2021-05-26, 09:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Riksdagen klubbade lagstiftning till skydd för kontantera så sent som 2019 och riksbanken har inga som helst planer på att ta bort kontanter.
Det spelar ju ingen roll vad riksdagen tycker om inte Liseberg eller affärerna vill ta emot kontanter. Sedlarna blir leksakspengar utan värde.

jag skulle nog säga att närmare 50% av alla små och mellan-butiker i Lund inte längre tar kontanter.
Citera
2021-05-26, 09:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan inte se den länken. Eftersom vi garanterat är 99% kontantlösa inom 5 år så anser du att vi blir mindre demokratiska?

Mer sårbara blir vi utan sedlar. Men det är enligt mig inte längre värt den enorma extrakostnaden, på samma sätt som det inte är värt att ha små små bankböcker där bankpersonalen för hand skriver in så små belopp som 3 kronor och sätter en stämpel. Så hanterade man bankpengar innan datorerna, så sent som 1960-talet skulle jag tro. Bankerna hade 10.000-tals anställda för detta.

Kan du förklara vad som skiljer affärsbankspengar från centralbankspengar och om du kan det, vet du att ENDA sättet för allmänheten att hålla centralbankspengar är sedlar och mynt?

Fram tills e-kronan förhoppningsvis blir verklighet så behöver vi försvara kontanter med alla medel som krävs.
Citera
2021-05-26, 09:50
Medlem
Citat:
Så du låter 5-åringen gå själv på Liseberg. Spännande. Vi som har barn vet att föräldrarna går runt med dem överallt på ställen som Liseberg som är proppat med folk.

Jag köper egen lägenhet till mina 18-åringar i deras namn när de börjar plugga. De får den och får klara av hela sitt ekonomiska liv själva. Min 24-åring är redan miljonär på sin lägenhet och kan sköta en månadsbudget utan problem. Det kallar jag att lära sig ekonomi.

Du har aldrig ens varit på Liseberg. Vi var där med familjen sista dagen de hade öppet, i september 2019 innan corona.

"Det ger väldigt mycket för en 8-åring att handla själv, ta emot växel.
Spara pengarna och välja om den vill ha läsk, glass eller nånting annat"

När har jag sagt att de ska gå runt själva? HANDLA själva.
En 5-åring kan inom synhåll få knalla till kassan välja tex glass och betala själv. Inte springa tvärs över ett nöjesfält.

"Jag köper egen lägenhet till mina 18-åringar i deras namn när de börjar plugga"
...
"Det kallar jag att lära sig ekonomi"
LOL - verkligen. Oj. Du skojar?
Citera
2021-05-26, 09:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll vad riksdagen tycker om inte Liseberg eller affärerna vill ta emot kontanter. Sedlarna blir leksakspengar utan värde.

jag skulle nog säga att närmare 50% av alla små och mellan-butiker i Lund inte längre tar kontanter.

Det spelar en ENORM roll, det enda man behöver göra är att justera lagstiftningen så att alla som accepterar kort i fysisk handel också måste acceptera kontanter. Det krävs bara ett klubbslag i riksdagen så är det verklighet
Citera
2021-05-26, 09:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Kan du förklara vad som skiljer affärsbankspengar från centralbankspengar och om du kan det, vet du att ENDA sättet för allmänheten att hålla centralbankspengar är sedlar och mynt?

Fram tills e-kronan förhoppningsvis blir verklighet så behöver vi försvara kontanter med alla medel som krävs.
Du är FÖR en e-valuta? Ja, men då behöver vi inte diskutera mer, vi är på samma sida. Slutresultatet av Lisebergs och alla andras val att sluta med sedlar är att gå all-in och bara ha en helt digital valuta. Det antar jag finns egna trådar där man kan diskutera. Det är et riktigt stort steg, framåt förhoppningsvis. även om bitcoins varierande kurs förskräcker.
Citera
2021-05-26, 09:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det spelar en ENORM roll, det enda man behöver göra är att justera lagstiftningen så att alla som accepterar kort i fysisk handel också måste acceptera kontanter. Det krävs bara ett klubbslag i riksdagen så är det verklighet
Det klubbslaget skulle rimligen kosta samhället 10 miljarder och försätta alla små frisörer och pizzerior i den orimliga sitsen att tvingas montera en kassaapparat a 10.000 kr + månadskostnad på 1000 kr. Så det kommer inte att ske.

