2021-05-28, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png

Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.
Jo det var nog frivilligt men se mitt tidigare inlägg.
Citera
2021-05-28, 08:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png

Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.
Det är valfritt, men erbjuds alla barn via BVC.

Vaccin mot polio är väl beprövat och nyttan med det tydlig. Dvs;.
Riskerna med vaccinet kan bekräftas vara oerhört små, och polio är en väldigt otrevlig sjukdom.

Man behöver inte tvinga i folk vacciner man kan påvisa är bra för dem. Problemet med covidvaccinen är att även om massvaccinering kan vara bra för samhället i stort, så har folk svininfluensan och narkolepsi i färskt minne. De är inte beredda att chansa helt enkelt, och precis som Tegnell förklarade förra året blir de allra flesta inte speciellt sjuka alls av Covid, som mest slår hårt mot specifika grupper.

Visar man nyttan med vaccin för unga, friska människor kommer de vaccinerna sig. Å andra sidan var det väl 90% som ville ha vaccinerna? Om det nu stämmer...
Citera
2021-05-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Galen antivaxxare i USA:

Skapade kaos i vaccintält – greps efter polisjakt

Folk fick kasta sig undan i panik när den 35-åriga kvinnan kaoskörde genom vaccintältet.

”Inget vaccin!” skrek hon under färden – och grät när hon greps.

Händelsen i Tennessee är en i raden av sprutstrider som skakar USA.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/561kpX/skapade-kaos-i-vaccintalt--greps-efter-polisjakt

Jag hoppas vi slipper se detta i Sverige.'

Nu till varför jag tar upp detta. Satt och lyssnade på nyheterna i morse och hörde att USA har kommit upp i en 40-procentig nivå av människor som är fullvaccinerade. Och det är ju bra men nu har man sett en inbromsning vilket är oroande. Kan det vara så att vaccinmotståndet är så stort att man fastnar på den nivån? Det är ju inte alls bra. Det bäddar för problem särskilt som att det säkert inte handlar om utspridda enstaka individer utan stora grupper av människor.

USA står inför den påtaglig risken att COVID19 inte försvinner utan biter sig fast. Med nya mutationer kan det dröja mycket länge innan USA är på fötter igen. Särskilt också som att vaccinmotståndet verkar vara som högst i de delstater som nu forcerar en öppning av samhället och lyfter alla restriktioner.

Jag tror att detta inte bara är en möjlighet utan så här kommer verkligheten att arta sig för det amerikanska civilsamhället.

Jag tror inte det är vaccinmotståndet som är problemet utan vanlig apati/folk bryr sig inte/folk skjuter på det.

Nu pratar jag om den stora massan som är lite yngre som inte är hyperrädd för Covid 19.

Jag är själv lite över 40 men inte över 45 och jobbar heltid. I vår region är det snart dags för vår åldersgrupp men jag känner lite att jag inte har jättebråttom. Jag ska ta sprutan men inte direkt då jag redan haft det och tänker att det är bättre att någon annan som kanske inte haft det tar innan mig. Det är sådant beteende som gör att vaccineringstakten bromsar in rejält.

För att förhindra detta behöver det blir så lättillgängligt som möjligt - en så "enkel" sak som att boka tid med bankid får många att skjuta på det. För att hålla upp takten behöver det blir ännu mer tillgängligt. Drop-in är ett sätt. Uppsökande verksamhet är en annan - kanske tillåta det på arbetsplatser - dropin-vagnar vid affärer osv.

Det är sånt som får människor som vill vaccinera sig men som samtidigt inte är hyperrädda för Covid 19 att vaccinera sig - särskilt nu när vi ser kraftigt sjunkande smittotal.

Citat:

Ett tydligt exempel på hur hög vaccineringsgrad vi kan nå om det är lättillgängligt.

Polio-vaccin erbjuds i samband med BVC-besök som man blir kallad till. När man ändå är där så är det ju enkelt att bara tacka jag till vaccinering av barnen.

Om det INTE hade erbjudits vid BVC-besök utan att man var tvungen att boka Polio-vaccinering av sin barn separat så skulle vaccineringsgraden för Polio sjunka rejält tror jag.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-05-28 kl. 08:54.
Citera
2021-05-28, 08:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, visserligen men jag är också tillräckligt gammal för att mina första minnen är just från hur vi köade för poliovaccin och hur länge det tog. Befolkningen gick ut mangrant för att få sina poliovaccinationer. I princip alla gjorde det.

Där är skillnaden mot idag.

