Citat:
Håller helt med om det och tycker man ser det på flera ställen när man läser FUP och lyssnar på rättegången. Kanske tydligast tycker jag det är i journalanteckningar från 2020-04-21 (sida 1102 i FUP):
"Patient är artig, trevlig och tillmötesgående vid samtal. Under dagtid tittar patienten en hel del på tv. Sover bra, äter med god aptit. Ber upprepat om vid behovsläkemedel gällande upplevd ångest, objektiv inga tecken på förhöjd ångest. Ter sig stundtals gråtmild.
Personal har uppmärksammat att patienten vid flera tillfällen har visat en annan sida där hon med bestämdhet i rösten tydligt kan redogöra för olika situationer och händelser som både ägt rum eller som ska äga rum, t ex vid möte med advokat gällande juridiska spörsmål. Personal har även upplevt att patienten kan bli sur och lätt vresig i kontakten när patienten ej fått önskemål beviljade."
"Patient är artig, trevlig och tillmötesgående vid samtal. Under dagtid tittar patienten en hel del på tv. Sover bra, äter med god aptit. Ber upprepat om vid behovsläkemedel gällande upplevd ångest, objektiv inga tecken på förhöjd ångest. Ter sig stundtals gråtmild.
Personal har uppmärksammat att patienten vid flera tillfällen har visat en annan sida där hon med bestämdhet i rösten tydligt kan redogöra för olika situationer och händelser som både ägt rum eller som ska äga rum, t ex vid möte med advokat gällande juridiska spörsmål. Personal har även upplevt att patienten kan bli sur och lätt vresig i kontakten när patienten ej fått önskemål beviljade."
Har läst FUP:en flera gånger, men dessa journalanteckningar måste jag ha hoppat över. Intressant.
Ja manipulativ och otroligt egocentrisk får jag intrycket av. Att ha ett sådant starkt hat mot familjehemsmamman som ju tagit hand om deras dotter i tre år. Som om det vore en tävling liksom. Nej hon var ju en psykotisk häxa i Rebeckas ögon. Man kan ju bara tänka sig vad de har sagt om Melinda till Esmeralda när hon har gråtit efter mamma… det måste ha stuckit otroligt i ögonen på Rebecka att höra henne kalla henne för mamma.