2021-05-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Betänk att med ett kontantfritt samhälle så kan banker och regering, utan ditt samtycke frysa dina pengar, UTAN förklaring, eller med någon påhittad historia. Kom ihåg vad som hände i Grekland för bara fem år sedan. Då tillät man ej medborgarna att ta ut hur mycket de ville som de hade på sina bankkonton - är detta koscher, enligt dig?

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/WkBlG/naa-faar-grekerne-endelig-tilgang-paa-pengene-sine-igjen

Ja det finns redan idag folk som står helt utanför banksystemet. De får helt enkelt inte öppna ett bankkonto och/eller teckna sig för ett kort att betala med. En betalningsanmärkning räcker.

Allt är upp till bankernas regler och godtycke...
Citera
2021-05-25, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Aha jag känner inte dig men jag vet redan nu att du är korkad.
Jag ska hjälpa dig förstå hur det funkar. Du kan blippa 400:- och sockervadd och karuseller kostar inte 400:-/gång på Lisseberg.

Det varierar mellan kort och banker ditt spån och det är inte per gång utan inom en viss tidsram så nog kommer det behövs anges mkt koder på Liseberg !

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jösses hur naiva dagens unga är.

Du kanske inte kan stötta den nyhetsplattform du önskar. Du kan bli hindrat att betala för spel som inte har lika många kvinnliga figurer som manliga att välja på. Du kanske inte kommer kunna stötta vilka politiska partier du vill. Bokhandlare kan hindras ta emot betalning om de vägrar plocka bort vissa böcker. Det kan ju gå så långt att företag som inte aktivt ställer sig bakom vissa åsikter kan gå miste om hela kundbasen.

Det ät orimligt att ge så mycket makt i händerna på en väldigt liten amerikansk elit. Är det något vi vet så är det att om man ger någon så mycket makt, så kommer de bruka den.

Jag tror du har missförstått vad rösta med plånboken innebär.
Citera
2021-05-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men svenskarna älskar detta. De ser det inte ens som en oundviklig baksida med ett system som samtidigt har många fördelar, utan är helt enkelt entustiastiska inför att vara totalt transparenta och svarsskyldiga inför både myndigheter och storföretag. De har ingenting att dölja (och är ivriga att visa upp att de inte har någonting att dölja), och alla som inte är införstådda med detta är kriminella eller åtminstone knepiga och excentriska typer som svenskar också älskar att försvåra för, förnedra och ytterligare marginalisera.

Detta har uttryckts om och om igen i den här tråden, liksom i alla andra trådar som behandlar det här ämnet, och alla som är uppvuxna i Sverige har hört samma argument för att ta bort kontanterna massor med gånger IRL. Svenskarna blir också allt säkrare på hur mycket de vill ha detta ju längre tiden går. Så vad är egentligen problemet?
"Sifoundersökning visar att svenskarna vill ha kvar kontanterna.😄
Det är Bankomat som låtit undersöka svenskarnas inställning till kontanter. För hela landet är siffran 73 %.

Östgötarna är ännu mer positivt inställda till kontanter, där är siffran 76 %. Resultaten bekräftar att kontanterna måste finnas kvar som betalningsalternativ.

Om allt blir digitalt ställer vi stora grupper utanför och vi hamnar helt i händerna på aktörer som då kan sätta vilka avgifter och priser de vill på betaltjänsterna. Detta måste även handeln inse. Tar de bort möjligheten för människor att betala med kontanter så skjuter de sig själva i foten.☝️ Svensk Handel

Dela gärna inlägget och tagga någon som du tycker ska bli bättre på att använda kontanter! 😉"

Källa: Kontantupproret på Facebook.
Citera
2021-05-25, 22:16
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
När tror du staten slutar införa nya inskränkningar i kontrollen av personers privatliv?

Enligt mig så finns inte den gränsen och med tillräckligt många inskränkningar kan ingen göra motstånd.