Ingen här som uppskattar att rånrisken försvinner med ett kontantfritt samhälle? En ensam tjej som jobbar på stranden i glasskiosken full med sedlar?...
Citera
2021-05-26, 09:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du är FÖR en e-valuta? Ja, men då behöver vi inte diskutera mer, vi är på samma sida. Slutresultatet av Lisebergs och alla andras val att sluta med sedlar är att gå all-in och bara ha en helt digital valuta. Det antar jag finns egna trådar där man kan diskutera. Det är et riktigt stort steg, framåt förhoppningsvis. även om bitcoins varierande kurs förskräcker.

Det är detta som är så tråkigt med er kontantmotståndare. Ni argumenterar innan ni har funderat över frågan.

Ja jag tycker också att kort är smidigt, smidighet är dock det SISTA argumentet jag lyssnar på.

Jag använder:

sedlar och mynt för mindre transaktioner i syfte att hålla kontanter i rullning.
Kort
G-pay
Swish

Jag vill ha tillgång till samtliga alternativ men kontanterna är grunden som allt bygger på och dessa måste vi kämpa hårt för att behålla, inte svälja bankernas propagande.
Citera
2021-05-26, 09:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det klubbslaget skulle rimligen kosta samhället 10 miljarder och försätta alla små frisörer och pizzerior i den orimliga sitsen att tvingas montera en kassaapparat a 10.000 kr + månadskostnad på 1000 kr. Så det kommer inte att ske.

Ingen här som uppskattar att rånrisken försvinner med ett kontantfritt samhälle? En ensam tjej som jobbar på stranden i glasskiosken full med sedlar?...

10 000 miljoner är en fis i rymden mot samhällskollaps i händelse av krig/naturkatastrof el dyl.

Vi lade ner långt större belopp för på bara bergrum, dessutom genererar dessa 10 000 miljoner en hel del jobb så slutliga samhällskostnaden blir troligen inte särskilt stor.
Citera
2021-05-26, 09:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är detta som är så tråkigt med er kontantmotståndare. Ni argumenterar innan ni har funderat över frågan.

Ja jag tycker också att kort är smidigt, smidighet är dock det SISTA argumentet jag lyssnar på.

Jag använder:

sedlar och mynt för mindre transaktioner i syfte att hålla kontanter i rullning.
Kort
G-pay
Swish

Jag vill ha tillgång till samtliga alternativ men kontanterna är grunden som allt bygger på och dessa måste vi kämpa hårt för att behålla, inte svälja bankernas propagande.
Med en e-SEK så försvinner alla svenska kontanter. Riksbanken slutar lösa in sedlar, man kan inte ha två parallella valutor. Så du borde motarbeta e-valutor, men det lät inte så.
Citera
2021-05-26, 09:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Med en e-SEK så försvinner alla svenska kontanter. Riksbanken slutar lösa in sedlar, man kan inte ha två parallella valutor. Så du motarbetar e-valutor? Det lät inte så.

Nej, nu argumenterar du utan att ha läst på igen.

Riksbanken förklarar hur det är tänkt ingående på sin websida, fysiska och digitala kronor skall samexistera är tanken.
Citera
2021-05-26, 10:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
10 000 miljoner är en fis i rymden mot samhällskollaps i händelse av krig/naturkatastrof el dyl.

Vi lade ner långt större belopp för på bara bergrum, dessutom genererar dessa 10 000 miljoner en hel del jobb så slutliga samhällskostnaden blir troligen inte särskilt stor.
Nja, det är ju 10 miljader per år, löpande för evigt.

"Bergrum" är ett ord från 1970-talet. Inget enda bergrum, ingen enda borg eller försvarsbyggnad som byggts efter 1809 i Sverige har någonsin använts. Bra använda pengar eller inte, jag tycker nog man kan diskutera det. Likheten mellan "sedlar" och "bergrum" är större än du tror.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 10:05.
Citera
2021-05-26, 10:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej, nu argumenterar du utan att ha läst på igen.

Riksbanken förklarar hur det är tänkt ingående på sin websida, fysiska och digitala kronor skall samexistera är tanken.
Jag är inte alls påläst där. Men jag kan tänka och det verkar underligt att ha två bankkonton, ett för SEK och ett för ESEK? Ska man välja om man får sin lön i SEK eller ESEK? Osv...

SEK och sedlar tappar totalt syftet om ESEK kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in