2021-05-26, 09:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Som sagt, finns INGA barn här i 5-9 år som har VISA. Få mellan 10-12.
Vad skulle jag göra med dem sa du?

Högst troligt kommer mina barn klara sig bättre än dina, för du vänder på frågan helt.
Är det barnen som ska vilja lära sig pengars värde? Det är DITT ansvar som förälder att lära dem det.

Har de ett VISA-kort med pappas pengar på så är allt så enkelt....
Så du låter 5-åringen gå själv på Liseberg. Spännande. Vi som har barn vet att föräldrarna går runt med dem överallt på ställen som Liseberg som är proppat med folk.

Jag köper egen lägenhet till mina 18-åringar i deras namn när de börjar plugga. De får den och får klara av hela sitt ekonomiska liv själva. Min 24-åring är redan miljonär på sin lägenhet och kan sköta en månadsbudget utan problem. Det kallar jag att lära sig ekonomi.

Du har aldrig ens varit på Liseberg. Vi var där med familjen sista dagen de hade öppet, i september 2019 innan corona.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 09:28.
Citera
2021-05-26, 09:30
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Inläggen blir underligare och underligare. Om någon hackar IKEAs kassasystem så kan ingen betala eller ta ut varor. Det har ingenting med sedlar att göra. Alla funktioner i samhället är totalt beroende av stora datorsystem.

Att gå runt och vara rädd för hackers verkar jobbigt. Du kan inte ens starta din iphone eller Tesla om den hackas.

Ja och då kan du fortfarande handla mat, och betala din bensin på macken. Sen kan du köra till MIO istället om du vill det.
Men om ditt bankkort från Swedbank slutar fungera, så är du körd. Senast tog det 3-4 dagar för dem att börja fungera igen.

Fine du kan strunta i att besöka frisörer, handla mat, bensin mm i 3-4 dagar. Och hoppas att det funkar efter det.
Kontanter är rentav endel av totalförsvaret. Så enkelt för en fientlig nation att orsaka totalkaos i samhället, bara slå ut den känsliga tekniken för betalningar...

Själv föredrar jag ett system, som är robust. Och som klarar även tekniska svårigheter. Det löser kontanter.
Citera
2021-05-26, 09:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Inläggen blir underligare och underligare. Om någon hackar IKEAs kassasystem så kan ingen betala eller ta ut varor. Det har ingenting med sedlar att göra. Alla funktioner i samhället är totalt beroende av stora datorsystem.

Att gå runt och vara rädd för hackers verkar jobbigt. Du kan inte ens starta din iphone eller Tesla om den hackas.

Det är iof precis just beroenden man skall finna och bygga redundans som fungerar när, inte om, skiten träffar fläkten:

" Utgångspunkter för granskningen
Riksrevisionen har granskat krisberedskapen mot tekniska hot och risker i
det centrala betalningssystemet. Vi har utgått från sådana allvarliga el-, teleoch IT-störningar som kan leda till att betalningar inte kan ske och att stora
delar av den ekonomiska aktiviteten stannar av.
I granskningen bedömer Riksrevisionen om regeringens och myndigheternas samlade insatser för att förebygga och hantera allvarliga tekniska
störningar i betalningssystemet är tillräckliga.
Sannolikheten för att allvarliga tekniska störningar ska inträffa bedöms
inte av Riksrevisionen. Hittills har Sverige varit förskonat från en allvarlig
störning i det centrala betalningssystemet med svåra konsekvenser för samhället. Betalningssystemet drabbas dock ofta av olika tekniska incidenter."

Källa: https://www.msb.se/siteassets/dokument/amnesomraden/krisberedskap-och-civilt-forsvar/samverkansomraden/ovriga-rapporter-soes/riksrevisionen-betalningssystemet-2007.pdf

Det vore trevligt om kontantmotståndarna började tänka steget längre, det var PRECIS tanklöshet som försatte landet i skiten förra året då det inte fanns några som helst lager av skyddsutrustning i händelse av en så enkel sak som en liten pandemi...
Citera
2021-05-26, 09:32
Medlem
Q6s avatar
Nu blir de av med en del kunder som spenderar sina svarta pengar på nöjen vilket kan bidra till att barnfamiljer upplever miljön som tryggare.
Citera
2021-05-26, 09:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Ja och då kan du fortfarande handla mat, och betala din bensin på macken. Sen kan du köra till MIO istället om du vill det.
Men om ditt bankkort från Swedbank slutar fungera, så är du körd. Senast tog det 3-4 dagar för dem att börja fungera igen.

Fine du kan strunta i att besöka frisörer, handla mat, bensin mm i 3-4 dagar. Och hoppas att det funkar efter det.
Kontanter är rentav endel av totalförsvaret. Så enkelt för en fientlig nation att orsaka totalkaos i samhället, bara slå ut den känsliga tekniken för betalningar...

Själv föredrar jag ett system, som är robust. Och som klarar även tekniska svårigheter. Det löser kontanter.
Länka till info att Swedbank VISA var obrukbart i tre dagar.

