Citat:
Ursprungligen postat av
-AIR-
Här kan man se statistik för dödligheten hos friska människor under 65 år.
"People <65 years old without underlying predisposing conditions accounted for only
0.7–3.6% of all COVID-19 deaths in France, Italy, Netherlands, Sweden, Georgia, and New York City and 17.7% in Mexico."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7327471/
Tack för länk.
Intressant. Helt otroligt att det är samma sjukdom men ser så olika ut i Indien, Mexiko och Europa.
Det kan ju absolut inte handla om att man lyckats skydda de äldre utan måste bero på att man kunnat ge bra vård åt de yngre. USA ser sämre ut en Europa, vilket jag tänker beror till viss del i alla fall på kosthållet.
Som jag förstår det är det rapporterade siffror för covid man använt. Det kan ju också handla lite om hur bra man varit på att rapportera dödsfall hos äldre. Tänker mig att de kanske varit lite slarviga med den biten i Indien och Mexiko.
Men i Europa kan man ju se att dödligheten bland yngre är större i England och det stämmer ju med deras överdödlighet om man tittar på euromomo. De har ju ganska stor överdödlighet hos yngre speciellt i deras andra våg jämfört med resten av länderna i euromomo.
Men det får i all fall mig att tänka på att sjukdomen varit helt annorlunda om den drabbat oss i en annan tid då vi inte haft så bra sjukvård.