2021-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ibland måste man ha dom.
Ser nu på Tv att A.lind säger att om vi vaccinerar oss duktigt så kan vi släppa restriktioner och vi kan gå på teater osv igen.

Jag är emot detta med piskan fram till vaccinsprutan.

Dom här personerna som har vaccinerat sig lär inte kunna gå på teater i alla fall:

1) British model', 39, dies in Cyprus after falling into a coma days after receiving AstraZeneca Covid-19 vaccine:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9612535/British-woman-39-dies-Cyprus-blood-clotting-incident-days-receiving-AstraZeneca-jab.html

A 39-year-old British model has died in a Cypriot hospital after a blood clotting incident after receiving the AstraZeneca Covid-19 vaccine.

2) BBC Radio Newcastle presenter Lisa Shaw died aged 44 after suffering blood clots following Covid AstraZeneca jab. Lisa Shaw developed 'severe' headaches after having the jab and fell seriously ill and died at the Royal Victoria Infirmary, Newcastle, on Friday.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9626483/BBC-radio-presenter-died-suffering-blood-clots-following-jab-family-says.html

3) Mother, 25, is put into intensive care coma after 'very rare' reaction to second Covid Pfizer jab caused terrifying anaphylactic shocks.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9625365/Mother-25-intensive-care-coma-rare-reaction-second-Covid-Pfizer-jab.html

Detta är bara ett litet axplock som har inträffat de senaste dagarna.
Citera
2021-05-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Snart kommer även den svenska mutationen som kommer ta död på hela svenska befolkningen!

Vi har väl i princip fått in varenda variant i Sverige, ändå går antalet smittade samt dödstalen ner. Märkligt.

För att Kent-varianten B 1.1.7 smiskar alla andra varianter. Och Pfizer/Moderna ger bra skydd mot den.
Jag kommer att ta vaccinet om det är mRna jag får. Och det är väldigt sannolikt. Den indiska varianten är väldigt farlig. Den måste jag vaccinera mig mot om jag vill överleva. Och det vill jag.
Citera
2021-05-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ja måste säga att jag har inte alls påverkats av restriktionerna.. fattar inte hur folk kan lida så fruktansvärt

Ok jag har inte rest ,men har tröttnat skönt att pausa några år

Jag har inte lidit särskilt mycket heller, jag har levt mitt liv som vanligt och haft covid så nu står jag utanför cirkusen rent känslomässigt. Men om du frågar unga friska människor runt världen varför de vaccinerar sig svarar nog många något i stil med ”För att jag vill att allt ska bli som vanligt” eller ”Så pandemi-skiten tar slut nån gång” eller ”Så jag kan resa”. Jag tror inte många egentligen vaccinerar sig på grund av någon beundransvärd solidaritet eller empati med offren utan grupptryck och känslomässig utmattning pga restriktionerna.
Citera
2021-05-27, 22:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Sant, jag håller med om att det är svårt att räkna fram en rättvis bild av hur farligt covid är. Men att påstå att det är 10 ggr farligare än influensa sätt till antal bekräftat döda AV respektive sjukdom är en överdrift oavsett hur man räknar. Framför allt om man tar hänsyn till hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Jag kan köpa att covid är dubbelt så farligt. Men eftersom vi inte infört en enda restriktion för att rädda influensaoffer varför helt plötsligt börja stänga ner hela samhällen med de konsekvenser det för med sig nu. Samma resonemang med vaccinering. Varför helt plötsligt vaccinera varenda person utanför riskgrupperna. Känns inte proportionerligt.
Det håller jag med dig om.
Citera
2021-05-27, 22:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det verkar ju vara Skånes siffror som saknas helt.
Att någon hackat och tagit bort fall verkar ju inte troligt.

Gissar att man kan lägga på 250-400 fall från Skåne för att få ett ungefärligt läge
Tja. Bland annat Gotland, Bleking, Halland, Norrbotten saknas förutom Skåne i dagens rapporterade nya fall.

Dagens rejält sjunkande siffror lär gå spikrakt upp i morgon när den där databasen fungerar igen.
Citera
2021-05-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Dom här personerna som har vaccinerat sig lär inte kunna gå på teater i alla fall:

1) British model', 39, dies in Cyprus after falling into a coma days after receiving AstraZeneca Covid-19 vaccine:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9612535/British-woman-39-dies-Cyprus-blood-clotting-incident-days-receiving-AstraZeneca-jab.html

A 39-year-old British model has died in a Cypriot hospital after a blood clotting incident after receiving the AstraZeneca Covid-19 vaccine.

2) BBC Radio Newcastle presenter Lisa Shaw died aged 44 after suffering blood clots following Covid AstraZeneca jab. Lisa Shaw developed 'severe' headaches after having the jab and fell seriously ill and died at the Royal Victoria Infirmary, Newcastle, on Friday.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9626483/BBC-radio-presenter-died-suffering-blood-clots-following-jab-family-says.html

3) Mother, 25, is put into intensive care coma after 'very rare' reaction to second Covid Pfizer jab caused terrifying anaphylactic shocks.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9625365/Mother-25-intensive-care-coma-rare-reaction-second-Covid-Pfizer-jab.html

Detta är bara ett litet axplock som har inträffat de senaste dagarna.

