2021-05-25, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Får Argentina någon hjälp från omvärlden?

Jag läser att Sverige har åttagit sig att donera 3 miljoner vaccindoser till vaccinsamarbetet Covax. Jag vet att jag har frågat det förut. Är det någon som vet hur Covax fördelar sina vaccindoser?

Jag befarar att en stor del av vaccinet kommer att gå till Afrika, istället för till länder som befinner sig i akut kris. Det anses nämligen ädlare att ge hjälp till svarta afrikaner, än till andra folkslag. Därför finns risk att afrikanerna står först i kön, trots att dom har drabbats förhållandevis lindrigt av viruset.

Bra frågor. Vet inte hur vaccinen fördelar sig. Kan ändå hålla med dig. Relativt glesbefolkade länder i Afrika borde inte vara i störst behov. Viktigare att få ut vaccinet till miljonstäder runt om i världen. Speciellt relativt fattiga sådana.
Citera
2021-05-25, 18:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Instämmer helt med din teori. Jag har många exempel runt mig som smittats av sina skolbarn. I två familjer insjuknade föräldrarna som jobbade hemifrån. De kunde inte förstå var smittan kom ifrån då barnen inte varit sjuka. De visade sig senare att barnen hade antikroppar och det är mycket sannolikt att barnen tog med sig smittan från skolan.

Tack. En inte helt ovanlig redogörelse det där. Många barn uppvisar ju väldigt vaga symtom, om ens några symtom alls. Likafullt smittar de.
Citera
2021-05-25, 18:17
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41MrOE/darfor-kan-fullvaccinerade-hamna-pa-intensiven

Jag förundras lite över denna artikel. Är det inte allmän kunskap om att vaccinet man använder inte har en 100% skyddseffekt? Tror folk även att influensavaccinet man tar årligen är en garant för att inte insjukna?
Citera
2021-05-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag tror den enda riktigt verkningsfulla åtgärd som gjorts, då av medborgarna själva, är att inte gå till jobb, dagis, skola när man är sjuk. För det fick uppenbarligen stopp på både influensa och maginfluensa. Andra åtgärder visar inte globalt någon effekt. Varken masker, lockdowns eller smittspårning. Eller ja, om man stängde sitt land på första signal så kunde man hållit smittan ute, men det är ju få som gjort. Jag tror Sveriges strategi var den mest korrekta av alla, och det var inte ens regeringen som var upphov till den, det var folk som äntligen lärde sig att man stannar hemma om man är sjuk.

Ja, då var ju slopandet av karrensdagen väl en viktig åtgärd om vi ska prata om vad regeringen gjort.

Men som du säger är det folket som vi har att tacka.

Dock har du ju en svart ekonomi (städare, byggarbetare och diverse fysiska yrken) som inte omfattas.

Sen är det väl visat att Coronan smittar under inkubationstiden (någon dag före första symtomen). Och många har juotroligt lätta symtom - kliar i halsen, lite yr etc. Är ju flera som tagit det på att de förlorat smak och lukt och det är ju en tid in i sjukdomsförloppet.
Citera
2021-05-25, 19:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41MrOE/darfor-kan-fullvaccinerade-hamna-pa-intensiven

Jag förundras lite över denna artikel. Är det inte allmän kunskap om att vaccinet man använder inte har en 100% skyddseffekt? Tror folk även att influensavaccinet man tar årligen är en garant för att inte insjukna?

Detta har tyvärr folk inte så bra koll på. Skyddseffekten pendlar normalt mellan 60-80% när det är ett bra vaccin. 2017 hade t ex vaccinet väldigt låg skyddseffekt, 28-30% hos personer över 65 år.
Citera
2021-05-25, 19:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu kanske en del tror att jag bara trollar (eftersom jag ofta återkommit till smittspridningen i skolan), men nu ikväll hörde jag talas om STORA utbrott av smitta på ett antal skolor i söderort (Stockholm). Ska vara både lågstadiet och mellanstadiet som drabbats. Någon som vet något mer om detta?
Citera
2021-05-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det du måste förstå är att personer som bor på äldreboenden är gamla och sköra människor och trots att man blivit vaccinerad kan man bli allvarligt sjuk ändå. Men dödstalen i covid 19 har gått ned kraftigt i Sverige vilket förklaras med att så många är vaccinerade. Att åtta stycken äldre på en avdelning blivit smittade får nog anses som en enskild händelse som inte är särskilt vanlig bland vaccinerade. Det kan hända, men är nog ovanligt. Tack och lov har de äldre vaccinerats och alla utom en har lindriga symptom. Om du befarar att vacciner inte har någon effekt så kan jag lugna dig. Siffrorna talar för att de fungerar och om de inte gjorde det skulle massinsjuknande som det här vara vardag.

