Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Galen antivaxxare i USA:
Skapade kaos i vaccintält – greps efter polisjakt
Folk fick kasta sig undan i panik när den 35-åriga kvinnan kaoskörde genom vaccintältet.
”Inget vaccin!” skrek hon under färden – och grät när hon greps.
Händelsen i Tennessee är en i raden av sprutstrider som skakar USA.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/561kpX/skapade-kaos-i-vaccintalt--greps-efter-polisjakt
Jag hoppas vi slipper se detta i Sverige.'
Nu till varför jag tar upp detta. Satt och lyssnade på nyheterna i morse och hörde att USA har kommit upp i en 40-procentig nivå av människor som är fullvaccinerade. Och det är ju bra men nu har man sett en inbromsning vilket är oroande. Kan det vara så att vaccinmotståndet är så stort att man fastnar på den nivån? Det är ju inte alls bra. Det bäddar för problem särskilt som att det säkert inte handlar om utspridda enstaka individer utan stora grupper av människor.
USA står inför den påtaglig risken att COVID19 inte försvinner utan biter sig fast. Med nya mutationer kan det dröja mycket länge innan USA är på fötter igen. Särskilt också som att vaccinmotståndet verkar vara som högst i de delstater som nu forcerar en öppning av samhället och lyfter alla restriktioner.
Jag tror att detta inte bara är en möjlighet utan så här kommer verkligheten att arta sig för det amerikanska civilsamhället.
Jag tror inte det är vaccinmotståndet som är problemet utan vanlig apati/folk bryr sig inte/folk skjuter på det.
Nu pratar jag om den stora massan som är lite yngre som inte är hyperrädd för Covid 19.
Jag är själv lite över 40 men inte över 45 och jobbar heltid. I vår region är det snart dags för vår åldersgrupp men jag känner lite att jag inte har jättebråttom. Jag ska ta sprutan men inte direkt då jag redan haft det och tänker att det är bättre att någon annan som kanske inte haft det tar innan mig. Det är sådant beteende som gör att vaccineringstakten bromsar in rejält.
För att förhindra detta behöver det blir så lättillgängligt som möjligt - en så "enkel" sak som att boka tid med bankid får många att skjuta på det. För att hålla upp takten behöver det blir ännu mer tillgängligt. Drop-in är ett sätt. Uppsökande verksamhet är en annan - kanske tillåta det på arbetsplatser - dropin-vagnar vid affärer osv.
Det är sånt som får människor som vill vaccinera sig men som samtidigt inte är hyperrädda för Covid 19 att vaccinera sig - särskilt nu när vi ser kraftigt sjunkande smittotal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png
Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.
Ett tydligt exempel på hur hög vaccineringsgrad vi kan nå om det är lättillgängligt.
Polio-vaccin erbjuds i samband med BVC-besök som man blir kallad till. När man ändå är där så är det ju enkelt att bara tacka jag till vaccinering av barnen.
Om det INTE hade erbjudits vid BVC-besök utan att man var tvungen att boka Polio-vaccinering av sin barn separat så skulle vaccineringsgraden för Polio sjunka rejält tror jag.