2021-05-25, 17:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Målsäganden är orolig för att om deras relation avslöjas så kommer hon inte bara förlora
Stefan
, utan även deras gemensamma vänner. Hon vill inte lämna vännerna med svansen
mellan benen, utan det tycker hon Stefan i så fall skall göra eftersom att det är han som är
gift, men också på grund av hur han behandlat henne.

Aktbilaga 161

Hon tar inget ansvar för vad hon själv gjort. Skyller bara ifrån sig.
Citera
2021-05-25, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag tror din svaghet är att du läser in just att jag försöker tona ner SD:s roll. Jag förstår att du inte ser det på annat sätt för att du kan helt enkelt inte. Du saknar den förmågan som andra har som kanske ser att även om han är djävulens företrädare på jordens så bör uppgifter som har med hans person och annat att göra gärna vara hyfsat sanningsriktigt.

Och du vill få det till att jag är inne på dråp emellanåt skulle göra att jag tonar ner hans våld. Det är ju mycket möjligt att det var just så det gick till. Gräl, handgemäng, eskalerat våld. Alltså helt i linje med hur det sett ut vid just två tidigare tillfällen. I bilen.
När hon ville kramas och han slet sig loss och de började "slåss".
Nu är det väl ändå du som inte begriper ett dugg.
VÅLDET har aldrig varit nåt jag skriver om som nån sorts skiljevägg. Det är lika brutalt vid mord.

PLANERING berör påföljdsfråga relaterat till livstid då det är en av olika försvårande omständigheter. Det finns knappast nån som diskuterat att han är välplanerad för den skull. Det kan se ut som rena kaoset oavsett.

Det handlar om uppsåt.

➡️ Jag undrar varför du juridiskt sett diskuterar kring ett kortare straff för SD, med förmildrande omständigheter - du måtte väl begripa skillnaden mellan dråp och mord som då aktuellt åtal gäller?

Skaftet har inte heller med att nåt att göra som du tex skrivit tidigare.
Finns ingen som ens nämnt att ränna hem och hämta nåt skaft mig veterligt - som om det skulle vara klar skillnad enligt dig:
Citat:

Har han gått hem för att hämta skaftet för att döda en medvetslös LW är det mord.
Har han i stundens hetta där när det till slut rann över dödat henne efter gräl och ”slagsmål” så är rubriceringen nog dråp ja. Inget jag kommit på utan det är liksom lagen.
Citat:
Försvarets gillande i all ära men sen gillar nog de efterlevande, åklagarna, rätten mfl vad som faktiskt hände.

Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering. Triggers finns men hur är det med konsekvensanalysen?

M a o hur såg hans ”plan” ut efter 23:30 den 14/5?

Edit: ändrade ”fördel mord” till ”fördel dråp”.
Senast redigerad av develi 2021-05-25 kl. 18:02.
Citera
2021-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du får spekulera fritt och fantisera, vilket du också gör. Men motivera gärna varför det inte skulle varit ett planerat mord .
Att slå sönder någons huvud med 17 slag kan inte med vildaste fantasi kallas gräl, dråp.
Att inte kalla Sd våld mot LW i bilen för misshandel är ett hån mot alla misshandlade kvinnor och sätter dig i ett obekvämt ljus.

Att JG frågade om de hittat "kroppen" verkar vara fel, ja. Han ville veta om de letat hos Hd.
Men att jag skulle mumla i skägget om det får du gärna förklara.

Då ska vi se här.

Från Wikipedia. Om dråp. Så har du koll på den biten till att börja med (Develi kan också läsa).

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död

Ja men så jäkla obekvämt ljus sitter jag inte då jag för andra gången här svarar dig med synonymerna till "våld":
hårdhänt behandling, handgripligheter, brutalitet, övergrepp, misshandel, slagsmål, aggressivitet.

Känner du igen det eller behöver jag skriva det i ett tredje inlägg sen? Hon utsattes för våld och då skrev jag våld. Misshandel är en rubricering och mig veterligen är han inte dömd för det. Så kalla det vad du vill men med "våld" mot henne i bilen så förmildrar jag på inget sätt det som hänt. Att halshuggas är också våld men knappast misshandel ja du fattar...Alltså kan ordet "våld" förknippas med värre skador än misshandel. Så ser iaf jag på det ordet. Och därför användes det i det sammanhanget att det förekom våld av något slag där i bilen. "Våld av något slag2 kan man alltså även använda utan att det har någon förmildrande omständighet.