Om buset bara rörde sig på stan kanske det hade räckt att ta in dem på förhör, visitera dem och bett de urinera i en plastmugg. Om de däremot kan kommunicera och därigenom förbereda och begå brott på nätet tror jag att polisen måste ha lov att verka även i den miljön.

Jag hoppas att vi medborgare fortsatt kan ha möjlighet att rösta emot förslag som bara går ut på att inskränka hederliga människors frihet. Och inte minst att det fortsatt kommer att finnas visselblåsare som verkar för att avslöja den typen av verksamheter.
Citera
2021-05-25, 22:18
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi hade kunnat vara utan både integritetsinskränkningar och kriminalitet. Kriminaliteten är ett importerat problem, som vi hade kunnat vara utan. Men makthavarna ville annorlunda.

Dom borde aldrig ha fått komma till Sverige till att börja med, än mindre tilldelas medborgarskap. Journalister och politiker har försökt intala svenskarna på att vi tjänar på att importera omvärldens överbefolkning. Journalisterna har försökt utmåla svenskarna som såpass underlägsna, att vi behöver importera andra folkslag för att få landet att fungera. Utlänningarna har beskrivits med alla möjliga överlägsna egenskaper. Deras närvaro skulle förbättra Sverige på alla möjliga sätt. Allt var bara lögn. Nu har Sverige blivit så farligt att vi inte kan hantera pengar utan risk.

Absolut, men nu sitter vi här och jag är nyfiken på det som kan stävja den kriminalitet vi har. Jag är inte öppen för tanken på mer övervakning för att jag tycker att det är roligt, det är enkom för att komma åt akuta problem.
Citera
2021-05-25, 22:24
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Med dagens straff, behövs flera domar det har du rätt, och det får man ju med mer övervakning.
Bara menar att egentligen behöver troligtvis inte det priset betalas(mer övervakning).

För egentligen finns det ingen anledning att fånga in samma pedofil vart 3:e år ungefär, med en ny grupp av offer varje gång. Det är bara så Sverige väljer att göra det... Lås in, kasta nyckeln.
Så sparar vi både integritet, polisresurser, och brottsoffer.
Men av nån anledning så är det viktigt I Sverige att de släpps ut, om och om och om och om igen. Tro tusan att polisen inte mäktar med.

Samma med narkotikalangare, dessa kan ju springa omkring ut fortfarande med ett 50-tal domar på sig....
Hade de brotten innan mord, bestraffats ordentligt, så hade Enchron eller vad det hette, inte behövts. Då hade de varit bortlåsta redan, för de 50 tal andra brott de redan harvat igenom rättsväsendet med.

Din poäng om internet håller jag helt med dig om. Svårt att nysta upp brott utan viss övervakning. Men lite känns det som något politikerna vill göra, istället för att ta tag i de riktiga problemen. (för stor invandring, och för låga straff)

Jag håller återigen med dig på de flesta punkter.

Jag är dock rädd att det är på nätet polisen kommer att fånga många förstagångsförbrytare i framtiden, och då behöver de ha möjligheterna som krävs att göra det.

Jag tror tyvärr inte att vi kommer att ha ett återvandringsprogram på plats inom de närmsta åren, jag tror att det mest verksamma kommer att vara att bekämpa elden på så många sätt som möjligt. Om ett av de sätten innebär inskränkningar i integriteten kanske det kan vara värt det om man ser till de totala konsekvenserna för båda sidor.
Citera
2021-05-25, 22:25
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Det har kommit till min kännedom att Liseberg har valt att ta bort (all!?) kontanthantering i parken framöver. Kolla bilden nedan så bekräftar Liseberg själva påståendet. Man hänvisar till att kontanterna ökar smittspridningen samt minskar distanseringen.

Syns inte på bilden nedan men Liseberg bekräftar i samma facebooktråd att det gäller hela parken.
Man nämner även att man kommer att kunna spela på "Lycko-hjulen" med kortbetalning!
Bildbevis från Lisebergs Facebook

Vad tycker du? Är detta bra eller dåligt?

