Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Då ska vi se här.
Från Wikipedia. Om dråp. Så har du koll på den biten till att börja med (Develi kan också läsa).
För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död
Ja men så jäkla obekvämt ljus sitter jag inte då jag för andra gången här svarar dig med synonymerna till "våld":
hårdhänt behandling, handgripligheter, brutalitet, övergrepp, misshandel, slagsmål, aggressivitet.
Känner du igen det eller behöver jag skriva det i ett tredje inlägg sen? Hon utsattes för våld och då skrev jag våld. Misshandel är en rubricering och mig veterligen är han inte dömd för det. Så kalla det vad du vill men med "våld" mot henne i bilen så förmildrar jag på inget sätt det som hänt. Att halshuggas är också våld men knappast misshandel ja du fattar...Alltså kan ordet "våld" förknippas med värre skador än misshandel. Så ser iaf jag på det ordet. Och därför användes det i det sammanhanget att det förekom våld av något slag där i bilen. "Våld av något slag2 kan man alltså även använda utan att det har någon förmildrande omständighet.
Och sen var det "kroppen" ja.
Jag skrev mumla ur skägget eftersom du själv använde ordet i sammanhanget "otydlig" förstod jag det som.
Då du skrev att JG pratat om "kroppen" så var det otydligt (mumlis ur skäggis) då ordet inte ens förekommer i samtalet.
Din dryga jävel, du har ju spårat ur fullständigt. Sd misshandlade henne, är det jäkla svårt att skriva så tycker jag du ska lämna tråden. Våld är fel ord, det kan vara vadsomhelst och det låter som det kommer från båda parter.
Du bråkar med alla, hackar på allt, anklagar mig för att tala i skägget när jag skrev att JG frågat om "kroppen" vilket det nu visar sig att han har gjort, även om det är vid ett annat datum.
En ursäkt från dig vill jag allt ha. Om inte det heller är jävligt svårt att säga. Och hur fan du kan prata om "dråp" är helt oförklarligt, visst kan du
spekulera om dråp, men våga inte påstå att det var det för då går jag bananas.