2021-05-25, 20:56
Medlem
Panzeradlers avatar
Inte för att jag brukar vara på Liseberg men vad skönt att slippa alla som bara måste betala med kontanter.
Citera
2021-05-25, 20:58
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
Precis. Kontanter har alltid varit nummer 1 under vår livstid och långt före det. Det har funkat bra. Varför ska de ta bort det nu helt plötsligt pga massa påhittat skit.

Minskar svartjobben och gör det svårare för kriminella att spendera rånbyten. Kort o swish funkar bra. Hallå det är 2021, inte 1921.
Citera
2021-05-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag vill inte se gbg förvandlas till en Orwellsk dystopi, men jag tror inte att den hederliga majoriteten behöver leva i den för att man drar åt skruvstädet för de många kriminella i staden. Jag tror att läget är såpass dystert att vi inte har råd att bara vara idealister, jag tror tyvärr att vi behöver gå in i en gråzon som ingen kommer att skriva romantiserande one-liners om.

Idealister?

Det är ju för fan det som lett oss till situationen idag!! Politiker som leker idealister! Folket har aldrig tillfrågats om invandring!

Och nu vill du ge politikerna ännu mer kontroll och makt att ta dåliga beslut!? Bara politikerna får full kontroll över allt så blir det paradiset?

Har du tänkt igenom vad du säger?!
Citera
2021-05-25, 20:59
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFlintstones
Att Liseberg tar bort kontakterna har naturligtvis ingenting med någon smittspridning att göra, att knappa in en kod efter 1000 andra pers innebär ju absolut inte mindre kontaktyta, dessutom är spridningen via kontaktytor extremt överskattad. Detta är ett steg i riktningen mot ett digitalt övervakningsslaveri.
Men svenskarna älskar detta. De ser det inte ens som en oundviklig baksida med ett system som samtidigt har många fördelar, utan är helt enkelt entustiastiska inför att vara totalt transparenta och svarsskyldiga inför både myndigheter och storföretag. De har ingenting att dölja (och är ivriga att visa upp att de inte har någonting att dölja), och alla som inte är införstådda med detta är kriminella eller åtminstone knepiga och excentriska typer som svenskar också älskar att försvåra för, förnedra och ytterligare marginalisera.

Detta har uttryckts om och om igen i den här tråden, liksom i alla andra trådar som behandlar det här ämnet, och alla som är uppvuxna i Sverige har hört samma argument för att ta bort kontanterna massor med gånger IRL. Svenskarna blir också allt säkrare på hur mycket de vill ha detta ju längre tiden går. Så vad är egentligen problemet?
Citera
2021-05-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Plus att man när kontanter inte finns längre har ungefär samma kontroll över folk som de har i Kina. Men det går givetvis inte in i dumsvenskens trånga skalle.
Andra länder är inte i närheten av Sverige gällande att avveckla kontanter. Sverige spås bli först med detta i världen.
Senast redigerad av Virgo1 2021-05-25 kl. 21:54.
Citera
2021-05-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Inget att dölja? Varför skulle jag bry mig

Vad bra! Kan jag få ditt namn, personnr och telefonnr skrivet i denna tråd? Du har ju inget att dölja?
Citera
2021-05-25, 21:05
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFlintstones
Men vänta nu, vore det inte bättre att vi faktiskt lagförde de kriminella och låste in de på heltid istället för att dalta med de kriminella och inskränka alla skötsammas frihet som nu?

Laglydiga ska under inga som helst omständigheter anpassa sig till kriminella slödder. Kriminella slödder ska slava åt de laglydiga.

I en bättre värld hade vi kunnat välja det ena eller det andra.

Jag tror att vi står på samma sida när det kommer till förhoppningar om de kriminellas framtid. Men när jag hör Axel Josefsson (kommunstyrelsens ordförande i gbg) berätta om hur Avenykrogarnas övergång till kontantfrihet lett till minskad kriminell verksamhet längs stråket föder det vissa tankefrön i mig.

Det har varit smärtat att ta hit och leva bland kriminella och jag befarar att det kommer att smärta att få bort dem, om det någonsin händer.

Jag tror inte att det är realistiskt att vi från och med nu kan bura in allt bus, jag tror att vi har en katt-råtta-lek som innebär att råttan hittar nya hål om katten blir för effektiv och att bekämpandet av detta skadedjur får ske pö om pö.