Och sen var det "kroppen" ja.
Jag skrev mumla ur skägget eftersom du själv använde ordet i sammanhanget "otydlig" förstod jag det som.
Då du skrev att JG pratat om "kroppen" så var det otydligt (mumlis ur skäggis) då ordet inte ens förekommer i samtalet.
Senast redigerad av Avel 2021-05-25 kl. 18:11.
Citera
2021-05-25, 18:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Aktbilaga 161

Berätta? Vem är Steffan?

Han har vart min bästa vän och vi har vart grannar.
Han och hans fru flyttade grannar med oss för 11 år sedan, våra barn är jämngamla. Vi vart
fort bra vänner jag och Staffan
Han är rätt kul och jag tycker om honom.
Jag skilde mig för 6,5 år sedan. Uppvaktningen ökade från hans sida efter det.
Ett år efter att jag flyttade blev hans frn psykiskt sjuk, total haveri hon behövde passas nästan
hon klarade sig inte själv.
I takt med att det blev värre hos dem så började han hänga hos mig och jag tyckte om det
eftersom jag älskade honom.

Han partade om att det skulle bli vi.
Han uppvaktade mig och det gör ju folk utan att det behöver bli något. Vi umgicks ofta.
Efterhand började vi ta på varandra, men det fanns spärrar så klart eftersom han var gift.
Till slut hade vi sex.
De första åren gick sakta mellan oss vi hade en slags distans mellan oss. Senaste åren har det
vart en jättetajt och stark relation både psykiskt och fysiskt. Det har vart mycket sex och
mycket kontakt, det har även vart väldigt destrnktivt förhållande.
Jag har inte kunnat kliva av, jag har önskat att det skulle bli vi. Han har kommit med
presenter och uppvaktat mig, vi har haft en otroligt stark relation mellan varandra. Han har
skickat bilder på bergstoppen Kilimajaro, han vet att min dröm är att ta mig dit och eftersom
han skickar den bilden till mig menar han att vi ska bli ett. Att han och jag ska leva
tillsammans.
Hans fru har repat sig på ett otroligt sett, det trodde varken han eller jag.

Han har stannat hos henne om det är för att det bekvämt eller om det att han tycker om henne
vet jag inte
.

Men det har alltid funnits en förhoppning om att han ska lämna henne.
Men dit skulle vi inte komma om jag skulle börja anmäla och det visste jag så jag har inte
anmält honom.

Alltid när jag och Steffan har kriser så är det alltid jag som messar honom att jag vill att det
ska vara vi
, så slutar det med att vi ligger med varandra och sen är det bra.

Jag är sjukskriven jag är en enom1 människokännare, jag är pastor men jobbar med ensam
kommande flyktingbarn.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-25 kl. 18:12.
Citera
2021-05-25, 18:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
VÅLDET har aldrig varit nåt jag skriver om som nån sorts skiljevägg. Det är lika brutalt vid mord.

PLANERING berör påföljdsfråga relaterat till livstid då det är en av olika försvårande omständigheter. Det finns knappast nån som diskuterat att han är välplanerad för den skull. Det kan se ut som rena kaoset oavsett.

Det handlar om uppsåt.

➡️ Jag undrar varför du juridiskt sett diskuterar kring ett kortare straff för SD, med förmildrande omständigheter - du måtte väl begripa skillnaden mellan dråp och mord som då aktuellt åtal gäller?

Finns ingen som ens nämnt att ränna hem och hämta nåt skaft mig veterligt - som om det skulle vara klar skillnad enligt dig:
Develi behöver inte ditt wiki googlande:
Citat:
Då ska vi se här.

Från Wikipedia. Om dråp. Så har du koll på den biten till att börja med (Develi kan också läsa).
.
Citera
2021-05-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det handlar om uppsåt.

Ja jag begriper skillnaden på mord och dråp för jag kan läsa innantill. Då kör vi favorit i repris här:

"I svensk rätt definieras dråp enligt 3 kap. 2 § brottsbalken som den lindrigare formen av mord. Paragrafen har följande lydelse: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död. Även försök till dråp och förberedelse till dråp är straffbelagt, liksom olika sätt att medverka till dråp."

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p

Rubriceringen mord är satt då åklagaren misstänker att det finns omständigheter som talar för mord.

