2021-05-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När jag skrev det i sitt ursprungliga inlägg - vilket jag påminner om i det inlägget du citerar - så skrev jag att även om det var grov misshandel från början så KAN det ha eskalerat på nåt sätt att han kände sig pressad av att ha misshandlat henne då han visste det innebar trubbel minst sagt ifall han blir anmäld för misshandel. Och då sannerligen grov.

Då spekulerade jag i att han KAN ha tagit en vända hem för att hämta ett ordentligt tillhygge för att ta det ödesdigra beslutet att avsluta hennes liv.

En ren spekulation som exempel på hur det kan ha gått till ifall han blivit "rädd" för misshandelskonsekvenserna.

Det skulle då kunna förklara att han initialt var inne på att han tog flera turer med cykeln spekulerade jag i mitt hypotetiska exempel på hur det KAN ha gått till om han var rädd att han gått för långt (minst sagt) i den plötsliga uppkomna dispyten där.

Om man ska vara lite grafisk så har det ju tyvärr varit en utdraget förlopp. Iaf såtillvida att det krävdes många slag och vittnen berättar att det verkar pågå under minuter.
Den högljudda delen KAN vara under misshandeln. Som han sen KAN ha velat dölja med ett "större"
hämtat tillhygge då. Under dessa evtl cykelturer.

Analysförmågan är säkert "intakt" här. Ovan är inte mitt huvudalternativ alls at "så gick det till" utan något som jag skrev till någon för att visa på hur ett dråp KAN ha gått till om det inte var planerat.

Sen vad SD kalkylerade med hur avsvimmad hon var osv har jag ingen aning om.

Tyvärr anser jag att ditt exempel på scenario hur mordet gått till som fullständigt osannolikt. Kom också ihåg att SD sa att "skulle jag ha utfört mordet hade det inte varit så här klantigt" ( ej ordagrant). Skulle han då ha utfört mordet så som du gav exempel på? Nope. Han riskerade i så fall i högsta grad att det skulle gå åt pipan för honom. Var det då klantigt utfört? Brottsplatsen "helt ren" från bevismaterial. Det var inget hafsverk.
Citera
2021-05-25, 19:13
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ja du ser! Precis vad jag efterlyste tidigare. Då är det i det första samtalet på tisdagen som han pratar om kroppen. Inte i samtalet natten mot 18/5.
Vad bra du hittade det!

Det blev fel datum, det ska vara den 18/5-2018. Har rättat till det i mitt inlägg (kopierade källan så nu ska det vara 100% rätt)
Citera
2021-05-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det ville hon ju alltid. Även i deras chattar 24/7. Hon blev ju aldrig klar. Tjat, tjat, tjat tills den andra höll med henne och sedan skulle de be om ursäkt och kompensera henne. I det oändliga.

Tjat heter det väl inte, då är man ingen gentleman. Tänk på det. LW behövde prata ut men SD kan ju vara överdjävlig som vi vet och tillät inte henne det. I stället bröt han hennes naglar och inte enbart längst ut! Ingen riktig man där inte.
Citera
2021-05-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Med anledning av samtal med J. Gray 18-05-18 (HR 20180518-0045). Ab 151 s.43
"Mannen"=JG
"D"=operatören

"D uppfattade det som att mannen ville ha svar på vilka adressen man letat, var på adresserna man letat samt om man hittat kvinnans kropp. Mannen frågade inte om kvinnan hittats vid liv utan frågade om "hennes kropp hade hittats". I samband med det nämnde han de olika adresserna. D hakade upp sig på att han frågade om man hittat hennes kropp."

SD hade vid ett tillfälle sagt till JG att han skulle kunna tänka sig att döda "någon". Kanske JG hade det i huvudet och satte det i samband med LWs försvinnande?
Citera
2021-05-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jättebra googlat och ang påhoppen leder du ligan.
Frågan kvarstår varav jag citerar igen:
"Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering."

Varav det då handlar om uppsåt.

Mm, uppsåt precis som vid dråp.

Från Google/Wikipedia angående dråp igen då:

Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död.”

Planeringsbevisen lyser tyvärr med sin frånvaro. Annars hade han kanske varit fälld för mord i tingsrätten redan.

