2021-05-25, 20:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är ingen medborgerlig skyldighet att stänga verksamheter och inte umgås som vanligt.
Var finns dessa skyldigheter nedskrivna i lag att mötesfrihet inte är tillåten under influensatider?

Att bidra till att inte sprida smitta är din skyldighet gentemot dina medmänniskor. Influensatider? Jag skulle inte kalla det här för en influensa.
Citera
2021-05-25, 20:30
Medlem
Region Stockholm skriver i sin lägesrapport från den 25 maj att antalet smittade har sjunkit. Under hela vecka 20 konstaterades 3 393 nya fall av covid-19. Under vecka 19 konstaterades 5 602 nya fall. Det 2209 fall färre än föregående vecka, vilket betyder att det sjunkit med nästan 40 procent.

Under perioden 21 maj till och med 24 maj har 1 269 nya fall av covid-19 har konstaterats.

Totalt vårdas 233 personer för covid-19 vid något av regionens sjukhus, det är 8 färre än i senaste lägesrapporten den 21 maj. 11 ytterligare avlidna har rapporterats sedan 21 maj.
Citera
2021-05-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att bidra till att inte sprida smitta är din skyldighet gentemot dina medmänniskor. Influensatider? Jag skulle inte kalla det här för en influensa.

Väldigt likt influensa innan vi vaccinerade mot influensa. Luftvägsinfektion som är farlig för samma riskgrupper. Hade influensa dykt upp idag som nytt virus i en befolkning som helt saknar immunitet så hade det varit minst lika illa.
Citera
2021-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Får Argentina någon hjälp från omvärlden?

Jag läser att Sverige har åttagit sig att donera 3 miljoner vaccindoser till vaccinsamarbetet Covax. Jag vet att jag har frågat det förut. Är det någon som vet hur Covax fördelar sina vaccindoser?

Jag befarar att en stor del av vaccinet kommer att gå till Afrika, istället för till länder som befinner sig i akut kris. Det anses nämligen ädlare att ge hjälp till svarta afrikaner, än till andra folkslag. Därför finns risk att afrikanerna står först i kön, trots att dom har drabbats förhållandevis lindrigt av viruset.

Låter som dom har fått in P1, den brasilianska varianten som flertalet billiga vaccin inte biter på. Illa. De höga dödstalen i Sydamerika kan man spekulera om det beror på genetiska faktorer. Vi har sett det i Peru, i Chile och Brasilien. Nu ser vi det i Argentina.
Citera
2021-05-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är väl inget konstigt. Förutom det att det tycks finnas ett antal skribenter här som inte tror att barn kan bli sjuka eller sprida smittan omkring sig. Sen har de ju fått visst stöd av Tegnell också. Men allt det är ju förstås bara struntprat från Tegnells sida. Smittan kommer leva kvar bland oss i relativt hög omfattning till ungefär 1 Juli. Det är min prognos.

Det är INGEN som hävdar att barn inte kan bli sjuka.
Vad folk försöker få dig att fatta är att skolorna inte är DRIVANDE.
Om så vore fallet, hade det inte minskat i skolorna nu.
Kan du ta in det?
Citera
2021-05-25, 21:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Som förväntat så sjunker antalet nya fall markant, sommarvädret och vaccineringen gör väl sitt helt enkelt. Nu kan vi fortsätta med dessa restriktioner några veckor till för att kunna öppna upp helt och hållet i början på juli.

Gratulerar Sverige! Vi klarade oss från 100 000 döda svenska medborgare som en handfull skara användare på Flashback noggrant hade räknat ut skulle inträffa.
Ca 1.000.000 konstaterade fall. 0.7- 1.0% dödlighet är 7.000- 10.000 döda. Då fler än antal konstaterade fall säkert haft Covid -19 är beräkningen 100.000 döda på 10.000.000 smittade ett välberäknat scenario, kan vi konstatera så här i efterhand.

Vi bör minnas att FHM signalerade önskad flockimmunitet genom långsam smittspridning, någonting som flera länder (tex Tyskland och SB) tog sikte på. 70% av befolkningen beräknades bli smittade, vilket skulle gett ca 50.000- 70.000 döda.

Ditt hån slog väldigt snett.
Citera
2021-05-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Andelen antikroppspositiva bland vuxna och barn.

