2021-05-25, 19:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag begriper skillnaden på mord och dråp för jag kan läsa innantill. Då kör vi favorit i repris här:

"I svensk rätt definieras dråp enligt 3 kap. 2 § brottsbalken som den lindrigare formen av mord. Paragrafen har följande lydelse: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död. Även försök till dråp och förberedelse till dråp är straffbelagt, liksom olika sätt att medverka till dråp."

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p

Rubriceringen mord är satt då åklagaren misstänker att det finns omständigheter som talar för mord.

Men i mitt hypotetiska exempel (med domkraftskaftet då som kan få vara en del i dent eftersom det varit lite turer med detta skaft och det är fortfarande på vift) så målades det upp ett scenario - jag tor det var för dig så du skulle fatta men poletten verkar inte ha trillat ner - där det:

1. Börjar med spontant gräl. Likt så många ggr förr. Ämne oklart.

2. Fortsätter med handgemäng. Som vid ett fåtal ggr förr. Bilen och vid "kramen".

3. Övergår till misshandel/våld.

4. Hon blir medvetslös.

5. SD fortsätter slå med dödligt våld.

6. Nu till det vi diskuterade lite här förut. Han KAN då i detta hypotetiska exempel som jag målade upp ha tagit det ödesdigra beslutet att gå från (grov) misshandel till dråp till mord. Mordet skulle då fullbordas i och med att han tar sig hem, fortfarande hypotetiskt, till bostaden och hämtar t.ex. det berömda skaftet. Eller så stannar det vid punkt 5. Och då avgör domstolen om det är mord eller dråp. Inte du eller jag. Men då måste de ha nån form av bevis. Och det har inte åklagaren kunnat lägga fram mer än spåren på platsen och från obduktion. Och de talar sitt språk. Men som sagt det behöver inte betyda att han kom dit med planen mord. Eller så gjorde han det. Men ingen vet förutom han hur det gick till. Alltså spekuleras det i både planerat eller inte planerat.

Allltså diskuterade jag med ett exempel som inte baserat på verkligheten. Men för att visa vad som är misshandel resp dråp resp mord. Och så läser du citatet ang dråp/mord från Wiki och detta inlägg två gånger minst innan du svarar så det inte blir de vanliga misstolkningarna och påhoppen tack.

Yrkade åklagarna i andra hand på dråp eller var det bara mord? Jag minns inte längre exakt hur åtalet lyder.

Det hade nog varit klokt att åtala för mord i första hand och dråp i andra hand. Med tanke på hur skral bevisningen är för att SD faktiskt planerade mord. Däremot har åklagarna lyckats bevisa att han kunde bli hotfull och våldsam p g a tidigare incidenter och det hade kunnat räcka för dråp.

Mord är svårt eftersom förutom själva gärningen i sig ska åklagare även bevisa att planering funnits.
Citera
2021-05-25, 19:39
Medlem
Ang dråp vs mord, död är man hur som helst. Sen kan folk här bråka inbördes - men gör det via PM. Det börjar bli jävligt tröttsamt. Personligen tror jag mordet var planerat - inte vad gäller tid och plats, men ATT det skulle ske tror jag SD har planerat länge. Ett halvår... ett år. Nu blev det natten mellan 14 och 15 maj. Dels tror jag SD tyckte det föll bra i tid med tanke på USA-resan, och dels utlöstes SDs blodtörst av att LW triggade SD med vad hon skrev till honom.
Citera
2021-05-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Dråp eller vållande är när GM inte haft något uppsåt att ta livet av sitt offer. Typ vid rattfylla eller misshandel, dvs GM "råkar" döda offret.

Mord kräver dock uppsåt och planering (noggrannt i åratal eller impulsivt sekunderna innan) dvs GM:s avsikt är att mörda offret.

Enligt Brottsbalken stämmer inte det du skriver.

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
...

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Tillägg:
Definition av uppsåt enligt länken
https://www.aklagare.se/ordlista/u/uppsat/
Senast redigerad av kusinvitamin65 2021-05-25 kl. 19:46.
Citera
2021-05-25, 19:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
SD hade vid ett tillfälle sagt till JG att han skulle kunna tänka sig att döda "någon". Kanske JG hade det i huvudet och satte det i samband med LWs försvinnande?