Fientlig nation, totalförsvar. Ord med samma ålderdomliga touch som arkadhall och flipperspel.

Kontanter är helt borta från Sverige om 5 år och kommer naturligtvis aldrig tillbaka efter det. Det är sanningen, som Liseberg bara anpassar sig efter.

Det finns numera stora områden i Lund där man enbart kan betala parkering med en app. Jag ser lede fi komma.
Citera
2021-05-26, 09:35
Medlem
Vad händer när psykopaterna som har makten bestämmer sig för att frysa ditt konto pga att du inte gör vad dom säger?

Kommer inte hända om 10år. Men kanske 20-30
Citera
2021-05-26, 09:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan

De är faktiskt nästan så att man önskar en liten solstorm eller liknande, plötsligt blir råden från MSB och riksdagens, riksbankens oro hård verklighet.
Citera
2021-05-26, 09:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Länka till info att Swedbank VISA var obrukbart i tre dagar.

Fientlig nation, totalförsvar. Ord med samma ålderdomliga touch som arkadhall och flipperspel.

Kontanter är helt borta från Sverige om 5 år och kommer naturligtvis aldrig tillbaka efter det. Det är sanningen, som Liseberg bara anpassar sig efter.

Det finns numera stora områden i Lund där man enbart kan betala parkering med en app. Jag ser lede fi komma.

Snart kommer du väl föreslå att vi skall ta bort försvaret också, det var uppe på förslag under 30-talet också

Riksdagen klubbade lagstiftning till skydd för kontantera så sent som 2019 och riksbanken har inga som helst planer på att ta bort kontanter.
Citera
2021-05-26, 09:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det vore trevligt om kontantmotståndarna började tänka steget längre, det var PRECIS tanklöshet som försatte landet i skiten förra året då det inte fanns några som helst lager av skyddsutrustning i händelse av en så enkel sak som en liten pandemi...
Pandemi-exemplet var snarare orsakat av snåla och okunniga politiker, som trodde att pandemier hörde till 1920-talet. Å andra sidan kan jag inte se att ett fantastiskt lager munskydd hade skonat särskilt många människor. Det visade sig att problemet var mycket djupare, okunskap om hygien i åldringsvården.

På samma sätt blir det med sedlar. Man fokuserar på att de ska lösa problem, men i själva verket finns betydligt farligare problem att lösa t.ex valutakriser, en Euro som saknar förtroende osv.
Citera
2021-05-26, 09:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Pandemi-exemplet var snarare orsakat av snåla och okunniga politiker, som trodde att pandemier hörde till 1920-talet. Å andra sidan kan jag inte se att ett fantastiskt lager munskydd hade skonat särskilt många människor. Det visade sig att problemet var mycket djupare, okunskap om hygien i åldringsvården.

På samma sätt blir det med sedlar. Man fokuserar på att de ska lösa problem, men i själva verket finns betydligt farligare problem att lösa t.ex valutakriser, en Euro som saknar förtroende osv.

Vitsen med att bygga beredskap är att ha alternativ när saker händer, för händer gör det alltid förr eller senare.

Att argumentera emot byggande och vårdande av redundans är samhällsfarligt om det tillåts omsätta till praktik. Det är därför kontanterna behöver vårdas och folket utbildas så att de fattar grundläggande saker.

Kontanter och demokrati har faktiskt en länk.
Citera
2021-05-26, 09:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Vad händer när psykopaterna som har makten bestämmer sig för att frysa ditt konto pga att du inte gör vad dom säger?

Kommer inte hända om 10år. Men kanske 20-30
Det finns redan. jag får brev från Swedbank att om jag inte kan redogöra för de transaktioner som finns på mitt konto så kan de stänga av det Jag har haft samma kontonummer sedan 1985, så det är helt sjukt.

Men anledningen är ju inte att banken vill sina kunder illa. Anledningen är politisk. Det är våra politiker och media som gått hårt åt Swedbank för deras penningtvätt i baltstaterna. Jag är inte rädd för några företag alls. Jag är rädd för politiker och media.

För att undvika detta problem måste man även sluta ha pengar på banken. Jag ser en enstöring i en betongbunker fylld med konservburkar framför mig...
Citera
2021-05-26, 09:45
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vitsen med att bygga beredskap är att ha alternativ när saker händer, för händer gör det alltid förr eller senare.

Att argumentera emot byggande och vårdande av redundans är samhällsfarligt om det tillåts omsätta till praktik. Det är därför kontanterna behöver vårdas och folket utbildas så att de fattar grundläggande saker.

Kontanter och demokrati har faktiskt en länk.
Jag kan inte se den länken. Eftersom vi garanterat är 99% kontantlösa inom 5 år så anser du att vi blir mindre demokratiska?

Mer sårbara blir vi utan sedlar. Men det är enligt mig inte längre värt den enorma extrakostnaden, på samma sätt som det inte är värt att ha små små bankböcker där bankpersonalen för hand skriver in så små belopp som 3 kronor och sätter en stämpel. Så hanterade man bankpengar innan datorerna, så sent som 1960-talet skulle jag tro. Bankerna hade 10.000-tals anställda för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in