Om någon vill maila frågor så nås Liseberg på:
Telefon växel: 031-400 100
E-post: kontakt@liseberg.se
https://www.liseberg.se/om-liseberg/kontaktuppgifter/

Gött, då kan inte babbarna gå med pappas svarta bunt från pizzerian / drogförsäljningen.
Citera
2021-05-25, 22:26
Medlem
I Danmark är det annorlunda.
Kopierat från kontantupproret på facebook.

"🇩🇰Danskarna tar kontanter på allvar! 🇩🇰

Den danska Konsumentombudsmannen har i veckan gått ut och meddelat att samtliga butiker i landet är skyldiga att ta emot kontanter. Butikerna får inte skylla på coronakrisen eller liknande.

Danmarks lag säger att butiker ska ta emot kontanter mellan 06-22 om de accepterar kort- eller mobilbetalning. Det är en förebild för oss som värnar kontanterna i Sverige! "

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2020/kontantreglen-gaelder-ogsaa-under-coronakrisen/
Citera
2021-05-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Det varierar mellan kort och banker ditt spån och det är inte per gång utan inom en viss tidsram så nog kommer det behövs anges mkt koder på Liseberg !

Jag tror du har missförstått vad rösta med plånboken innebär.

Wow du är verkligen korkat på riktigt: "Om ditt kort har stöd för kontaktlösa betalningar, finns det ingen nedre eller övre gräns för hur många gånger du kan blippa ditt kort för att betala"
Citera
2021-05-25, 22:28
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag håller återigen med dig på de flesta punkter.

Jag är dock rädd att det är på nätet polisen kommer att fånga många förstagångsförbrytare i framtiden, och då behöver de ha möjligheterna som krävs att göra det.

Jag tror tyvärr inte att vi kommer att ha ett återvandringsprogram på plats inom de närmsta åren, jag tror att det mest verksamma kommer att vara att bekämpa elden på så många sätt som möjligt. Om ett av de sätten innebär inskränkningar i integriteten kanske det kan vara värt det om man ser till de totala konsekvenserna för båda sidor.

Du kan ha rätt. Men lita inte så mycket på att det inte i slutändan blir du som en laglydig Svensk som drabbas hårdast istället. Du vet vad denna stat prioriterar.

Hade de verkligen velat göra något åt de kriminella, så hade de gjort det du och jag föreslår. Nu gör de inget av det, och inför ökande massövervakning istället. Jag litar inte på dem, gör du?
Citera
2021-05-25, 22:29
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omkrets
Är dessutom snarare bankväsende och storfinans som älskar tanken på ett kontantfritt samhälle inte fifflande kommunpolitiker i Pajala.

Ja, så är det. Men jag tror att vi behöver prioritera nu. Bankerna har oss redan i ett litet äckligt grepp, hur ska vi ta oss ur det? Jag tror faktiskt inte att just kontantfrågan gör till eller från, jag tror att den situationen är strukturell och genomsyrar allt.

Däremot tror jag att en sådan liten sak som kontantfrihet kan göra viss skillnad tills buset hittat kringvägar, och dessa tror jag kan vara värdefulla i nuet.

Det innebär inte att jag är likgiltig inför andra problem, men detta är mitt sätt att väga för- och nackdelar.
Citera
2021-05-25, 22:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
I Danmark är det annorlunda.
Kopierat från kontantupproret på facebook.

"🇩🇰Danskarna tar kontanter på allvar! 🇩🇰

Den danska Konsumentombudsmannen har i veckan gått ut och meddelat att samtliga butiker i landet är skyldiga att ta emot kontanter. Butikerna får inte skylla på coronakrisen eller liknande.

Danmarks lag säger att butiker ska ta emot kontanter mellan 06-22 om de accepterar kort- eller mobilbetalning. Det är en förebild för oss som värnar kontanterna i Sverige! "

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2020/kontantreglen-gaelder-ogsaa-under-coronakrisen/
Det är ju fantastiskt bra hoppas det blir här åxå men sån tur blir det nog inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in