Ja, och/eller att SD manipulerat JG att HD ville döda LW? Med tanke på att SD till och med försöker manipulera HD själv genom att påstå att HD vill att LW ska dö, ligger den spekulationen jävligt nära till hands.
Citera
2021-05-25, 19:46
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Enligt Brottsbalken stämmer inte det du skriver.

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
...

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Vilket av ovanstående motsäger det jag skrivit?
Citera
2021-05-25, 19:47
Medlem
Citat:
Vilket av ovanstående motsäger det jag skrivit?

Jag missade en länk... mitt inlägg är kompletterat
Citera
2021-05-25, 19:49
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag missade en länk... mitt inlägg är kompletterat

Fortfarande ser jag ingenting som motsäger det jag skrivit.
Citera
2021-05-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tyvärr anser jag att ditt exempel på scenario hur mordet gått till som fullständigt osannolikt. Kom också ihåg att SD sa att "skulle jag ha utfört mordet hade det inte varit så här klantigt" ( ej ordagrant). Skulle han då ha utfört mordet så som du gav exempel på? Nope. Han riskerade i så fall i högsta grad att det skulle gå åt pipan för honom. Var det då klantigt utfört? Brottsplatsen "helt ren" från bevismaterial. Det var inget hafsverk.

Det var inte tänkt som ett sannolikt exempel. Det var tänkt som ett exempel för att visa hur ett dråp skulle kunna ”förvandlats” till mord baserat på hans olyckliga beslut.

Det kan saknas bevismaterial på en brottsplats även om det är ”oplanerat” dråp men det tror jag du förstår.

Men på brottsplatsen hittas sperma, DNA, märken och annat dom åklagaren tagit med i bevisningen. Så helt ren är den inte.

Tror inte vi ska dra så stora växlar på SD:s egen version om hur det hade gått till om han hade ”planerat” en olycka.

Med det uttalandet visade han sin ”smarta” sida.

Bidra gärna med några stolpar här hur du tror att det kan ha gått till så får vi chansen att utvärdera det scenariot också. Om du inte har några tankar om hur det gått till så är det helt ok också.
Citera
2021-05-25, 19:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon behövde tydligen alltid "prata ut".

LW sa inte att han brutit hennes naglar.

Jag har för mig LW nämnde att han gjorde det i telefonsamtalet med väninnan.
Citera
2021-05-25, 20:01
Medlem
Citat:
Fortfarande ser jag ingenting som motsäger det jag skrivit.

Lawline förklarar skillnad mord/dråp/vållande (avsikt/uppsåt)
https://lawline.se/answers/skillnad-mellan-mord-drap-och-vallande-till-annans-dod

Faktabankens länk, ungefär samma sak
https://faktabanken.nu/morddrapvall.htm

SD kan inte på några villkor dömas till dråp. Befinns han skyldig till gärningen är omständigheterna försvårande.
Citera
2021-05-25, 20:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag begriper skillnaden på mord och dråp för jag kan läsa innantill. Då kör vi favorit i repris här:

"I svensk rätt definieras dråp enligt 3 kap. 2 § brottsbalken som den lindrigare formen av mord. Paragrafen har följande lydelse: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död. Även försök till dråp och förberedelse till dråp är straffbelagt, liksom olika sätt att medverka till dråp."

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p

Rubriceringen mord är satt då åklagaren misstänker att det finns omständigheter som talar för mord.

Men i mitt hypotetiska exempel (med domkraftskaftet då som kan få vara en del i dent eftersom det varit lite turer med detta skaft och det är fortfarande på vift) så målades det upp ett scenario - jag tor det var för dig så du skulle fatta men poletten verkar inte ha trillat ner - där det:

1. Börjar med spontant gräl. Likt så många ggr förr. Ämne oklart.

2. Fortsätter med handgemäng. Som vid ett fåtal ggr förr. Bilen och vid "kramen".

3. Övergår till misshandel/våld.

4. Hon blir medvetslös.

5. SD fortsätter slå med dödligt våld.

6. Nu till det vi diskuterade lite här förut. Han KAN då i detta hypotetiska exempel som jag målade upp ha tagit det ödesdigra beslutet att gå från (grov) misshandel till dråp till mord. Mordet skulle då fullbordas i och med att han tar sig hem, fortfarande hypotetiskt, till bostaden och hämtar t.ex. det berömda skaftet. Eller så stannar det vid punkt 5. Och då avgör domstolen om det är mord eller dråp. Inte du eller jag. Men då måste de ha nån form av bevis. Och det har inte åklagaren kunnat lägga fram mer än spåren på platsen och från obduktion. Och de talar sitt språk. Men som sagt det behöver inte betyda att han kom dit med planen mord. Eller så gjorde han det. Men ingen vet förutom han hur det gick till. Alltså spekuleras det i både planerat eller inte planerat.

