samma pris så är valet givet.

Har det redan varit från början ändå. Hela upphandlingen är ett spel för gallerierna. Finland kommer självklart inte att köpa något annat än Amerikanskt, samma för alla små lydstater.
Det finns så klart en viss risk för att du har rätt.
Citera
2021-05-27, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ok.

(Jag ber om ursäkt för att jag måste använda den minsta tesked som jag hittar i detta inlägg)

Jag skrev detta:

Som ett svar till Chalmeristen, som hade skrivit detta:

Kolla gärna https://www.flashback.org/sp76026502 om du inte tror mig.

Du höll annars tydligen med Chalmeristen:

Tror jag att en jämförelse mellan Gripen och Husqvarna Silverpilen är relevant? Självklart inte!! Den ena är ett plan, den andra en motorcykel!!

Är en diskussion om Brewster Buffalo, Bf-109 och Mitsubishi A6M relevant i den här tråden? Självklart inte!!

Av skäl som borde vara uppenbara....
Relevansen är, som jag skrev, att den amerikanska ambassaden kallade Buffalo för "berömd" och jag menade att detta är en vårdslös hantering av sanningen. Är F-35 "berömd" på samma sätt?

Sedan kom pronh och hängde upp sig på det faktum att den "berömda" amerikanska produkten i finska händer och i en specifik situation hade lyckats väl. Jag menade att detta var att rycka fakta ur sitt sammanhang i bästa propagandastil.

Diskussionen handlar alltså inte om specifika produkter som numera är obsoleta utan om hur amerikanarna handskas med verkligheten. Men jag tror både F-18 och F-35 är utmärkta produkter i sig.
Citera
2021-05-27, 08:08
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Inköp är en sak och 40 000 dollar per flygtimma är en helt annan sak, vilket våra grannar i Finland, med ett excellent skolsystem inser, till skillnad från oss bortklemade västliga räksurfare.

Ja. Exakt.

Även denna - huvudsakligen F-35-positiva - artikel från Bloomberg från förra året - sätter lampan på den saken:

F-35 Costs Drop for Building Jets But Rise for Operating Them

”The Pentagon’s costliest program, Lockheed Martin Corp.’s F-35, is starting to look a little less expensive, with the latest estimate for development and procurement down 7.1% to $397.8 billion.

Less encouraging for the lawmakers who craft defense budgets and for taxpayers: Operating and maintaining the fleet for 66 years is projected to cost $1.182 trillion, a 7.8% increase over the estimate from the Pentagon’s F-35 office last year, according to the Defense Department’s annual assessment of the jet obtained by Bloomberg News.

The lower acquisition estimate produced by the F-35 program office is the latest in a string of good news that also includes improved on-time delivery of aircraft, the elimination of all flaws that were considered life-threatening to pilots and a steady reduction since 2018 in the number of potentially mission-crippling software deficiencies.”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-29/f-35-costs-drop-for-building-jets-but-rise-for-operating-them
Och jag tror att Kodak-strategin - sälja grundenheten i princip utan marginaler och sedan ta ut ett premium för att hålla den igång - kommer att straffa sig. Det fungerade för analoga kameror och för bläckstråleskrivare, men lirar mindre bra när det handlar om världens dyraste vapensystem.

Berättigad fråga: Är då detta strategin?

Det ser så ut. En färsk - F-35-skeptisk - artikel ger stöd för detta (min fetning nedan):
”And even the relatively low $80 million-per-F-35 price tag is deceptive, because the F-35 has proven so expensive and challenging to maintain that every hour an F-35 is flown costs $36,000 on average, compared to $22,000 for an F-16. By an alternate metric, the F-35 is over three times more expensive per hour to fly.

The plane’s builder, Lockheed Martin, claims that it could reduce operating costs to $25,000 per hour by 2025 — but only if it’s awarded an exclusive maintenance contract. The Pentagon appears to be rightly skeptical.”

https://www.nbcnews.com/think/opinion/air-force-admits-f-35-fighter-jet-costs-too-much-ncna1259781
Jag är övertygad om att finnarna kan räkna. Och att fältmässighet och praktisk användbarhet kommer att fälla avgörandet.
Liksom ett väl grundat systemtänk: ”Vad har vi råd att beväpna den här flygmaskinen med, för att effektivt kunna mörda fiender?”
Det står mellan Super-Hornet och Gripen, om ni frågar mig.
Senast redigerad av HEDP502 2021-05-27 kl. 08:12.
Citera
2021-05-27, 09:03
Medlem
longbow4ys avatar
Undrar vad andra Natoländers företrädare tänker när de ser i medierna att Finland som inte ens är med i Nato tydligen får köpa samma vapensystem till ett mycket lägre pris än vad de själva fått göra.
Senast redigerad av longbow4y 2021-05-27 kl. 09:11.
Citera
2021-05-27, 09:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Sedan kom pronh och hängde upp sig på det faktum att den "berömda" amerikanska produkten i finska händer och i en specifik situation hade lyckats väl. Jag menade att detta var att rycka fakta ur sitt sammanhang i bästa propagandastil.

