2021-05-26, 10:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nja, det är ju 10 miljader per år, löpande för evigt.

"Bergrum" är ett ord från 1970-talet. Inget enda bergrum, ingen enda borg eller försvarsbyggnad som byggts efter 1809 i Sverige har någonsin använts. Bra använda pengar eller inte, jag tycker nog man kan diskutera det.

Jag hånade lite lätt din historielöshet tidigare, nu är vi inne på samma spår igen. Ett försvar har man inte för att använda utan precis tvärt om - slippa krig.

Klagar du på att du betalat brandförsäkring på villan i 30 år utan att det brunnit en enda gång heller?

Här är en kort 2 minuters video från riksbankschefen angående e-kronan där han förklarar hur de tänker:

https://www.youtube.com/watch?v=M9WgtLlZaXE&ab_channel=Sverigesriksbank
Citera
2021-05-26, 10:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag är inte alls påläst där. Men jag kan tänka och det verkar underligt att ha två bankkonton, ett för SEK och ett för ESEK? Ska man välja om man får sin lön i SEK eller ESEK? Osv...

SEK och sedlar tappar totalt syftet om ESEK kommer.

Bingo, du har nu själv omedvetet pekat ut skillnaden mellan affärsbankspengar och centralbankspengar. Och detta är också varför affärsbankerna är kraftiga motståndare till e-krona.

Sätter du in e-kronor på en vanlig bank så blir de affärsbankspengar, bankens IOU till dig. Tar du ut pengar från ditt lönekonto och överför dem till din e-krona app/kort så blir dessa centralbankspengar. Det kommer alltså fortsatt bara finnas kronor, den stora skillnaden blir att vi privatpersoner kommer kunna hålla centralbankspengar digitalt. Idag kan bara affärsbankerna sätta in och ta ut hos riksbanken.
Citera
2021-05-26, 10:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag hånade lite lätt din historielöshet tidigare, nu är vi inne på samma spår igen. Ett försvar har man inte för att använda utan precis tvärt om - slippa krig.
Ge ett exempel på att ett lands försvar stoppat ett tänkbart krig de senaste 100 åren. Det enda jag kommer på är kärnvapen-hotet som möjligen hindrade Sovjet from att bomba USA. Och det är inte ett egentligt försvar, det är hot om våld och död.

Jag tror du är en rädd person och du letar helt enkelt säkerhet i alla lägen. Men det räcker faktiskt med livrem, man behöver inte hängslen också.
Citera
2021-05-26, 10:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Bingo, du har nu själv omedvetet pekat ut skillnaden mellan affärsbankspengar och centralbankspengar. Och detta är också varför affärsbankerna är kraftiga motståndare till e-krona.

Sätter du in e-kronor på en vanlig bank så blir de affärsbankspengar, bankens IOU till dig. Tar du ut pengar från ditt lönekonto och överför dem till din e-krona app/kort så blir dessa centralbankspengar. Det kommer alltså fortsatt bara finnas kronor, den stora skillnaden blir att vi privatpersoner kommer kunna hålla centralbankspengar digitalt. Idag kan bara affärsbankerna sätta in och ta ut hos riksbanken.
100% av alla mina affärer sker uppenbarligen redan digitalt, så den sidan är inget som stör mig. Det är i själva verket ologiskt att det går runt kufar med smutsiga sedlar i fickorna. Det tycker iallafall mina barn. Det är ju bara papperslappar egentligen.
Citera
2021-05-26, 10:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Fuhrer
Liseberg skall hursomhelst per default undvikas.
Endast kaoz-blattar, svartingar, mussar, drägg, pack, asgamar, svinpälsar, gap- och skrikfjortisar, tonårsluder, småfittor med trasiga kläder - et cetera..et cetera - letar sig dit. Avoid at ALL costs!!
Du har aldrig varit på Liseberg på dagtid. Och du har definitivt inga barn.
Citera
2021-05-26, 10:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ge ett exempel på att ett lands försvar stoppat ett tänkbart krig de senaste 100 åren. Det enda jag kommer på är kärnvapen-hotet som möjligen hindrade Sovjet from att bomba USA. Och det är inte ett egentligt försvar, det är hot om våld och död.

Jag tror du är en rädd person och du letar helt enkelt säkerhet i alla lägen. Men det räcker faktiskt med livrem, man behöver inte hängslen också.

Omvänt tror jag att du argumenterar utan att först ha tagit reda på fakta. Jag är inte rädd för annat än mänsklig dumhet och tackar högre makter för att tunga instanser som riksdag, riksbank, msb verkar ha mer vett i skallen än folket.
Citera
2021-05-26, 10:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Omvänt tror jag att du argumenterar utan att först ha tagit reda på fakta. Jag är inte rädd för annat än mänsklig dumhet och tackar högre makter för att tunga instanser som riksdag, riksbank, msb verkar ha mer vett i skallen än folket.
Det händer ibland att riksdagen är smartare än sitt folk. T.ex röstade svenskarna för vänstertrafik men vi fick som tur är högertrafik.