Och inte en enda funderade på om det var frivilligt eller inte. Tanken fanns inte, man bara tog för givet att det var för vårt eget bästa.

Nu finns många vacciner och efter "sömnsjukan" från Pandemrix har det uppstått helt nya strömningar i opinionen. Några helt galna.
Citera
2021-05-28, 08:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Att ta till dig och bearbeta statistik är inte dina starka sida va? Utan restriktioner hade inte skillnaden varit så gigantisk som du tror.

1. 75% av Sveriges äldreboenden hade fått in smittan redan förra våren. Covid är extremt smittsamt och dödligt i den gruppen.
2. Experter räknar med dödlighet runt 0,2%. Det skulle ge oss ca 20 000 döda på ett år max
3. Ca 3 milj räknas smittade av viruset i Sverige enligt mätning av antikroppar. Lite snabb huvudräkning av 6000 dödsfall AV covid multiplicerat med 3.3 ger också runt 20 000 döda på ett år om alla smittades.

Nu tror jag inte ens att 20 000 är realistiskt då dödsfallen främst sker i äldrevården och där har smittan redan härjat. Dessutom är det högst osannolikt att alla skulle smittas. Ja så några 50 000 döda kan du drömma om.

Du är kanske hypokondrisk och sitter inlåst med panikångest över tanken på att besöka Ica och vill desperat att vi alla delar din fixering vid covid-hysterin. Men ingen klarsynt kommer göra det. Därför är restauranger och tunnelbanor fortfarande fulla.

Covid 19 är inte smittsammare i en grupp jämfört med någon annan, men däremot skiljer sig dödligheten. FHM presenterade intressant statistik igår. Bland 70+ var det bara något på 7% som bedömde ha smittats med Covid19. Bland 20-30 åringar var siffran runt 30%. Totalt i befolkningen bedömde man siffran till cirka 20-25%. Utan restriktioner hade ju siffran bland 70+ mer påmint om den bland 20-30 åringar och med tanke på att 95% av de som dött varit just 70+ är det ju inte svårt att räkna ut vad som skulle hänt om smittspridningen bland riskgrupper varit 3-4 gånger högre.

Dödligheten har inte enligt experter beräknats till 0,2%, utan snarare 0,5-1% . Läs vad WHO skriver.

Stämmer att jag försöker undgå smittan, då jag vet att många, även om de inte dör får mycket svåra symtom. Vet flera som tappat orken totalt , varit rejält sjuka och ännu inte är återställda. Jag tycker inte att det låter speciellt kul. Speciellt inte när vaccinet är så nära nu. Men alla gör ju som de vill förstås.
Citera
2021-05-28, 09:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte det är vaccinmotståndet som är problemet utan vanlig apati/folk bryr sig inte/folk skjuter på det.

Nu pratar jag om den stora massan som är lite yngre som inte är hyperrädd för Covid 19.

Jag är själv lite över 40 men inte över 45 och jobbar heltid. I vår region är det snart dags för vår åldersgrupp men jag känner lite att jag inte har jättebråttom. Jag ska ta sprutan men inte direkt då jag redan haft det och tänker att det är bättre att någon annan som kanske inte haft det tar innan mig. Det är sådant beteende som gör att vaccineringstakten bromsar in rejält.

För att förhindra detta behöver det blir så lättillgängligt som möjligt - en så "enkel" sak som att boka tid med bankid får många att skjuta på det. För att hålla upp takten behöver det blir ännu mer tillgängligt. Drop-in är ett sätt. Uppsökande verksamhet är en annan - kanske tillåta det på arbetsplatser - dropin-vagnar vid affärer osv.

Det är sånt som får människor som vill vaccinera sig men som samtidigt inte är hyperrädda för Covid 19 att vaccinera sig - särskilt nu när vi ser kraftigt sjunkande smittotal.

Ett tydligt exempel på hur hög vaccineringsgrad vi kan nå om det är lättillgängligt.

Polio-vaccin erbjuds i samband med BVC-besök som man blir kallad till. När man ändå är där så är det ju enkelt att bara tacka jag till vaccinering av barnen.

Om det INTE hade erbjudits vid BVC-besök utan att man var tvungen att boka Polio-vaccinering av sin barn separat så skulle vaccineringsgraden för Polio sjunka rejält tror jag.

Att vaccinera eller inte är definitivt generationsskiljande. Men också att vet du att du är riskgrupp är man inte så jävla dum att man riskerar livet.