Men i mitt hypotetiska exempel (med domkraftskaftet då som kan få vara en del i dent eftersom det varit lite turer med detta skaft och det är fortfarande på vift) så målades det upp ett scenario - jag tor det var för dig så du skulle fatta men poletten verkar inte ha trillat ner - där det:

1. Börjar med spontant gräl. Likt så många ggr förr. Ämne oklart.

2. Fortsätter med handgemäng. Som vid ett fåtal ggr förr. Bilen och vid "kramen".

3. Övergår till misshandel/våld.

4. Hon blir medvetslös.

5. SD fortsätter slå med dödligt våld.

6. Nu till det vi diskuterade lite här förut. Han KAN då i detta hypotetiska exempel som jag målade upp ha tagit det ödesdigra beslutet att gå från (grov) misshandel till dråp till mord. Mordet skulle då fullbordas i och med att han tar sig hem, fortfarande hypotetiskt, till bostaden och hämtar t.ex. det berömda skaftet. Eller så stannar det vid punkt 5. Och då avgör domstolen om det är mord eller dråp. Inte du eller jag. Men då måste de ha nån form av bevis. Och det har inte åklagaren kunnat lägga fram mer än spåren på platsen och från obduktion. Och de talar sitt språk. Men som sagt det behöver inte betyda att han kom dit med planen mord. Eller så gjorde han det. Men ingen vet förutom han hur det gick till. Alltså spekuleras det i både planerat eller inte planerat.

Allltså diskuterade jag med ett exempel som inte baserat på verkligheten. Men för att visa vad som är misshandel resp dråp resp mord. Och så läser du citatet ang dråp/mord från Wiki och detta inlägg två gånger minst innan du svarar så det inte blir de vanliga misstolkningarna och påhoppen tack.
Citera
2021-05-25, 18:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vad det än handlade om ändrar det inte sanningen, Sd misshandlade LW.
Man kan kalla "prata ut i bilen" för rätt mycket, men även en idiot som du kan aldrig kalla det för en "brottsprovokation". LW ville prata ut, Sd vägrade och misshandlade henne istället.

Nedan är en sammanfattning av vad som hörs i en ljudfil som anträffats i en tömning av
Lenas telefon BO51446-4. Det är emellanåt mycket dålig ljudkvalitet där vissa stycken är
ohörbara.
Tidsstämpeln på ljudfilen är 2017-01-10 kl 00:07:53

Inledningsvis en diskussion där det framgår att Lena sitter i Stefans bil. Hon vill inte gå ut ur
bilen men Stefan vill att hon ska gå ur bilen.

Lena frågar om han ska ta ut henne med våld då och Stefan svarar att det kan han visst göra.
Lena påtalar att han inte får använda våld mot henne. Stefan säger att det inte spelar någon
roll vad han får göra.

De pratar om huruvida Stefan hade lovat att komma till henne en stund både denna kväll och i
morgon kväll.
Stefan menar att han klarade av en kortis men att Lena krävde mer än en kortis. Stefan menar
att Lena kräver en massa saker. Han säger sedan att han är färdig för att åka.
Han ber Lena att gå ut ur hans bil.
Efter en stunds tystnad så upprepar Stefan att han vill att
hon ska gå ut ur hans bil.

Lena svarar att hon hör vad han säger och tillägger att han tydligen skiter i vad den andra vill.
Lena säger att hon vill att han ska komma in till henne som han sa att han skulle göra. Stefan
säger att han hade tänkt komma till henne i fred men sen talade hon om att det inte skulle bli
en sådan träff.
Lena säger att hon hade tänkt att gå ut ur hans bil men det blir visst inte så, de har ju inte
pratat klart.

Stefan undrar hur lång tid hon behöver för att prata klart. Lena vet inte.
Stefan säger att hon får sitta i hans bil och prata klart för han tänker åka hem och lägga sig nu.
(startar bilen)

Lena säger att det här var ett nytt sätt, han undrar om hon flyttat (verkar som att han åkt en
kort bit och sedan stannar bilen igen)
Stefan säger att han vill att Lena går ut ur hans bil varpå hon säger att hon vill att han ska
komma in till henne.

