2021-05-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så enkelt är det ju inte. Skulle vara enkelt om det fanns fullständighet bland materialet, men så är det ju inte. Officiellt är det bara dryga miljonen i Sverige som testat positivt för Covid19. Officiellt är det knappt 15000 personer som avlidit. Då är dödligheten 15000/1 milj = 1,5%, men så vet vi ju alla att den rymmer visst mörkertal, då troligen cirka dubbelt så många varit smittade. Då har vi en dödlighet på 0,75%. Men sen har vi problemet att smittspridningen varit 3-4 gånger så hög bland 20-40 åringar, som bland 60+. Vi vet att dödligheten markant högre bland den senare gruppen. Så hur menar du att man skulle beräkna EXAKT dödlighet?
Tar gärna del av din förträffliga formel, men snälla. Börja inte att yra om överdödlighet, för den har inte ett smack med dödligheten i covid19 att göra. Speciellt inte i ett läge när vi levt med restriktioner i över 1 års tid och riskgrupper har hållit sig undan efter bästa förmåga, vilket gjort att de inte utsatts för smitta i så hög utsträckning som de annars skulle gjort. Samt att andra smittsamma sjukdomar som influensa och vinterkräksjuka tryckts tillbaka kraftigt.

Här håller jag för ovanlighetens skull med dig.
Just med ditt resonemang som grund, så bör dödligheten ligga på 0,5-1%. Exakt kommer vi aldrig veta i Sverige då vaccinationerna kommit så långt. Vi vet ju dödligheten i olika åldersgrupper, men ju lägre man kommer i åldrarna desto större mörkertal avseende smittade..
Troligtvis ligger siffrorna för 70+ ganska rätt, men jag tror dödligheten i de yngre grupperna är väldigt mycket lägre än officiellt.
Citera
2021-05-28, 09:25
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vaccin mot polio är väl beprövat och nyttan med det tydlig. Dvs;.
Riskerna med vaccinet kan bekräftas vara oerhört små, och polio är en väldigt otrevlig sjukdom

Väldigt få fick polio i jämförelse med covid.
Citera
2021-05-28, 09:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Att ta till dig och bearbeta statistik är inte dina starka sida va? Utan restriktioner hade inte skillnaden varit så gigantisk som du tror.

1. 75% av Sveriges äldreboenden hade fått in smittan redan förra våren. Covid är extremt smittsamt och dödligt i den gruppen.
2. Experter räknar med dödlighet runt 0,2%. Det skulle ge oss ca 20 000 döda på ett år max
3. Ca 3 milj räknas smittade av viruset i Sverige enligt mätning av antikroppar. Lite snabb huvudräkning av 6000 dödsfall AV covid multiplicerat med 3.3 ger också runt 20 000 döda på ett år om alla smittades.

Fast du tar ju upp effekterna av att Sveriges restriktioner inte fungerade. Syftet med restriktionerna hade ju varit att minska smittspridningen och det hade bara fungerat om man infört dem INNAN smittan kom in på äldreboendena. Det är som att peka på en sönderbombad stad och säga att det är meningslöst att bygga skyddsrum.
Citera
2021-05-28, 09:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Väldigt få fick polio i jämförelse med covid.
Det stämmer, men det var inte vad jag påtalade i mitt inlägg.

Poliovaccin är idag väl beprövat, och riskerna kan bekräftas vara oerhört små med vaccinet.

Folk har svininfluensan och narkolepsi i färskt minne.

Det sagt, så tycks vaccinationsviljan vara mycket hög i Sverige. Å andra sidan vet jag inte hur den undersökning är utformad som gav svaret 90% vaccinationsvilja angående covid- 19.
Jag själv, tex, hade på en ja/nej- fråga antagligen svarat "ja till vaccin" även fast vi här hemma hade bestämt oss för att avvakta åtminstone 2 år. Detta innan vi fick Covid. Det är väl fortfarande troligt att jag vaccinerar mig någon gång mot Covid, om jag får leva och blir 85....
Citera
2021-05-28, 09:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png

Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.
Poliovaccinationerna var frivilliga ändå från start 1957, Dock fanns en hög tilltro till vacciner (finns kvar i viss mån än idag). Som jag sa tidigare den enda obligatoriska vaccinationen vi haft i Sverige var den mot smittkoppor.
Citera
2021-05-28, 09:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den enda vaccination som varit obligatorisk i Sverige var programmet mot smittkoppor. Den luckrades upp med en massa undantag ända tills lagen avskaffades 1981. Poliovaccin har varit frivilligt ända sedan det började erbjudas 1957.

Ja, jag tänkte väl det.

Hur gjorde dom med folk som vägrade smittkoppsvaccinet då? Kom polisen och bröt sig in i bostaden och höll fast personen medan en sköterska gav sprutan? Ekonomiska sanktioner? Jag har faktiskt svårt att se för mig, att sådant ska ha hänt i Sverige.
Citera
2021-05-28, 09:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tänkte väl det.

Hur gjorde dom med folk som vägrade smittkoppsvaccinet då? Kom polisen och bröt sig in i bostaden och höll fast personen medan en sköterska gav sprutan? Ekonomiska sanktioner? Jag har faktiskt svårt att se för mig, att sådant ska ha hänt i Sverige.
Vi har tvångssteriliserat folk i Sverige. Underskatta inte människans förmåga till ondska och övergrepp!
Citera
2021-05-28, 09:37
Medlem
Citat:
Jag har inte lidit särskilt mycket heller, jag har levt mitt liv som vanligt och haft covid så nu står jag utanför cirkusen rent känslomässigt. Men om du frågar unga friska människor runt världen varför de vaccinerar sig svarar nog många något i stil med ”För att jag vill att allt ska bli som vanligt” eller ”Så pandemi-skiten tar slut nån gång” eller ”Så jag kan resa”. Jag tror inte många egentligen vaccinerar sig på grund av någon beundransvärd solidaritet eller empati med offren utan grupptryck och känslomässig utmattning pga restriktionerna.

Nää så är de faktiskt... man vaccinerar sig för sig för egen intresse inget annat, även fast man påstår annat
Citera
2021-05-28, 09:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png

Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.

Jo det tror jag. Nästan alla svenska barn vaccineras i det vanliga programmet på BVC, nu också. Vi är ett lydigt folk!
Citera
2021-05-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Samma här, förstår inte problematiken? Jag tror dessa "människor" aldrig lidit i hela sina liv. Sweet Jesus, ja herregud vilket lidande.
Kanske är bra att ha restriktioner! Många verkar tagit allt för givet, speciellt 90/00-talister som fått allt serverar på silverfat
Citera
2021-05-28, 09:43
Medlem
Intressant att nedgången i IVA inte fortsätter lika tydligt som tidigare, trots fortsatt ras i smittspridning samt nedgångar i den "vanliga" sjukvården (dock en platå i Stockholm även där ser det ut som). Vet inte om jag skulle kalla det oroande direkt, men det är ju inte positivt.

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-05-28, 09:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag läser följande publicerat från WHOs främsta expert på området. Runt 0,23% dödlighet. Jag har sett ännu lägre siffror i senare rapporter men eftersom du vill använda WHO som referens, varsågod. Återigen ska covid-alarmisterna försöka blåsa upp siffran till 1%. Tror diskussionen slutar här då du inte har koll på något du påstår.

https://www.who.int/bulletin/volumes/99/1/20-265892/en/
0,23% dödlighet kan du utesluta.
Det finns 8 länder där det har redan nu dött mer en 0,23% av hela befolkningen och då har ju inte alla ens varit smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in