Vaccinerar vi verkligen unga kvinnor med AZ fortfarande?
Citera
2021-05-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tja. Bland annat Gotland, Bleking, Halland, Norrbotten saknas förutom Skåne i dagens rapporterade nya fall.

Dagens rejält sjunkande siffror lär gå spikrakt upp i morgon när den där databasen fungerar igen.

Jag har redan skrivit om vilka regioner som inte har kompletta siffror. Notera dock ”inte kompletta”. Alla regioner har rapporterade fall, frågan är bara hur stor del som saknas.
Knappast 3000-4000 som krävs för din ”spikraka” uppgång

NEJ!
Dom kommer inte gå ”spikrakt” uppåt.
Citera
2021-05-27, 22:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var det förrut när det var en betydligt mildare epidemi av polio än covid idag.

Det har jag aldrig hört. När var "förut"? Detta måste du belägga med en trovärdig källhänvisning.
Citera
2021-05-27, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ja måste säga att jag har inte alls påverkats av restriktionerna.. fattar inte hur folk kan lida så fruktansvärt

Ok jag har inte rest ,men har tröttnat skönt att pausa några år

Samma här, förstår inte problematiken? Jag tror dessa "människor" aldrig lidit i hela sina liv. Sweet Jesus, ja herregud vilket lidande.
Citera
2021-05-27, 23:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet i olika åldersgrupper.

Från Our World in Data kan man extrahera överdödlighet i form av P-score från åldersgrupperna 15-64, 65-74, 75-85 samt +85 år från 38 länder.

P-score = antalet avlidna i åldersgruppen under perioden 1/1 2020-maj 2021 minus medeltalet avlidna för perioden 2015-2019, dividerat med medeltalet för perioder 2015-2019 x 100. Beräkningen görs för varje vecka och här visas den kumulativa överdödligheten.

Åldersgrupperad överdödlighet eller ännu hellre åldersstandardiserad överdödlighet är nödvändig om man vill kompensera för skillnader i ålderspyramider för olika länder.

För gruppen 15-64 år kan man utgå från att överdödligheten bör vara relativt normal i de flesta länder, utom i de länder där man har en sämre hälsa generellt sett i avsedd grupp. I jämförelsen hamnar Chile, USA och de Brittiska öarna i topp för överdödligheten vilket sannolikt kan härledas till sämre hälsa i gruppen. Sverige har en underdödlighet i gruppen på runt 5%.

I den färska pensionärsgruppen 65-74 år toppar istället Polen, Slovakien och Bulgarien i listan. Sverige hamnar på en överdödlighet på -1,6% och ligger i botten med Norge och Danmark. Det tyder på dels en bra hälsa i gruppen och att denna grupp i troligtvis i mindre utsträckning befinner sig på äldreboenden där smitta har spridit sig.

I nästa åldersgrupp 75-84 ser man ytterligare en annan fördelning där Sverige hamnar på den övre halvan på 15 % överdödlighet, 1,7x så hög som Danmark och 5x högre än Norge.

I den sista gruppen, åldrar över 85 år så sjunker överdödligheten i Sverige till 3,8%, 2,7x högre än Danmark. Norge har underdödlighet i gruppen på -5,5% vilket skiljer sig från åldersgruppen 75-84 där de har en överdödlighet på 3%.

Sammantaget så är det ffa åldersgruppen 75-84 som sticker ut i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tack för siffrorna, så ovanligt hög underdödlighet i Sverige i åldersgrupp 15-64 och även underdödlighet i åldersgrupp 65-74 under pandemin. Man kan om man vill säga att Sverige har sparat liv upp till de som är 74 år eller yngre. De äldreäldre har dock drabbats hårdare av olika skäl, men det visste vi sen tidigare
Så märkligt att olika platser visar så olika siffror.

Enligt Fohm så hade vi en överdödlighet för män i från 50 år och äldre under2020 och en överdödlighet för kvinnor fån 60 eller 70 beroende på om man jämför med prognosen för 2020 eller jämfört med tidigare år. Liksom det också var överdödlighet i vissa yngre åldrar också.

Sida 13 https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf
Citera
2021-05-27, 23:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag aldrig hört. När var "förut"? Detta måste du belägga med en trovärdig källhänvisning.
Den enda vaccination som varit obligatorisk i Sverige var programmet mot smittkoppor. Den luckrades upp med en massa undantag ända tills lagen avskaffades 1981. Poliovaccin har varit frivilligt ända sedan det började erbjudas 1957.
Citera
2021-05-27, 23:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vaccinerar vi verkligen unga kvinnor med AZ fortfarande?

Det handlade om Storbritannien, de gör tydligen det. Samma sak om t.ex Tyskland. Det står ju dock i artikeln att personer under 40 i UK får välja ett annan vaccin om de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in