Kanske var det Astra vaccinet som inte vet på just denna mutation?

Att bli smittad 😷 kan man bli även om man är vaccinerad, det är just att man inte blir sjuk eller allvarligt sjuk.
90% skydd ska de ju ge mot allvarlig sjukdom, så några kommer bli pissiga hur som.

Ingen större anledning till att ändra ståndpunkt.
Citera
2021-05-25, 19:57
Medlem
Hälften av USA:s vuxna befolkning kommer vara helt färdigvaccinerade vid dagens slut, enligt Vita huset.

Samtidigt har nästan 62 procent av den vuxna befolkningen fått minst en vaccinspruta. President Joe Biden har satt som mål att 70 procent ska ha fått minst en vaccindos före den 4 juli, som är USA:s nationaldag.
Citera
2021-05-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu kanske en del tror att jag bara trollar (eftersom jag ofta återkommit till smittspridningen i skolan), men nu ikväll hörde jag talas om STORA utbrott av smitta på ett antal skolor i söderort (Stockholm). Ska vara både lågstadiet och mellanstadiet som drabbats. Någon som vet något mer om detta?

Vi tror dig.

Det har förekommit mycket utbrott på skolor hela pandemin.

Vad är konstigt just med detta?
Citera
2021-05-25, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi tror dig.

Det har förekommit mycket utbrott på skolor hela pandemin.

Vad är konstigt just med detta?

Nej, det är väl inget konstigt. Förutom det att det tycks finnas ett antal skribenter här som inte tror att barn kan bli sjuka eller sprida smittan omkring sig. Sen har de ju fått visst stöd av Tegnell också. Men allt det är ju förstås bara struntprat från Tegnells sida. Smittan kommer leva kvar bland oss i relativt hög omfattning till ungefär 1 Juli. Det är min prognos.
Citera
2021-05-25, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hälften av USA:s vuxna befolkning kommer vara helt färdigvaccinerade vid dagens slut, enligt Vita huset.

Samtidigt har nästan 62 procent av den vuxna befolkningen fått minst en vaccinspruta. President Joe Biden har satt som mål att 70 procent ska ha fått minst en vaccindos före den 4 juli, som är USA:s nationaldag.

Det lär de ju klara med råge. Intressant för övrigt att USA ligger hästlängder före Sverige. Här är det ju jättemånga som väntar på sin andra dos. För många har tiden runnit iväg och de riskerar att få ett sämre skydd, då tillverkarens rekommendationer frångås.
Citera
2021-05-25, 20:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det du måste förstå är att personer som bor på äldreboenden är gamla och sköra människor och trots att man blivit vaccinerad kan man bli allvarligt sjuk ändå. Men dödstalen i covid 19 har gått ned kraftigt i Sverige vilket förklaras med att så många är vaccinerade. Att åtta stycken äldre på en avdelning blivit smittade får nog anses som en enskild händelse som inte är särskilt vanlig bland vaccinerade. Det kan hända, men är nog ovanligt. Tack och lov har de äldre vaccinerats och alla utom en har lindriga symptom. Om du befarar att vacciner inte har någon effekt så kan jag lugna dig. Siffrorna talar för att de fungerar och om de inte gjorde det skulle massinsjuknande som det här vara vardag.
Maj 2020 26/5 dog 34 människor i covid 19. Ser vi på hela veckan dog i runda slängar 70 om dagen den här tiden.

Någon större nedgång sedan Mars kan inte skönjas.
https://c19.se/Sweden

Då många (hur många?) torde haft covid 19 under dessa 3 vågor vi haft så har vi också en immunitet pga infektion att ta hänsyn till.

Vilken effekt kan vi då tillskriva vaccinerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in