2021-06-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svaret är "ja", och jag - som har många vänner och bekanta i andra länder - har råkat på en hel del ifrågasättanden. Det är pinsamt, för man vill ju försvara sitt eget land, även om man hela tiden själv sett att förfarandet på ett visst område är galet. Jag känner så inför invandringen, gängkrigen o.s.v. också.

Beror på vilken ingång i frågan man har antar jag. Av bekanta utomlands hos mig är den mer liberala aproachen kring Covid snarare satt Sverige i mer positiva ordalag. Ett problem kritikerna har, som inte går att komma ifrån, är att Sverige, trots sitt val att inte stänga ner, inte har speciellt höga dödssiffror per capita kontra resten av EU.

Angående invandringen och gängkrigen så är det svårt att känna "skam". Skammen hade möjligen funnits om det var svenska ungdomar som sadlade om och började leka cowboys i våra förorter, men folk utomlands är mer än medvetna om att det är folk från MENA som pysslar med detta. Inte svenskar. Svenskar har fortfarande ett gott rykte utomlands.
Citera
2021-06-01, 22:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej grundregeln är att man ska hålla avstånd.
Kan man inte hålla avstånd så kommer inte munskydd att fungera.

Munskydd är en bluff.

Det beror väl ändå på vilken säkerhetsklass munskyddet har som du väljer att använda. Men visst, att hålla avstånd är både enkelt och effektivt, där så är möjligt.
Citera
2021-06-01, 22:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jo allt är ju inte svart eller vitt, men vi hade fått en bredare immunitet snabbare i en större del av populationen. Hade jag själv genomgått infektion hade jag ju inte ställt mig först i kön för sprutan.
Som det sett ut här under våren och inledningen på sommaren och troligtvis närmsta tiden framför oss är nog det vettigaste att avvakta med de konvalescenta för att snabbare få en större andel av befolkningen skyddad (förutsatt att det kan ordnas praktiskt) . Men det är skillnad mellan att vänta, för att man genomgått infektion och avstå, för att man genomgått infektion.
Citera
2021-06-01, 22:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det beror väl ändå på vilken säkerhetsklass munskyddet har som du väljer att använda. Men visst, att hålla avstånd är både enkelt och effektivt, där så är möjligt.
Sen är ju frågan varför du ska skydda dig om du är normalt frisk. Du är född med ett immunförsvar och det är till för att användas.
Citera
2021-06-01, 22:13
Medlem
Citat:
Svaret är "ja", och jag - som har många vänner och bekanta i andra länder - har råkat på en hel del ifrågasättanden. Det är pinsamt, för man vill ju försvara sitt eget land, även om man hela tiden själv sett att förfarandet på ett visst område är galet. Jag känner så inför invandringen, gängkrigen o.s.v. också.

Så när något upplevs som pinsamt eller ett det utsätts för "en hel del ifrågasättanden" så dras paralleller till nazityskland??
Citera
2021-06-01, 22:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Många och många. De flesta som läggs in har någon riskfaktor. Luktar körbärsplockeri här.

De har en bra dokumentär på kalla fakta om långtidssjuka, tidigare friska människor, så en god hälsa är inte en garanti.

https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta-smittad-postcovid/avsnitt/13342550
Citera
2021-06-01, 22:19
Medlem
Vi hade kunnat avsluta pandemin när vi ville.

https://osf.io/preprints/socarxiv/r93g4/

Results

We found a significant reduction in hospitalizations among patients who received the ivermectin-based medical kit; the range of the effect is 52%-76% depending on model specification
Citera
2021-06-01, 22:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Sen är ju frågan varför du ska skydda dig om du är normalt frisk. Du är född med ett immunförsvar och det är till för att användas.

Jag tillhör visserligen ingen officiell riskgrupp, men jag har nog på känn att jag skulle kunna bli rätt ordentligt sjuk. Så för egen del är jag tacksam för ett ytterligare skydd. Sjukdomen är oberäknelig.

F.ö. är hög tid att få ner smittspridningen, helst genom
permanent flockimmunitett. Då är det hela över.
Citera
2021-06-01, 22:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
”Många”

Det finns ”många” med bra hälsa som hamnat på IVA pga influensa.

Det är dock en väldigt liten andel som hamnar på IVA. Och den absoluta majoriteten de som hamnar där har garanterat något hälsoproblem. Tex att de motionerat för lite. Det finns ett starkt samband mellan inaktivitet och allvarlig covid och död.