Omedelbart därpå hörs höga prasslande ljud och Lena som skriker "Vad i helvete Släpp mig!"
Därefter hörs några fraser i något lugnare ton, det låter som att Stefan staiiar bilen och åker
ett ko1i stycke för att sedan stanna (något alarm böijar tjuta i bilen)
Det börjar prassla och Lena säger "nu håller du för hå1i i mig, det är inte alls skönt". Stefan
säger "men jag håller inte i dig". Sedan säger Lena "jo" och skrattar lite. Sedan hör man att
Lena säger "Hejdå vi ses i morgon"
, bilmotorn hörs och Lena säger "Nu trycker jag på stopp"
Man hör sedan fotsteg som att Lena går och motorljud som att Stefan kör iväg i bilen.
Det låter sedan som att inspelningen avslutas eller pausas. Detta är 5 min 02 sek in i ljudfilen.
Efter det så är det helt tyst bortsett från att man hör snyftningar och någon som snyter sig
emellanåt.
Man hör ibland att Lena pratar lågt med dottern Ester. Hon uppmanar bland annat Ester att
hon borde gå och lägga sig. (låg ljudnivå och svårt att höra alla detaljer)
Därefter hör man ibland snyftningar och vid ett tillfälle mellan snyftningarna säger Lena "Du
får inte vända dig bort från mig på det här sättet"
( 43 min in i ljudfilen)
Hela ljudfilen är 46 min 30 sek. Känslan är att Lena kan ha glömt att stänga av inspelningen.

Aktbilaga 158

Citat:
"Du får inte vända dig bort från mig på det här sättet"

Där har du anledningen till anmälan.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-25 kl. 18:42.
Citera
2021-05-25, 18:50
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Tack för du också kikade. Då har alltså JG inte pratat om någon "kropp" med polisen.

Med anledning av samtal med J. Gray 18-05-18 (HR 20180518-0045). Ab 151 s.43
"Mannen"=JG
"D"=operatören

"D uppfattade det som att mannen ville ha svar på vilka adressen man letat, var på adresserna man letat samt om man hittat kvinnans kropp. Mannen frågade inte om kvinnan hittats vid liv utan frågade om "hennes kropp hade hittats". I samband med det nämnde han de olika adresserna. D hakade upp sig på att han frågade om man hittat hennes kropp."
Senast redigerad av Lova33 2021-05-25 kl. 19:09. Anledning: Ändring datum
Citera
2021-05-25, 18:56
Medlem
Citat:

Sd och HD har varandra men inget mer, de kan inte ens lita på varandra då de vet att den andre går bakom ryggen, bedrar och ljuger.
Inget förhållande jag skulle välja, även om alla andra vänt mig ryggen och alla avskyr mig som pesten för den mördare jag är. Ett liv i misär.

HD har fotfäste nu som det verkar. Tror att hon kommer falla som en sten när hennes föräldrar gått bort. Då finns ingenting kvar som hon kan luta sig mot när det blåser. Och blåsten kommer förr eller senare med hennes historik av sjukdom.
Hon kan inte luta sig mot SD, hon verkar inte ha så mycket kontakt med sin syster och jag tror (hoppas) att barnen drar sig undan dem när de blivit vuxna nog att kunna vrida sig loss ur deras grepp.

Hur det än blir så kommer HD:s känsloliv att kräva sin tribut förr eller senare. Och det enda hon kan göra för att mildra stormarna är att befria sitt samvete från den oerhörda tyngd som drar ner henne ännu mer i vansinnet.

Den konstgjorda andningen hon pysslar med nu är inte funktionell i längden. Att cacha, hitta ev. ny partner, försöka klara jobbet o.s.v. räcker bara för stunden. L*ena kommer finnas för alltid.
Citera
2021-05-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Telefonsamtalet 2018-05-15 Ab 151 s.43
"Mannen"=JG
"D"=operatören

"D uppfattade det som att mannen ville ha svar på vilka adressen man letat, var på adresserna man letat samt om man hittat kvinnans kropp. Mannen frågade inte om kvinnan hittats vid liv utan frågade om "hennes kropp hade hittats". I samband med det nämnde han de olika adresserna. D hakade upp sig på att han frågade om man hittat hennes kropp."

Ja du ser! Precis vad jag efterlyste tidigare. Då är det i det första samtalet på tisdagen som han pratar om kroppen. Inte i samtalet natten mot 18/5.
Vad bra du hittade det!
Citera
2021-05-25, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Rubriceringen mord är satt då åklagaren misstänker att det finns omständigheter som talar för mord.

