2021-05-25, 14:26
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Bara landet lagom förnekar att det finns problem. Hoppas och tror att alla restriktioner förlängs efter 1 juni för Sverige är inte redo att öppna upp. Svårare än så är det inte.
Samma restriktioner som vi har att tacka för den dramatiska nedgången de senaste veckorna?
Citera
2021-05-25, 14:26
Medlem
Som förväntat så sjunker antalet nya fall markant, sommarvädret och vaccineringen gör väl sitt helt enkelt. Nu kan vi fortsätta med dessa restriktioner några veckor till för att kunna öppna upp helt och hållet i början på juli.

Gratulerar Sverige! Vi klarade oss från 100 000 döda svenska medborgare som en handfull skara användare på Flashback noggrant hade räknat ut skulle inträffa.
Citera
2021-05-25, 14:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Samma restriktioner som vi har att tacka för den dramatiska nedgången de senaste veckorna?

14396 döda, vi är landet som har en av största smittspridningarna, vårat agerande har ifrågasatts av många länder och vi sticker ut i den pandemin som som tog sin start den 16 mars 2020.

Är den vi ska tacka för de senaste veckorna för att det ser så bra ut? Så vitt jag vet är inte våra grannländer nära de siffor vi får trots att de är långt före oss på alla plan.
Men var är det du vill hylla? Sveriges strategi? Sveriges förmåga och hantera denna pandemi? Nyfiken och höra.
Citera
2021-05-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ah jo, helt rätt. Jag instämmer. Staten har misslyckats. Regeringen har misslyckats. Längtar till valet nästa år.

Hur lång? Någon dag? Inte en vecka väl?

Du kan se hur många vacciner som är levererade och hur många som är givna.

Diffar ca 1.000.000. Vissa regioner rapporterar inte in dagligen.

Hallengren sa på en PK att det diffar ett par procent.

Så om jag ska höfta drar jag till med ca 55% som fått första dosen och ca 15-16% som är färdigvaccinerade.
Citera
2021-05-25, 14:34
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Som förväntat så sjunker antalet nya fall markant, sommarvädret och vaccineringen gör väl sitt helt enkelt. Nu kan vi fortsätta med dessa restriktioner några veckor till för att kunna öppna upp helt och hållet i början på juli.
Om du själv säger att det är vädret och vaccineringen som gör sitt (vilket jag håller med om), så undrar jag varför vi ska skjuta upp restriktionslättnaderna? Restriktionerna är en av få variabler som hållits konstanta i nära ett halvår, men smittspridningen har både stigit och dalat kraftigt flera gånger under den tiden. Under hela pandemin har jag haft svårt att hitta någon korrelation mellan införande/skärpning av restriktioner och minskande smittspridning.
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2021-05-25 kl. 14:41.
Citera
2021-05-25, 14:34
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
De största problemen nu är de katastrofala följder som nedstängningar runt om i världen har skapat. Allra mest så i fattiga länder. Att vi har skapat oss en ännu större vårdskuld förnekar jag inte. Men det är desto bättre att fler och fler IVA-sängar blir lediga till annat.

Brukar fortfarande skratta om de som pratar hur man hyllar minskning på IVA

Den här kom igår på aftonbladet. Begär inte att visa ska förstå men om 75% dör så minskar antalet och då är det bra alltså

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyoWx5/skracksiffrorna-75-procent-av-iva-patienterna-dor
Citera
2021-05-25, 14:39
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
14396 döda, vi är landet som har en av största smittspridningarna, vårat agerande har ifrågasatts av många länder och vi sticker ut i den pandemin som som tog sin start den 16 mars 2020.

Är den vi ska tacka för de senaste veckorna för att det ser så bra ut? Så vitt jag vet är inte våra grannländer nära de siffor vi får trots att de är långt före oss på alla plan.
Men var är det du vill hylla? Sveriges strategi? Sveriges förmåga och hantera denna pandemi? Nyfiken och höra.
Jag är av uppfattningen att om regeringen ska inskränka på våra medborgerliga rättigheter så ligger bevisbördan på dem att dessa restriktioner både ska ha effekt och att denna i så fall ska överväga nackdelarna. Som jag ser det är det ganska lite som pekar åt det hållet idag.

Nu frågar jag dig igen om du tror att det är regeringens restriktioner vi har att tacka för att smittspridningen minskar så dramatiskt de senaste veckorna? Och varför har de i så fall inte gett effekt förrän nu, de har ju varit aktiverade i nästan ett halvt år?
Citera
2021-05-25, 14:40
Medlem
Citat:
Brukar fortfarande skratta om de som pratar hur man hyllar minskning på IVA

Den här kom igår på aftonbladet. Begär inte att visa ska förstå men om 75% dör så minskar antalet och då är det bra alltså

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyoWx5/skracksiffrorna-75-procent-av-iva-patienterna-dor

Tycker du att det är dåligt att färre lägga in på sjukhus?? Du länkar till en artikel som handlar om Argentina, vad har det med situationen här att göra?
Citera
2021-05-25, 14:42
Medlem
Otroligs avatar
Har väldigt svårt att se att lättnaderna från 1 juni skulle påverka läget så pass negativt så att det skulle ge nya stora utbrott och en ny våg. Kanske har missat något men lättnaderna är ju väldigt försiktiga - krogen öppet till 22.30, stora tivolin öppna och väldigt begränsade evenemang.

Erfarenheten från andra länder, säsongen och att vaccinationstäckningen samt leveranserna ökar gör åtminstone mig trygg.
Citera
2021-05-25, 14:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Tycker du att det är dåligt att färre lägga in på sjukhus?? Du länkar till en artikel som handlar om Argentina, vad har det med situationen här att göra?

jag såg det nu och dom har ändrat och låst artikeln som senast handlade om Sverige(stod på löpet för någon dag sedan) men nu har man ändrat till Argentina. Märkligt
Citera
2021-05-25, 14:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Har väldigt svårt att se att lättnaderna från 1 juni skulle påverka läget så pass negativt så att det skulle ge nya stora utbrott och en ny våg. Kanske har missat något men lättnaderna är ju väldigt försiktiga - krogen öppet till 22.30, stora tivolin öppna och väldigt begränsade evenemang.

Erfarenheten från andra länder, säsongen och att vaccinationstäckningen samt leveranserna ökar gör åtminstone mig trygg.
Sammanvägt den information som kommit senaste dagarna, så kommer man inte lätta på regelverket den 1 juni. Min gissning är man skjuter fram detta runt tre veckor.
Citera
2021-05-25, 14:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag är av uppfattningen att om regeringen ska inskränka på våra medborgerliga rättigheter så ligger bevisbördan på dem att dessa restriktioner både ska ha effekt och att denna i så fall ska överväga nackdelarna. Som jag ser det är det ganska lite som pekar åt det hållet idag.

Nu frågar jag dig igen om du tror att det är regeringens restriktioner vi har att tacka för att smittspridningen minskar så dramatiskt de senaste veckorna? Och varför har de i så fall inte gett effekt förrän nu, de har ju varit aktiverade i nästan ett halvt år?

Vi kan inte tacka regeringen för något de gjort. De senaste veckorna har Sverige öppnat upp fast man egentligen borde göra tvärtom för kaoset blir inte bättre. När man har noll koll som Sverige har så borde man vara ödmjuk och försöka stävja detta.
Men nu är det prestige och man skiter i vården, kommuner mm. Ekonomin börjar tära på Sverige och nu börjar paniken om att öppna allt bli synlig.

Sverige ligger sjukt långt efter många andra länder på alla plan. Den här regeringen borde ställas inför riksrätt för folkmord. Det är min 100% uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in