2021-05-26, 10:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är faktiskt inte längre sedan än år 2000 när jag gick till banker med checkar från USA på USD 100 som USA-kunder postat till mig,14 dagars postgång, så att jag kunde stå i kö i banken och få ut som SEK mot en större avgift. Jag tycker nog paypal är bättre.

På samma sätt gick man till posten och ställde sig i kö för att få en postanvisning på 20.000 kr mot en större avgift när man skulle köpa en bil. Och säljaren gick tillbaka till samma post och fick pengar på sitt konto. Och var han osäker på om postanvisningen var äkta så var man tvungen att följa med honom... Jag tycker nog en internetbank är bättre.

Jag fick en sådan check ännu senare då amerikanerna älskar checkar och är så tekniskt efter att det är skrämmande. Tyvärr är inte paypal valbart i alla lägen, annars föredrar givetvis även jag det - eller ännu hellre revolut

Som du ser är jag inte teknikfientlig, använder alla möjliga olika digitala alternativ men allt baseras på att vi har kontanter som minsta gemensamma nämnare.
Citera
2021-05-26, 10:30
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det finns redan. jag får brev från Swedbank att om jag inte kan redogöra för de transaktioner som finns på mitt konto så kan de stänga av det Jag har haft samma kontonummer sedan 1985, så det är helt sjukt.

Men anledningen är ju inte att banken vill sina kunder illa. Anledningen är politisk. Det är våra politiker och media som gått hårt åt Swedbank för deras penningtvätt i baltstaterna. Jag är inte rädd för några företag alls. Jag är rädd för politiker och media.

För att undvika detta problem måste man även sluta ha pengar på banken. Jag ser en enstöring i en betongbunker fylld med konservburkar framför mig...
Vem fan är du att bestämma vilka av sina kunder som Swedbank ska kontrollera? Du hade liksom alla andra statarsvenskar ingenting att dölja och applåderade att alla alternativ till banksystemet (kontanterna) ska försvinna, eftersom det nu är 2021 och inte 1921, bara kriminella använder kontanter ändå, osv. Nu vill banken att du ska redogöra för alla dina transaktioner och det råder avtalsfrihet i Sverige. Fram med transaktionshistoriken och alla underlag så får banken avgöra om de vill behålla dig som kund eller inte. Vad är problemet med detta exakt?
Citera
2021-05-26, 10:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är extremt ologiskt att du vill fimpa hela den svenska valutan med tanke på dina inlägg här. Och därmed göra dig beroende av någon centralbank i annat land, deras datasystem, deras politiska beslut. Du som oroar dig för totalförsvaret borde jobba stenhårt för att ha kvar SEK.

Jag har själv ångrat min röst för Euro och är mycket nöjd med SEK. Euro kan bara fungera för ekonomiskt jämlika länder.

Tvärt om är det fullständigt logiskt. Jag är europe, vi är medlemmar i EU sedan 1995, varför skall vi behålla egen valuta och INTE dra nytta av samordningen euro medför, dessutom gillar resten av europa kontanter mycket mer. Det är svenska folket som är extrema och tanklösa.

Antingen anammar vi EU och euro eller så anser jag att vi skall göra en swexit asap, typiskt svenskt att vara med lite till hälften. Vi tar kostnader men drar inte nytta av fördelarna.
Citera
2021-05-26, 10:37
Medlem
Deckard-Cains avatar
Foliehattar och konspirationsteoretiker kommer alltid vara sorliga. Förändringen är oundviklig. Flytta till ett u land om ni önskar byteshandel nere på den lokala marknaden.
Citera
2021-05-26, 10:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tvärt om är det fullständigt logiskt. Jag är europe, vi är medlemmar i EU sedan 1995, varför skall vi behålla egen valuta och INTE dra nytta av samordningen euro medför, dessutom gillar resten av europa kontanter mycket mer. Det är svenska folket som är extrema och tanklösa.

Antingen anammar vi EU och euro eller så anser jag att vi skall göra en swexit asap, typiskt svenskt att vara med lite till hälften. Vi tar kostnader men drar inte nytta av fördelarna.
Om du gillar EU så behöver du inte längre oroa dig för krig från EU-land. Då finns bara Norge och Ryssland kvar i närområdet. Så du anser att Sverige ska vara fullbebyggt med bergrum och insistera på sedlar för att Norge eller Ryssland kan invadera. Då vet jag.
Citera
2021-05-26, 10:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vem fan är du att bestämma vilka av sina kunder som Swedbank ska kontrollera? Du hade liksom alla andra statarsvenskar ingenting att dölja och applåderade att alla alternativ till banksystemet (kontanterna) ska försvinna, eftersom det nu är 2021 och inte 1921, bara kriminella använder kontanter ändå, osv. Nu vill banken att du ska redogöra för alla dina transaktioner och det råder avtalsfrihet i Sverige. Fram med transaktionshistoriken och alla underlag så får banken avgöra om de vill behålla dig som kund eller inte. Vad är problemet med detta exakt?
Det finns inga problem. Annat än att de behandlar sina kunder sedan 1985 som tjuvar istället för det gamla konceptet när de lärde känna sina kunder via bankkontoren och en bankkontakt.