This study revealed that MVPA was associated with a 10% lower risk of COVID-19 infection and a 53% lower risk of COVID-19 infection-related mortality, independent of infection and a 53% lower risk of COVID-19 infection-related mortality, independent of
confounding factors.

https://res.mdpi.com/d_attachment/jcm/jcm-10-01539/article_deploy/jcm-10-01539.pdf

För de som var högaktiva var det 25/77% mindre risk. Alla jag pratat med som har insyn i vården säger att det är feta fysiskt inaktiva män som dominerar på IVA. Det stämmer med denna studie Om du anser att det är ”bra hälsa” så är du troligtvis fet och inaktiv själv.

Jag känner ett par överviktiga som fick covid19, trodde de skulle stryka med men icke, de tog det som en tuff influensa. Nej att vara fet och inaktiv är inte god hälsa i mina ögon men inte heller någon garanti för att du hamnar på iva heller.
Citera
2021-06-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min poäng är och var att även utan rekommendationer tror jag effekten blivit densamma. Tag bara exemplet om svag is. Även utan en sådan rekommendation kommer det garanterat vara färre personer på isen när isen är svag, än när den är stark.

Att inte tillåta fler än 8 personer samlas på ett torg känns symboliskt när man tillåter 2 miljoner att samlas i skolan varje dag. Att inte tillåta fler än 1 person vid ett bord känns lite märkligt när man tillåter 100 personer på en ledbuss i rusningstrafiken. Bara för att ta några exempel. Visst har vi många symboliska åtgärder. Ärligt talat tror inte heller jag att de "lättnader" man nu inför kommer öka smittspridningen speciellt mycket. Frågan är i vilken utsträckning de ens bidrog till att sänka smittspridningen? Den kraftfullaste rekommendationen FHM lämnat är väl just den om hemarbete. Det är nog när man tar bort den det blir allvar på riktigt, men den rekommendationen hänger nog kvar en bra bit in på hösten skulle jag tro. Alla ska nog ha blivit erbjuda två doser vaccin först, innan man skrotar den rekommendationen. Tror inte man vågar annat.

Smittspridningen har skett till största del i hemmen, på arbetsplatsen och vid privata träffar:

https://www.regeringen.se/490309/contentassets/61642f2efc0d40038fb411a489fbf0f0/region-uppsala-tillsammans-for-en-ledande-life-science-nation.pdf?TSPD_101_R0=088d4528d9ab2000d1a2c1 c4c032120196dd124727a7f33ce3eac20ae3a8a9899a946a13 a891dbfe0883eeeb881430004eae7f1d892f3e9e4f8a5406a1 29a9237135e4ca52cbb70efa1a138efc7a9e942124f4f15c7a 782a54aa7e781472015d

Studien i Schweiz om smittspridning i skolor visar att smittspridningen knappast drivits på av barn i skolan utan snarare varit en spegelbild av hur det ser ut i samhället i övrigt. Sverige ligger dessutom på plats 73 av 93 länder avseende överdödlighet och ännu lägre ner om man jämför länderna ålderstandardiserat. Tror inte Sverige legat där om inga åtgärder gjorts.
Citera
2021-06-01, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Som det sett ut här under våren och inledningen på sommaren och troligtvis närmsta tiden framför oss är nog det vettigaste att avvakta med de konvalescenta för att snabbare få en större andel av befolkningen skyddad (förutsatt att det kan ordnas praktiskt) . Men det är skillnad mellan att vänta, för att man genomgått infektion och avstå, för att man genomgått infektion.

Jag tycker inte man ska avstå men att man gott kan vänta. Det är en stor skillnad mellan svininfluensan och covid19, då skrämde man folk att ta sprutan som var i princip otestad (utan restriktioner och rekommendationer), nu har vi data som vi kan studera själva. Men var och en gör som de vill såklart. Det blir intressant att se till hösten vad som händer. Vad säger man till behandlande läkare om man hamnar på IVA och inte tagit vaccinet? Dumstrut på?
Citera
2021-06-01, 22:30
Medlem
Citat:
Tack för ditt ärliga svar.

Merwinna, användare på Flashback tror alltså att folk i andra länder i framtiden kommer dra paralleller mellan Sverige och Nazityskland pga Sveriges agerande under Covid-19 pandemin.

Edit. Eftersom användaren Merwinna lägger till en massa annat så väljer jag att lägga in frågan igen:

Du menar på fullt allvar att du tror att människor runt om i världen kommer dra paralleller mellan Anders Tegnell (som du likställer med Sverige) och Nazityskland?

Merwinnas svar är alltså ”Ja”.
Senast redigerad av Milosebic 2021-06-01 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in