Jag är fortfarande av den hävden att de graverande bevisen mot honom är efter mordet. DNA, raderingar, lögner, efterhandskonstruktioner blodsex osv osv.

Där ligger bevisningen. Tyvärr inte före mordet kopplat till planering. Det hade varit bra för att få honom fälld om det nu är planerat.
Citera
2021-05-25, 19:23
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja nåt sånt. Det blir ju lätt så när det ljugs hej vilt o hittas på historier. Det är där man lägger innebörden av otro.

Det är oftast så psykopater jobbar, de är manipulativa på en löjligt uppenbar nivå. Det är för en utomstående helt obegripligt hur någon kan köpa skiten, men om man läser på lite så blir även den biten förklarlig (normaliseringsprocesser etc.).
Citera
2021-05-25, 19:23
Medlem
Citat:
Det blev fel datum, det ska vara den 18/5-2018. Har rättat till det i mitt inlägg (kopierade källan så nu ska det vara 100% rätt)

Jaha, oj, ok, då är vi tillbaks till att det inte snackades nån kropp då.
Får kanske kika på om det finns nåt angående tisdagens samtal, alltså 15/5, bara för att vara säkra.
Citera
2021-05-25, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:

Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död.”

Planeringsbevisen lyser tyvärr med sin frånvaro. Annars hade han kanske varit fälld för mord i tingsrätten redan.

Jag är fortfarande av den hävden att de graverande bevisen mot honom är efter mordet. DNA, raderingar, lögner, efterhandskonstruktioner blodsex osv osv.

Där ligger bevisningen. Tyvärr inte före mordet kopplat till planering. Det hade varit bra för att få honom fälld om det nu är planerat.
Du ordbajsar, kör wall of text - men du anser klart och tydligt enligt citat att det mer lutar åt dråp i din värld.
Vilket är en markant skillnad relaterat till straffvärde, har förmildrande omständigheter vs mord och är just exakt det jag ifrågasätter.

"Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering."
Senast redigerad av develi 2021-05-25 kl. 19:29.
Citera
2021-05-25, 19:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tjat heter det väl inte, då är man ingen gentleman. Tänk på det. LW behövde prata ut men SD kan ju vara överdjävlig som vi vet och tillät inte henne det. I stället bröt han hennes naglar och inte enbart längst ut! Ingen riktig man där inte.

Hon behövde tydligen alltid "prata ut".

LW sa inte att han brutit hennes naglar.
Citera
2021-05-25, 19:34
Medlem
Citat:
Med anledning av samtal med J. Gray 18-05-18 (HR 20180518-0045). Ab 151 s.43
"Mannen"=JG
"D"=operatören

"D uppfattade det som att mannen ville ha svar på vilka adressen man letat, var på adresserna man letat samt om man hittat kvinnans kropp. Mannen frågade inte om kvinnan hittats vid liv utan frågade om "hennes kropp hade hittats". I samband med det nämnde han de olika adresserna. D hakade upp sig på att han frågade om man hittat hennes kropp."

Nu fattar jag hur det hänger ihop tror jag.

Innan JG kopplas över till polisen i Örebro (det utskrivna samtalet natten mit 18/5) från operatören så pratar han alltså om ”kroppen” enligt operatören. I vilka ordalag finns inte utskrivet då?
Citera
2021-05-25, 19:34
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Dråp eller vållande är när GM inte haft något uppsåt att ta livet av sitt offer. Typ vid rattfylla eller misshandel, dvs GM "råkar" döda offret.

Mord kräver dock uppsåt och planering (noggrannt i åratal eller impulsivt sekunderna innan) dvs GM:s avsikt är att mörda offret.
Citera
2021-05-25, 19:36
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Nu fattar jag hur det hänger ihop tror jag.

Innan JG kopplas över till polisen i Örebro (det utskrivna samtalet natten mit 18/5) från operatören så pratar han alltså om ”kroppen” enligt operatören. I vilka ordalag finns inte utskrivet då?

Tycker också att det borde finnas utskrivet i direkta citat, men hittade bara denna sammanfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in