Allltså diskuterade jag med ett exempel som inte baserat på verkligheten. Men för att visa vad som är misshandel resp dråp resp mord. Och så läser du citatet ang dråp/mord från Wiki och detta inlägg två gånger minst innan du svarar så det inte blir de vanliga misstolkningarna och påhoppen tack.

Problemet med att betrakta brottet här alls som ett möjligt dråp är nog att synsätten skärpts med brottsbalkens införande och i o m samhällets förändring o rättspraxis. Förr var utgångspunkten dråp, som kunde bli mord, nu är utgångspunkten mord, som kan betraktas som dråp. Vilket i praktiken verkar innebära att förmildrande omständigheter måste föreligga. Det gör det inte i detta fall. Alla fall är förvisso olika men ett scenario med 17 slag är svårt att förena med möjligheten att LW utgjort en livsfara för SD. Och vid det typiska dråpet så ringer mamma eller GM polisen själv.

”Dråp” hör mer hemma på vedhuggningens tid när man gjorde upp på torget o det inte fanns cctv och landsfiskalen behövde ett par dagar på sig med att cykla till grannbyn o ringa riks.

Och att gå runt beväpnad med nåt inte alltid var en så tokig idé.

Men i vår tid döms till dråp endast när särskilt förmildrande omständigheter råder, och att slå ihjäl pastor wesstr*m bakom planket, mitt i villaidyllen, stolt trebarnsmor och kommunanställd och en rackare på vuxenlekar, för att man inte vet hur man uppför sig, och tillika med 17 slag mot skallben o kropp med grovt tillhygge, och lämna henne där mosad för huskattor och skolbarn att springa på, vuxna tillsvidareanställda karln, är ingalunda i något avseende vad man annars kunde betrakta med försonliga glasögon. Ett mord som är ”mindre allvarligt” är ett mord där de allra flesta mänskligt sett kan anse att det är rimligt att döma lindrigare. Skulle jag tro.
Citera
2021-05-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du ordbajsar, kör wall of text - men du anser klart och tydligt enligt citat att det mer lutar åt dråp i din värld.
Vilket är en markant skillnad relaterat till straffvärde, har förmildrande omständigheter vs mord och är just exakt det jag ifrågasätter.

"Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering."

Så nu har Wall of text blivit ett argument - och från dig av alla människor?

Ja citatet från Wikipedia tog lite plats där.

Men snälla rara människa, om han hade erkänt och det visade sig att det skett i stundens hetta där hade du då också tjatat om mord om rätten menade på dråp?

Vi vet inte vad som hände. Det finns jäkligt dåligt med bevisning gällande planering.

Alltså att han gått och funderat ut hur han ska döda henne.

På pappret är sannolikheten antagligen lika stor åt båda hållen kan man kanske tycka men jag tror, baserat på bristen bevis planering, att detta kan ha skett i all hast då de börjat bråka.

Är det scenariot helt orimligt för dig? Och om svaret är ja, vilka faktiska hårdfakta ser du pelar åt att detta är ett planerat överlagt mord?

Du kan inte helt idiotförklara mig när jag försöker resonera kring ett alternativ till det scenario som åklagaren målar upp.

För det scenariot har inte gått att bevisa hittills tyvärr. Och du har även hakat upp dig på mina tankar kring 11/5 då SD gjorde sig ”superbusy”.
Där har rätten bara viftat bort.

Samma med deras gräl och historia med polisanmälningar. Rätten viftade bort det.

Såklart man utifrån det börjar fundera på om det kan ha gått till på ett annat sätt än detta planerade genrepade mord vad man nu ska kalla det.

Hon är död och oavsett hur han dödade henne är det ett vansinnesdåd.

Sen vill du få det till att jag är en SD-kramare som pekar på förmildrande omständigheter.

Det finna inga enligt mig. Men enligt lagen om det skulle visa sig att han fick ett spel den natten vid deras ”gräl” och blev fysisk likt vid två tidigare tillfällen som jag beskrev tidigare här idag.

Och vad gäller ordbajseri så ligger du nog 20 000 inlägg före mig. Minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in