Men i mitt hypotetiska exempel (med domkraftskaftet då som kan få vara en del i dent eftersom det varit lite turer med detta skaft och det är fortfarande på vift) så målades det upp ett scenario - jag tor det var för dig så du skulle fatta men poletten verkar inte ha trillat ner - där det:

1. Börjar med spontant gräl. Likt så många ggr förr. Ämne oklart.

2. Fortsätter med handgemäng. Som vid ett fåtal ggr förr. Bilen och vid "kramen".

3. Övergår till misshandel/våld.

4. Hon blir medvetslös.

5. SD fortsätter slå med dödligt våld.

6. Nu till det vi diskuterade lite här förut. Han KAN då i detta hypotetiska exempel som jag målade upp ha tagit det ödesdigra beslutet att gå från (grov) misshandel till dråp till mord. Mordet skulle då fullbordas i och med att han tar sig hem, fortfarande hypotetiskt, till bostaden och hämtar t.ex. det berömda skaftet. Eller så stannar det vid punkt 5. Och då avgör domstolen om det är mord eller dråp. Inte du eller jag. Men då måste de ha nån form av bevis. Och det har inte åklagaren kunnat lägga fram mer än spåren på platsen och från obduktion. Och de talar sitt språk. Men som sagt det behöver inte betyda att han kom dit med planen mord. Eller så gjorde han det. Men ingen vet förutom han hur det gick till. Alltså spekuleras det i både planerat eller inte planerat.

Allltså diskuterade jag med ett exempel som inte baserat på verkligheten. Men för att visa vad som är misshandel resp dråp resp mord. Och så läser du citatet ang dråp/mord från Wiki och detta inlägg två gånger minst innan du svarar så det inte blir de vanliga misstolkningarna och påhoppen tack.
Jättebra googlat och ang påhoppen leder du ligan.
Frågan kvarstår varav jag citerar igen:
"Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering."

Varav det då handlar om uppsåt.
Citera
2021-05-25, 19:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Aktbilaga 161

Berätta? Vem är Steffan?

Han har vart min bästa vän och vi har vart grannar.
Han och hans fru flyttade grannar med oss för 11 år sedan, våra barn är jämngamla. Vi vart
fort bra vänner jag och Staffan
Han är rätt kul och jag tycker om honom.
Jag skilde mig för 6,5 år sedan. Uppvaktningen ökade från hans sida efter det.
Ett år efter att jag flyttade blev hans frn psykiskt sjuk, total haveri hon behövde passas nästan
hon klarade sig inte själv.
I takt med att det blev värre hos dem så började han hänga hos mig och jag tyckte om det
eftersom jag älskade honom.

Han partade om att det skulle bli vi.
Han uppvaktade mig och det gör ju folk utan att det behöver bli något. Vi umgicks ofta.
Efterhand började vi ta på varandra, men det fanns spärrar så klart eftersom han var gift.
Till slut hade vi sex.
De första åren gick sakta mellan oss vi hade en slags distans mellan oss. Senaste åren har det
vart en jättetajt och stark relation både psykiskt och fysiskt. Det har vart mycket sex och
mycket kontakt, det har även vart väldigt destrnktivt förhållande.
Jag har inte kunnat kliva av, jag har önskat att det skulle bli vi. Han har kommit med
presenter och uppvaktat mig, vi har haft en otroligt stark relation mellan varandra. Han har
skickat bilder på bergstoppen Kilimajaro, han vet att min dröm är att ta mig dit och eftersom
han skickar den bilden till mig menar han att vi ska bli ett. Att han och jag ska leva
tillsammans.
Hans fru har repat sig på ett otroligt sett, det trodde varken han eller jag.

Han har stannat hos henne om det är för att det bekvämt eller om det att han tycker om henne
vet jag inte
.

Men det har alltid funnits en förhoppning om att han ska lämna henne.
Men dit skulle vi inte komma om jag skulle börja anmäla och det visste jag så jag har inte
anmält honom.

Alltid när jag och Steffan har kriser så är det alltid jag som messar honom att jag vill att det
ska vara vi
, så slutar det med att vi ligger med varandra och sen är det bra.

Jag är sjukskriven jag är en enom1 människokännare, jag är pastor men jobbar med ensam
kommande flyktingbarn.

Det där med enorm människokännare får hon nog stryka från cv:t. Om du har citerat tillförlitligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in