2021-05-26, 08:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Och yngre då? Det ger väldigt mycket för en 8-åring att handla själv, ta emot växel.
Spara pengarna och välja om den vill ha läsk, glass eller nånting annat.

Ett kort? Hur lär de sig pengars värde med "ett kort".
De kan betala en glass, en läsk, chips och varför inte en Spiderman-tidning med!

Får de en 50-lapp så är det det max.
Kassa säger ifrån när det blev för mycket.

Om det blir 78kr med ett kort.
Jaha, ojda tänker de och så klickar de in koden.
Jag har 5 barn. jag ser på ditt inlägg att du har 0 barn. Mina barn himlar med ögonen när mormor ger 500 kr i julklapp. Sedan tar jag sedeln och swishar barnen. Mormor är 82 och jag kan se hennes problem på Liseberg. Men i grunden är det hennes egen ovilja mot att skaffa smartphone, den bits inte. Så problemet är hennes eget fel.

Verkar häcka en del 82-åringar i den här tråden.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 08:57.
Citera
2021-05-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"arkadhallarna". Jisses, den här tråden börjar likna en relikutgrävning från anno 1976. Berätta om din närmaste "arkadhall". Så berättar jag hur man betalar spelautomaterna som finns överallt.
Flipper skrev jag, och dessa finns definitivt inte överallt. Min närmaste arkadhall där jag av och till spelat flipper är tre våningar och finns på Liseberg. Dryg djävul du verkar vara.

Citat:
Jag har 5 barn.
Stackars barn.
Citera
2021-05-26, 08:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Flipper skrev jag, och dessa finns definitivt inte överallt. Min närmaste arkadhall där jag av och till spelat flipper är tre våningar och finns på Liseberg. Dryg djävul du verkar vara.

Stackars barn.
Mina barn älskar mig. Du verkar bitter.

Symptomatiskt att en sedelkramare använder ord som flipperspel och arkadhall. Säger en del om sedelkramarna.

Nu ska jag gå och spela lite Pong.
Citera
2021-05-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Den som vill ha ett kontantfritt samhälle är idioter som inte vet sitt eget bästa, men så brukar det se ut hos dumsvensken, i gemen! Hur kan man med bästa vilja överlåta ALL kontroll till banker och regering att göra och bestämma vad man vill över pöbelns penningar? Förstår inte detta alls! Är ni idioter, hela högen?
Tänkte skriva något liknande, men kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2021-05-26, 09:01
Medlem
Citat:
Med då har du ju redan backup? Du har 2 bilar. På samma sätt kan du ha både swish och VISA. För att klara av de där 10 minutrarna i månaden.

Jag är kontantlös sedan 5 år. VISA har inte krånglat en enda gång på 1825 dagar. Jag hade en kund en gång som skulle betala swish men swish vara nere. Då fick ha gå med varan och swishade 10 minuter senare, jag tog hans personnummer.

Men problemet är inte alltid swish, eller visa utan banken.
Det har jag hört i kassan ett antal gånger
"inget med xxx fungerar just nu"

Så - ska jag dessa på olika banker?

Dock, jag kör kontantlöst med, och har inga problem med det.
Men vill inte ha kontantlöst i alla affärer.

För Liseberg tex, varför inte ha temporära betalkort med *blip* som man via en app laddar med kontanter. En engångssumma att köpa dessa vid entren.
Enkelt smidigt att ladda varje kort med 100kr till varje unge och sedan får de göra vad de vill med dessa pengar (som alltså betalas via blip) under en dag på Liseberg.

Även som vuxen, laddar ett kort med en tusenlapp. Så har man det att röra sig på för öl, mat och ... och öl. Inga koder, inga kvitton att skriva. Bara *blip* hela tiden.
Citera
2021-05-26, 09:01
Medlem
Låter som på vissa att det kommer bli Lisebergs fel att deras barn inte SER pengars värde osv. Vill man lära sina barn pengars värde osv så är nog Liseberg fel "skola" att gå i för det. Finns åtskilliga andra platser att besöka för att visa och lära sina barn det. Sen finns det personer som bara hanterar kontanter från ljusskygga miljöer så det är bra att dessa pengar inte går att använda där kan jag tycka.
Citera
2021-05-26, 09:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
För Liseberg tex, varför inte ha temporära betalkort med *blip* som man via en app laddar med kontanter. En engångssumma att köpa dessa vid entren.
Enkelt smidigt att ladda varje kort med 100kr till varje unge och sedan får de göra vad de vill med dessa pengar (som alltså betalas via blip) under en dag på Liseberg.

Även som vuxen, laddar ett kort med en tusenlapp. Så har man det att röra sig på för öl, mat och ... och öl. Inga koder, inga kvitton att skriva. Bara *blip* hela tiden.
Jättebra ide! Kallas för VISA.

Då får du dessutom hemma en liten lista på exakt allt som du och barnen köpt, med belopp och tid. Något som sedelkramare verkar hata, att få veta vad de gjort.

P.S. hittade en 500-lapp på Liseberg en gång. Smart system, sedlar.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 09:06.
Citera
2021-05-26, 09:08
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
För att upprepa mitt föregående inlägg. Det är ett väldigt känsligt samhälle med datorer och internet. Vi blir helt beroende av att allt det tekniska ska fungera. Så håll dig till papper och penna när du kommunicerar med mig(??).

(P.S. sannolikheten att swish är nere är extremt mycket lägre än att kassan har slut på växel).