Om jag hade en byggt tidernas råttfälla hade jag inte behållit den för mig själv, men det har jag inte, jag hoppas snarare på vad som helst som kan störa utsugarna.
Citera
2021-05-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArnrikHenstad
Minskar svartjobben och gör det svårare för kriminella att spendera rånbyten. Kort o swish funkar bra. Hallå det är 2021, inte 1921.
Det finns säkert positiva saker men dem negativa är fler.

Gå med i gruppen kontantupproret på Facebook för att lära dig mer. Bakom kontantupproret står säkerhetsbranschens ordförande Björn Eriksson som tidigare var Sveriges rikspolischef.
Citera
2021-05-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
I en bättre värld hade vi kunnat välja det ena eller det andra.

Jag tror att vi står på samma sida när det kommer till förhoppningar om de kriminellas framtid. Men när jag hör Axel Josefsson (kommunstyrelsens ordförande i gbg) berätta om hur Avenykrogarnas övergång till kontantfrihet lett till minskad kriminell verksamhet längs stråket föder det vissa tankefrön i mig.

Det har varit smärtat att ta hit och leva bland kriminella och jag befarar att det kommer att smärta att få bort dem, om det någonsin händer.

Jag tror inte att det är realistiskt att vi från och med nu kan bura in allt bus, jag tror att vi har en katt-råtta-lek som innebär att råttan hittar nya hål om katten blir för effektiv och att bekämpandet av detta skadedjur får ske pö om pö.

Om jag hade en byggt tidernas råttfälla hade jag inte behållit den för mig själv, men det har jag inte, jag hoppas snarare på vad som helst som kan störa utsugarna.

Har du funderat på vad varje steg av inskränkning av medborgares frihet kommer leda till i slutändan?
Eller du kanske tror att ett kontantfritt samhälle kommer vara den sista inskränkningen?
Citera
2021-05-25, 21:13
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Har du tänkt igenom detta noga?

En fara för folket/mänskligheten är att ge den styrande eliten för mycket makt....
Den dagen politikerna har full kontroll kan de också besluta vad som helst.

Diktaturen Kina är på god väg mot det du förespråkar. De ämnar införa en digital valuta som är 100% spårbar.

Men i din lilla fantasivärld slutar allt med världsfred och total jämlikhet för alla?
Anser förvisso att bara för att vissa saker återfinns i icke önskvärda stater/länder, innebär det ej på automatik att det är fel. I övrigt vet jag inte vad jag ska göra med din "Sverige kan bli som Kina" jämförelse.

Kontanter urholkar skattesystemet, grogrund för penningtvätt och föder babberibokriminalitet. Sveriges medborgare har för längesen försakat rättigheten till anonyma transaktioner. Anser jag.
Citera
2021-05-25, 21:13
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
Det finns säkert positiva saker men dem negativa är fler.

Gå med i gruppen kontantupproret på Facebook för att lära dig mer. Bakom kontantupproret står säkerhetsbranschens ordförande Björn Eriksson som tidigare var Sveriges rikspolischef.

Nope, kommer jag inte att göra. Anser att digitala pengar och utbyte är bättre än kontanter på många sätt.
Citera
2021-05-25, 21:14
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Idealister?

Det är ju för fan det som lett oss till situationen idag!! Politiker som leker idealister! Folket har aldrig tillfrågats om invandring!

Och nu vill du ge politikerna ännu mer kontroll och makt att ta dåliga beslut!? Bara politikerna får full kontroll över allt så blir det paradiset?

Har du tänkt igenom vad du säger?!

Jag har personligen inte röstat för att få hit fler invandrare.

Jag tror verkligen inte att samhället kommer bli något paradis, oavsett om det styrs av politiker eller andra. Jag tror heller inte på en allsmäktig ledare.

Det hindrar mig däremot inte ifrån att ha åsikten att åtgärder som begränsar kriminella (ofta invandrare förresten) bör genomföras eller åtminstone bör finnas med i diskussionen.

Vad tror du själv kommer att lösa problemen i samhället? Någon form av revolution som innebär att folket tar över makten? Det verkar ju inte som att du hyser särskilt stor tilltro till den byråkratiska processen. (Och vem gör det? Men vad är bättre?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in