Duh! De försöker sälja sin produkt med alla medel, inte hålla ett flyghistoriskt seminarium.

Självklart brer de på och ljuger om det behövs.
Citera
2021-05-27, 09:30
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Undrar vad andra Natoländers företrädare tänker när de ser i medierna att Finland som inte ens är med i Nato tydligen får köpa samma vapensystem till ett mycket lägre pris än vad de själva fått göra.

De får skylla sig själva som inte gjorde en seriös upphandling.
Främsta exemplet är Polen som inte gjorde någon upphandling överhuvudtaget, de ringde bara Trump rätt upp och ner och betalade vad han ville ha.
Citera
2021-05-27, 09:55
Medlem
adam7s avatar
Flygtimmekostnaden för F-35 har påtalats några inlägg uppåt. Nu är det ĵ faktiskt så att den kom ner ordentligt 2020 jämfört med tidigare år. Och LM har kommunicerat om att den ska ner ytterligare under kommande år.

Artikeln från Iltalehti refererar vad LM kommunicerar, så den ska förstas som ett försäljningsprat.

Men Corporal Frisk, d.v.s. Robin Häggblom sammanfattar tänkandet i Finland rätt bra i denna artikel:

https://kkrva.se/finlands-stridsflygupphandling/
Citera
2021-05-27, 10:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Men Corporal Frisk, d.v.s. Robin Häggblom sammanfattar tänkandet i Finland rätt bra i denna artikel: https://kkrva.se/finlands-stridsflygupphandling/

Mycket intressant. Typhoon verkar ligga bättre till än vad folk i tråden tror. Hornet är svårbedömd med stora plus men lika stora minus i form av osäkerhetsfaktorer. I slutändan är det alltid lite chansning hur mycket man än analyserar.

För övrigt älskar jag finlandssvenskan. Ordet "vapengarderob" har nog inte använts i sverigesvenskan på denna sidan årtusendet, om ens det.
Citera
2021-05-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Relevansen är, som jag skrev, att den amerikanska ambassaden kallade Buffalo för "berömd" och jag menade att detta är en vårdslös hantering av sanningen. Är F-35 "berömd" på samma sätt?

Diskussionen handlar alltså inte om specifika produkter som numera är obsoleta utan om hur amerikanarna handskas med verkligheten. Men jag tror både F-18 och F-35 är utmärkta produkter i sig.
For å avslutte denne tullediskusjonen. Det var ingen andre enn Finland selv som brakte Brewster på banen, og det gjorde Keränen (FinAF A3) og Lauri Puranen (MOD) i en podcast. Dette ble referert av Frisk, og gjengitt flere andre steder. https://corporalfrisk.com/2020/08/29/the-big-dance-that-wasnt-to-be/

At så noen velger å følge opp dette i etterkant bør vel ikke være overraskende for så mange, men tydeligvis for noen få her inne. Brewster har et meget godt omdømme i Finland, og det med god grunn. De finske flyene hadde heller ikke så mye til felles med andre Brewster rundt omkring, men de gjorde jobben meget godt der og da. Selvsagt fantes det mange fly under ww2 som var langt bedre enn Brewster, men her snakker vi om Finland og ikke hva andre gjorde i fjerne østen.
Citera
2021-05-27, 11:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Mycket intressant. Typhoon verkar ligga bättre till än vad folk i tråden tror. Hornet är svårbedömd med stora plus men lika stora minus i form av osäkerhetsfaktorer. I slutändan är det alltid lite chansning hur mycket man än analyserar.

För övrigt älskar jag finlandssvenskan. Ordet "vapengarderob" har nog inte använts i sverigesvenskan på denna sidan årtusendet, om ens det.

Ordet har aldrig använts i rikssvenskan. Tippar på en felöversättning från det inlånade, till rikssvenska, engelska ordet suite, alltså "svit".

Garderob har alltid med kläder att göra. Handlar det om vapen så torde ordet "arsenal" användas i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in