Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Frågan är bara om det gick rätt till från början när kontraktet tilldelades? Vad är det som säger att den som står först i kön är den som har mest behov av att bo i lägenheten ifråga?
Man måste ha något system för att fördela bostäder, och nu har man valt kösystem. Ett behovssystem skulle iofs vara sympatiskt, men skulle också ge märkliga gränsdragningsproblem. Soc. har förmodligen bostäder att fördela till särskilt behövande.
Marknadshyra skulle i alla fall inte lösa det problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är konstigt att marknaden ordnar fram exakt så många produkter som marknaden efterfrågar, utom just en viss sorts bostäder då... Hur kommer det sig?
Markanden löser inte alla problem, marknaden ägnar sig bara åt sånt man tjänar pengar på. Billiga bostäder till fattiga gör man inga pengar på. Ingen skulle drömma om att låta marknadskrafterna sköta sjukvård och skola i Sverige, av uppenbara skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du fattar inte hur det funkar. Om man är rik så hyr man oftast inte sitt boende. Varför betala mer för mindre? Ok vissa rika kanske hyr för att det är bekvämt, men de allra flesta med pengar i sverige äger nästan alltid sitt boende.
Annars är ju ett vanligt argument för marknadshyra att de rika bor alldeles för billigt i stora hyreslägenheter i attraktiva lägen i stan.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det vore inte bara en inskränkning i människors frihet att myndigheter spionerar på oss. Det är också en stor kostnad förstås... Lutar DDR det här. Nej du. Låt folk få hyra så många bostäder de vill. Man kan bara bo åt gången så det blir nog självreglerade det där.
Om det reglerar sig själv så försvinner risken för att vissa samlar på sig flera hyresrätter än de behöver.
Självklart måste myndigheterna hålla koll på folk. Man ska nog var mer än lovligt godtrogen om man tror att man kan lita på folk. Visst vore det fint om inte Skatteverket behövde, ingen får restskatt. Eller Trafikverket, inga fartkameror. Inga poliser på gator och torg, ingen tull, inga myndigheter som spionerar på folk. Men dit har vi nog inte kommit än.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du fattar inte hur det fungerar. Det kan bli både höjda och SÄNKTA hyror med marknadshyror. Du fokuserar bara på höjda hyror men glömmer bort att den största delen av hyresmarknaden inte är sthlms innerstad.
Så länge efterfrågan på hyresrätter är större än tillgången så blir det dyrare att bo, det är grundläggande för marknadsekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Den som tycker att det är mest värt får bo där. Det är inte nödvändigtvis den som är rikast.
Naturligtvis. Orsaken till att vissa bor trångt i förorternas ghetton och andra bor i lyxvillor beror bara på att man värderar boendet olika. Tänkte inte på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Varför skulle jag göra det? Jag har redan ett rekordbilligt boende. Enda gången jag kommer att hyra är när jag går i pension och då är jag etta i kön och blir miljonär på kuppen. Det tycker du är rättvist va?
Hur blir man miljonär på att bo i hyresrätt? Det har inte jag lyckats med i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du fattar inte att det inte går att göra en bostadskarrär längre på hyresmarknaden. Det är alldeles för låga köer för att det ska vara möjligt.
Bostadskarriär innebär att man går från litet och enkelt till stort och dyrt.
"Annikas bostadskarriär: Från etta till hus på 10 år"
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/nytt-hem/annikas-bostadskarriar-fran-etta-till-hus-pa-10-ar/