Jag vaccinerade mig inte mot svininfluensan såg inte det som ett hot att bli sjuk i influensan. Men vaccinhysterin var stark hos många familjer och unga. Men det var 12 år sedan.

Nu är det tvärt om de är de äldre som är i riskgruppen och de vet om det och tar vaccinet.
Citera
2021-05-28, 09:06
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Vad har Polio med C19 att göra?
Kan du redogöra varför du drar den parallellen?
Citera
2021-05-28, 09:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid 19 är inte smittsammare i en grupp jämfört med någon annan, men däremot skiljer sig dödligheten. FHM presenterade intressant statistik igår. Bland 70+ var det bara något på 7% som bedömde ha smittats med Covid19. Bland 20-30 åringar var siffran runt 30%. Totalt i befolkningen bedömde man siffran till cirka 20-25%. Utan restriktioner hade ju siffran bland 70+ mer påmint om den bland 20-30 åringar och med tanke på att 95% av de som dött varit just 70+ är det ju inte svårt att räkna ut vad som skulle hänt om smittspridningen bland riskgrupper varit 3-4 gånger högre.

Dödligheten har inte enligt experter beräknats till 0,2%, utan snarare 0,5-1% . Läs vad WHO skriver.

Stämmer att jag försöker undgå smittan, då jag vet att många, även om de inte dör får mycket svåra symtom. Vet flera som tappat orken totalt , varit rejält sjuka och ännu inte är återställda. Jag tycker inte att det låter speciellt kul. Speciellt inte när vaccinet är så nära nu. Men alla gör ju som de vill förstås.

Du för en hopplös kamp med de obegåvade. De förstår inte, hur övertygande dina argument än är.
Citera
2021-05-28, 09:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Varför menar du att folk inte är intelligenta nog att själv komma fram till en slutsats.. varför måste "någon" berätta för dem hur det ligger till?

Exempelvis dödligheten är oerhört enkel att räkna ut ... vill du jag hjälper dig om du har svårt med den relativt enkla matematiken?
Citera
2021-05-28, 09:14
Medlem
Citat:

Jag läser följande publicerat från WHOs främsta expert på området. Runt 0,23% dödlighet. Jag har sett ännu lägre siffror i senare rapporter men eftersom du vill använda WHO som referens, varsågod. Återigen ska covid-alarmisterna försöka blåsa upp siffran till 1%. Tror diskussionen slutar här då du inte har koll på något du påstår.

https://www.who.int/bulletin/volumes/99/1/20-265892/en/
Senast redigerad av hasse3344 2021-05-28 kl. 09:16.
Citera
2021-05-28, 09:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför menar du att folk inte är intelligenta nog att själv komma fram till en slutsats.. varför måste "någon" berätta för dem hur det ligger till?

Exempelvis dödligheten är oerhört enkel att räkna ut ... vill du jag hjälper dig om du har svårt med den relativt enkla matematiken?

Så enkelt är det ju inte. Skulle vara enkelt om det fanns fullständighet bland materialet, men så är det ju inte. Officiellt är det bara dryga miljonen i Sverige som testat positivt för Covid19. Officiellt är det knappt 15000 personer som avlidit. Då är dödligheten 15000/1 milj = 1,5%, men så vet vi ju alla att den rymmer visst mörkertal, då troligen cirka dubbelt så många varit smittade. Då har vi en dödlighet på 0,75%. Men sen har vi problemet att smittspridningen varit 3-4 gånger så hög bland 20-40 åringar, som bland 60+. Vi vet att dödligheten markant högre bland den senare gruppen. Så hur menar du att man skulle beräkna EXAKT dödlighet?
Tar gärna del av din förträffliga formel, men snälla. Börja inte att yra om överdödlighet, för den har inte ett smack med dödligheten i covid19 att göra. Speciellt inte i ett läge när vi levt med restriktioner i över 1 års tid och riskgrupper har hållit sig undan efter bästa förmåga, vilket gjort att de inte utsatts för smitta i så hög utsträckning som de annars skulle gjort. Samt att andra smittsamma sjukdomar som influensa och vinterkräksjuka tryckts tillbaka kraftigt.
Citera
2021-05-28, 09:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vad har Polio med C19 att göra?
Kan du redogöra varför du drar den parallellen?

Vi diskuterar tidigare vaccinationspolicys. Läs smittskyddslagen för att fatta vad som gäller. Om du hellre vill sitta i karantän resten av livet för att du inte vill vaccinera dig är det väl upp till dig att välja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in