Faktiskt en av de få negativa saker som finns när sedlar försvann. Att bankkontoren försvann och därmed din bankkontakt.

Med en e-valuta så behövs knappt de gamla bankerna längre. Vi behöver låna pengar men det kan man göra av staten. Vi behöver spara pengar, men det gör man i aktier.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 10:46.
Citera
2021-05-26, 10:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Om du gillar EU så behöver du inte längre oroa dig för krig från EU-land. Då finns bara Norge och Ryssland kvar i närområdet. Så du anser att Sverige ska vara fullbebyggt med bergrum och insistera på sedlar för att Norge eller Ryssland kan invadera. Då vet jag.

Faktum är att jag tror att det blir euro som blir defakto valuta i sverige i händelse av krig. SEK är lite för liten för att funka, allra helst när 90% av folket inte ens lyder MSB och har lite kontanter hemma

Det finns massor av anledningar att behålla kontanter, katastrof är bara en av dem. Jag har hittills inte sett en enda kontanthatare komma med ett vettigt argument till varför det skulle vara vettigt. När man påpekar skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar så brukar det bli väldigt tyst tyvärr.

Det är bra att folk är engagerade, det är mindre bra att de bara utgår ifrån sin egen vardag och vad de tycker är bekvämt. Beslut skall fattas lite mer genomtänkt än så.
Citera
2021-05-26, 10:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Foliehattar och konspirationsteoretiker kommer alltid vara sorliga. Förändringen är oundviklig. Flytta till ett u land om ni önskar byteshandel nere på den lokala marknaden.
Så sant. Folk som vill leva kvar bland häst o droska o gå på Liseberg med massa sedlar o enkronor är så long past.
Citera
2021-05-26, 10:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Faktum är att jag tror att det blir euro som blir defakto valuta i sverige i händelse av krig. SEK är lite för liten för att funka, allra helst när 90% av folket inte ens lyder MSB och har lite kontanter hemma

Det finns massor av anledningar att behålla kontanter, katastrof är bara en av dem. Jag har hittills inte sett en enda kontanthatare komma med ett vettigt argument till varför det skulle vara vettigt. När man påpekar skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar så brukar det bli väldigt tyst tyvärr.

Det är bra att folk är engagerade, det är mindre bra att de bara utgår ifrån sin egen vardag och vad de tycker är bekvämt. Beslut skall fattas lite mer genomtänkt än så.
Nämn en katastrof i Sverige eller något annat land de senaste 100 åren där sedlar varit en problemlösare.
Citera
2021-05-26, 10:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Så sant. Folk som vill leva kvar bland häst o droska o gå på Liseberg med massa sedlar o enkronor är så long past.
Alla vägar du kör i din bil registreras av en gps. Polisen får t.ex avläsa den. Man är enbart säker från statens överblick på en häst. Utan mobil i fickan naturligtvis.

"Tänk om staten tog reda på alla ställen du körde till.". Fritt skräckscenario taget från alla som är rädda att deras ICA-köp registreras. Löses genom att ha en Volvo från 1987.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 11:00.
Citera
2021-05-26, 10:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nämn en katastrof i Sverige eller något annat land de senaste 100 åren där sedlar varit en problemlösare.

Då vi inte varit kontantlösa någonsin ännu sedan sedlar och mynt infördes blir det lite svårt att peka ut.

Vore det inte bättre att peka ut en katastrof i ett land där man löste det digital trots att elnät, betalterminaler etc låg nere? Det hade varit betydligt mycket mer produktivt om man argumenterar för att ta bort kontanter...

Att argumentera för att något inte hänt är tillbaks på brandförsäkringsanalogin.
Citera
2021-05-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Synd om turisterna som har växlat till Svenska kronor bara och pensionärer som gillar cash.

Om man reser till Sverige och bara kör en snabb googling om tips inför sin resa så får man information om att väldigt många butiker, restauranger och caféer m.m. numera inte tar emot kontanter.

Om man har växlat så kan man ju alltid växla tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in