Men även motsatsen är hur vanligt som helst. Politikerna ville ha Euro och det ville inte folket. Folket hade uppenbarligen rätt. osv.
Citera
2021-05-26, 10:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
100% av alla mina affärer sker uppenbarligen redan digitalt, så den sidan är inget som stör mig. Det är i själva verket ologiskt att det går runt kufar med smutsiga sedlar i fickorna. Det tycker iallafall mina barn. Det är ju bara papperslappar egentligen.

Alltså, även jag tycker det är lite skumt att ha större transaktioner analogt idag, jag tänker dock steget längre så tillvida att jag på den grunden inte vill förbjuda folket att ha tillgång till kontanter. Det om något är riktigt ogenomtänkt.
Citera
2021-05-26, 10:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Alltså, även jag tycker det är lite skumt att ha större transaktioner analogt idag, jag tänker dock steget längre så tillvida att jag på den grunden inte vill förbjuda folket att ha tillgång till kontanter. Det om något är riktigt ogenomtänkt.
Det är faktiskt inte längre sedan än år 2000 när jag gick till banker med checkar från USA på USD 100 som USA-kunder postat till mig,14 dagars postgång, så att jag kunde stå i kö i banken och få ut som SEK mot en större avgift. Jag tycker nog paypal är bättre.

På samma sätt gick man till posten och ställde sig i kö för att få en postanvisning på 20.000 kr mot en större avgift när man skulle köpa en bil. Och säljaren gick tillbaka till samma post och fick pengar på sitt konto. Och var han osäker på om postanvisningen var äkta så var man tvungen att följa med honom... Jag tycker nog en internetbank är bättre.
Citera
2021-05-26, 10:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det händer ibland att riksdagen är smartare än sitt folk. T.ex röstade svenskarna för vänstertrafik men vi fick som tur är högertrafik.

Men även motsatsen är hur vanligt som helst. Politikerna ville ha Euro och det ville inte folket. Folket hade uppenbarligen rätt. osv.

Så är det, euro röstade jag iof för och anser att folket hade ordentligt fel. Skall vi vara med i EU så skall vi även ha euro. Vi skall förövrigt införa euro då sverige inte har något undantag likt danmark. Enda anledningen att vi ännu inte har euro är att vi ser till att inte leva upp till kraven, teknikaliet således.
Citera
2021-05-26, 10:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så är det, euro röstade jag iof för och anser att folket hade ordentligt fel. Skall vi vara med i EU så skall vi även ha euro. Vi skall förövrigt införa euro då sverige inte har något undantag likt danmark. Enda anledningen att vi ännu inte har euro är att vi ser till att inte leva upp till kraven, teknikaliet således.
Det är extremt ologiskt att du vill fimpa hela den svenska valutan med tanke på dina inlägg här. Och därmed göra dig beroende av någon centralbank i annat land, deras datasystem, deras politiska beslut. Du som oroar dig för totalförsvaret borde jobba stenhårt för att ha kvar SEK.

Jag har själv ångrat min röst för Euro och är mycket nöjd med SEK. Euro kan bara fungera för ekonomiskt jämlika länder.
Citera
2021-05-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men svenskarna älskar detta. De ser det inte ens som en oundviklig baksida med ett system som samtidigt har många fördelar, utan är helt enkelt entustiastiska inför att vara totalt transparenta och svarsskyldiga inför både myndigheter och storföretag. De har ingenting att dölja (och är ivriga att visa upp att de inte har någonting att dölja), och alla som inte är införstådda med detta är kriminella eller åtminstone knepiga och excentriska typer som svenskar också älskar att försvåra för, förnedra och ytterligare marginalisera.

Detta har uttryckts om och om igen i den här tråden, liksom i alla andra trådar som behandlar det här ämnet, och alla som är uppvuxna i Sverige har hört samma argument för att ta bort kontanterna massor med gånger IRL. Svenskarna blir också allt säkrare på hur mycket de vill ha detta ju längre tiden går. Så vad är egentligen problemet?

Problemet är just det, att gemene dumsvensk verkar tro det är något bra att bli övervakad. Att de som sitter på den här informationen kan missbruka den och använda den till något dåligt verkar inte ha slagit så många. Om bankerna tycker att deras kunder inte ska få handla vissa saker, vare sig det är porr, jordgubbssylt eller att prenumerera på tidningar, så har ju bankerna i praktiken blivit en lagstiftande instans.

Att stockholmssyndromet heter just stockholmssyndromet säger ju något om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in