Du är medveten om att bankkorten slutar fungera med jämna mellanrum?
Om mina meddelanden till dig inte går fram, så kan jag ändå fortfarande köpa mat, bensin, eller betala för mig på restaurangen.

Du har en övertro på tekniken. Swish funkar bara, om din bank funkar. En hacker-attack, så ligger den nere. En mobil utan batteri/sönder, så funkar det inte längre.

Eller, så kan du kanske helt enkelt slängas ut av din bank av politiska skäl.
Så som Swedbank har gjort mot många av sina kunder. Exempelvis Mira Aksoy drabbades av detta.

En summa nödkontanter, är något varje intelligent person håller sig med.
Ifall allt inte alltid fungerar.

Poängen är att ha mer än ett alternativ, något som kan fungera som reserv för det andra. Säkerhetstänk, något många Svenskar verkar vara oförmögna till. Fredsskadade som de är.
Senast redigerad av Sockerpappan 2021-05-26 kl. 09:12.
Citera
2021-05-26, 09:11
Medlem
Citat:
Jättebra ide! Kallas för VISA.

Ja, det funkar om ETT barn cyklar till affären och handlar.
Nu pratar vi nöjesfält där ALLA barn är igång samtidigt.

Så jag ska skaffa x antal visa kort till de barn som är stora nog att hantera pengar, eller behöver lära sig pengars värde?

Varför inte bara skapa en teknisk lösning. Där man kan köpa enkla betal-kort med Liseberg-Logo och allt det. Sedan ha en app där man som förälder kan ladda varje kort med pengar via tex Swish och kort#.
Dessa Lisebergs-kort skulle funka bara lokalt där, kostar 10kr styck och kan återanvändas år från år.
Har inget med VISA eller nån bank att göra. Pengarna ligger INTE på kortet utan när man blippar kontrolleras saldo internt i Lisebergs datasystem.

Skulle det sedan dyka upp en pensionär med noll mobila lösningar kan h*n vid entren köpa ett kort med kontanter och njuta av att vara kontantlös med.
Citera
2021-05-26, 09:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Du är medveten om att bankkorten slutar fungera med jämna mellanrum?

Du har en övertro på tekniken. Swish funkar bara, om din bank funkar. En hacker-attack, så ligger den nere.

Eller, så kan du kanske helt enkelt slängas ut av din bank, och därmed inte kunna köpa ens mat längre eller leva i samhället. Så som Swedbank har gjort mot många av sina kunder. Exempelvis Mira Aksoy fick problem med det.

En summa nödkontanter, är något varje intelligent person håller sig med.
Inläggen blir underligare och underligare. Om någon hackar IKEAs kassasystem så kan ingen betala eller ta ut varor. Det har ingenting med sedlar att göra. Alla funktioner i samhället är totalt beroende av stora datorsystem.

Att gå runt och vara rädd för hackers verkar jobbigt. Du kan inte ens starta din iphone eller Tesla om den hackas.
Citera
2021-05-26, 09:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ja, det funkar om ETT barn cyklar till affären och handlar.
Nu pratar vi nöjesfält där ALLA barn är igång samtidigt.

Så jag ska skaffa x antal visa kort till de barn som är stora nog att hantera pengar, eller behöver lära sig pengars värde?

Varför inte bara skapa en teknisk lösning. Där man kan köpa enkla betal-kort med Liseberg-Logo och allt det. Sedan ha en app där man som förälder kan ladda varje kort med pengar via tex Swish och kort#.
Dessa Lisebergs-kort skulle funka bara lokalt där, kostar 10kr styck och kan återanvändas år från år.
Har inget med VISA eller nån bank att göra. Pengarna ligger INTE på kortet utan när man blippar kontrolleras saldo internt i Lisebergs datasystem.

Skulle det sedan dyka upp en pensionär med noll mobila lösningar kan h*n vid entren köpa ett kort med kontanter och njuta av att vara kontantlös med.
Alla mina barn har VISA. Jag tror inte du har barn, det finns inga barn som bryr sig om att pappa vill lära dem "pengars värde". De tycker allt gammalt är fjantigt. De vill göra som sina kompisar, som betalar glassen med VISA. Mina barn ser inte ens TV längre, sedan ganska många år, utöver streamat. Radio vet de inte vad det är. De har knappt skolböcker längre bara ipad. Jag skulle vilja skaka om alla reliker som skriver i den här tråden!

Men i teorin kan jag hålla med om att "1000 kronor" på en bildskärm verkligen inte har något värde. Men det är inte ett skäl för att hålla på med smutsiga papperslappar som man byter med varann tills de går sönder. På samma sätt som man inte har trasiga skolböcker längre.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 09:23.
Citera
2021-05-26, 09:22
Medlem
Citat:
Alla mina barn har VISA. Jag tror inte du har barn, det finns inga barn som bryr sig om att pappa vill lära dem "pengars värde". De gör som sina kompisar, som betalar glassen med VISA.

Men i teorin kan jag hålla med om att "1000 kronor" på en bildskärm verkligen inte har något värde. Men det är inte ett skäl för att hålla på med smutsiga papperslappar som man byter med varann tills de går sönder.

Som sagt, finns INGA barn här i 5-9 år som har VISA. Få mellan 10-12.
Vad skulle jag göra med dem sa du?

Högst troligt kommer mina barn klara sig bättre än dina, för du vänder på frågan helt.
Är det barnen som ska vilja lära sig pengars värde? Det är DITT ansvar som förälder att lära dem det.

Har de ett VISA-kort med pappas pengar på så är allt så enkelt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in