"Insamlingsperioden 23 november till 4 december (vecka 48-49) 2020

Andelen antikroppspositiva bland vuxna 20-64 år var 8,1 procent (95 procent KI 6,33-10,18). Andelen antikroppspositiva bland barn 0-19 år var 10,9 procent (95 procent KI 9,20-12,77), med 10,0 procent
(95 procentKI 7,55-12,80) bland barn 0-10 år och 12,1 procent
(95 procentKI 9,84-14,56) bland barn 11-19 år."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf

Om du ser hela serien har vuxna haft den högsta andelen i början av pandemin. Barnen släpar tydligt efter och ökar på grund av att de blir smittade av de vuxna. I övrigt se mina inlägg.
Citera
2021-05-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
NEJ!
Ordet bra och den app vi har i Stockholm bör inte nämnas i samma mening, fast nu gjorde jag ju det.

Den kan säkert bli bra med tiden, men än så länge är det många användare som inte får appen att fungera.

Läs på playbutiken vad användarna tycker så förstår ni varför man inte ska använda just den appen.

Om det finns ett helvete så är det Stockholm som står för utvecklingen av bokningsappar och bygget av tomma kulisser som kallas sjukhus.
Citera
2021-05-25, 21:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Maj 2020 26/5 dog 34 människor i covid 19. Ser vi på hela veckan dog i runda slängar 70 om dagen den här tiden.

Någon större nedgång sedan Mars kan inte skönjas.
https://c19.se/Sweden

Då många (hur många?) torde haft covid 19 under dessa 3 vågor vi haft så har vi också en immunitet pga infektion att ta hänsyn till.

Vilken effekt kan vi då tillskriva vaccinerna?
Jag vet inte vad du svarar på riktigt. Det är oklart vad din länk ska visa i sammanhanget? Påståendet var alltså att dödsfallen med Covid 19 på särskilda boenden har minskat kraftigt tack vare att så många vaccinerats. I slutet av februari var 80 procent i den gruppen färdigvaccinerade.

"Vaccinationseffekten syns tydligt bland äldre personer på särskilda boenden. På äldreboendena är dödligheten "jämförelsevis nästan helt borta", säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen:

– Någon tredje våg syns inte alls i denna gruppen. Efter att tidigt i pandemin ha toppat på ungefär 400 personer i veckan och under andra vågen drygt hälften av det är det nu enbart enstaka patienter som avlider. Vi tillskriver vaccinet den effekten."

https://www.svd.se/tva-nya-dodsfall-med-covid-19-dpsh
Citera
2021-05-25, 21:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är INGEN som hävdar att barn inte kan bli sjuka.
Vad folk försöker få dig att fatta är att skolorna inte är DRIVANDE.
Om så vore fallet, hade det inte minskat i skolorna nu.
Kan du ta in det?
Citat:
Nu ska det bli enklare att covid-testa sig för elever på högstadie- och gymnasieskolor. Tillsammans med åtta skolor i Malmö och Lund inleder Region Skåne nu ett försök med att erbjuda tester som kan göras på plats i skolan eller i hemmet.
Citat:
Det riktar sig till elever som är symtomfria men som behöver testa sig för att de går i en klass där elev har insjuknat i covid-19.
https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2021/covid-testning-pa-skolor-erbjuds-pa-forsok/

Är det här något att ta efter i andra regioner?
Citera
2021-05-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi har hållit avstånd i ett och ett halvt år. Jag anser att vi måste kunnas umgås på krogar, nattklubbar och idrottsmatcher nu.
Ja, det hade ju inte varit några problem om man inte tappar omdömet när fyllan smyger på. Och det vet ju de flesta hur det brukar gå.
Citera
2021-05-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är väl inget konstigt. Förutom det att det tycks finnas ett antal skribenter här som inte tror att barn kan bli sjuka eller sprida smittan omkring sig. Sen har de ju fått visst stöd av Tegnell också. Men allt det är ju förstås bara struntprat från Tegnells sida. Smittan kommer leva kvar bland oss i relativt hög omfattning till ungefär 1 Juli. Det är min prognos.

att inte barn ska sprida smittan har vi inte sett några bevis på. Motsatsen har dock bevisats flera ggr.
Kanske är detta utbrott i skolan ett ”klusterutbrott” vi ser som tegnell sade (sept) vi skulle få framöver.

Min prognos är att det viruset kommer minska och efter midsommar finns det bara ströfall kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in